سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
بررسی پیشینه و زمینه‌های شرقی تفکر یونانی

کتاب «هرمس و حکمت هرمسی» ضمن به چالش کشاندن این نظریه که یونان مهد تمدن و فلسفه است، پیشینه و زمینه‌های شرقی تفکر یونانی را نیز بررسی می‌کند. در اثر حاضر، هرمس پیشگام حکمت معرفی شده و با بیان برخی آرای او، شگفتی و عمق تفکر او بر فلاسفه یونان نشان داده شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از چهره‌های شاخص حکمت که از سویی در تاریخ تفکر تاثیر فراوان داشته و از سوی دیگر، درباره او آن‌چنان که شایسته است، تحقیق نشده، هرمس است. برای او نام‌های گوناگون گفته‌اند و از تاثیر او بر حکمت و فلسفه شرق و غرب سخن به میان آورده‌اند. با این حال آن‌چنان که بایسته کسی مانند اوست، درباره‌اش تحقیق و پژوهش کافی انجام نشده است.

کتاب «هرمس و حکمت هرمسی» تلاشی است برای شناساندن او و اندیشه‌اش به مخاطب. کتاب حاضر در هشت فصل تهیه شده است. در فصل نخست کتاب، هویت هرمس بررسی شده است. آثار هرمس، اندیشه هرمس، سنت نبوی هرمس، سنت ایرانی هرمس، سنت یونانی هرمس، سنت غربی هرمس و سنت اسلامی هرمس به ترتیب در فصل‌های دوم تا هشتم کتاب تحلیل و بررسی شده‌اند.

بسیاری از متفکران غرب و شاید شرق معتقدند که آغاز فرهنگ، علم، هنر و فلسفه با یونان آغاز می‌شود و غایت آن تمدن جدید غرب و مدرنیته است. این افراد برای تمدن‌های دیگر ارزشی قائل نیستند و سرزمین‌های شرق را ماقبل فرهنگی می‌انگارند. در مقابل، اقلیتی رو به گسترش از دانشمندان شرق و غرب، فرهنگ، علم و فلسفه یونان را وام‌دار تمدن شرق می‌دانند و معتقدند قرن‌ها پیش از فلاسفه یونان، متفکرانی در ایران، مصر و دیگر سرزمین‌ها در علوم عقلی، علمی، ریاضی و فلسفه به دستاوردهای والاتری رسیده‌ بودند و تفکر یونانی زاییده آن تفکر الهی و بشری است.
 
این کتاب ضمن به چالش کشاندن این نظریه که یونان مهد تمدن و فلسفه است، پیشینه و زمینه‌های شرقی تفکر یونانی را نیز بررسی می‌کند. در اثر حاضر، هرمس پیشگام حکمت معرفی شده و با بیان برخی آرای او، شگفتی و عمق تفکر هرمس بر فلاسفه یونان نشان داده شده است.

در این کتاب تفکر هرمس به معنایی وسیع به کار رفته است و از آنجایی که این تفکر آسمانی، معنوی و قدسی است، هر مکان و زمانی را دربر می‌گیرد. تفکر هرمسی تنها به عقل انسانی و استدلال منطقی و گرایش زمینی نمی‌پردازد، بلکه وحی، شهود و امور ربانی را در سیر نظری و عملی انسان سزاوارتر می‌داند. از این رو تفکر یونانی، ایرانی و گرایش‌هایی را که در بستر دین و سنت معنوی و تفکر نبوی اندیشه‌ورزی می‌کنند، شامل می‌شود.

کتاب «هرمس و حکمت هرمسی» تلاشی است برای نگاهی نو به تاریخ فلسفه که در آن هم زمانی خلقت بشر و تفکر، بیان و از انحصار اندیشه به عصر و دولتی خاص دوری می‌شود و هم حلقه‌های گمشده فلسفه یونان باستان بازکاوی و پیشینه این تفکر معرفی می‌شوند. 

ضرورت احیای تفکر هرمسی از آن جهت اهمیت دارد که تفکر هرمسی به عنوان یک سنت امری مرده و تمام شده نیست تا آن را حیات دوباره ببخشیم، بلکه روح سنت با روح فرهنگ ادامه دارد. انسانیت و سنت همواره ملازم همند و در واقع، انسانیت همان سنت، فرهنگ، عقاید، دین، هنر و رفتار رایج است که در جریان تاریخ ادامه دارد. بنابراین، سنت امری زنده است. هرچند در برهه‌ای از زمان و مکان نور سنت در زیر ابرهای مدرنیته کم سو و ضعیف شده ولی خود مدرنیته و بحران‌های آن نخستین ضرورت پرداختن به سنت است.

آثار و تفکر هرمسی در شکل‌گیری مکاتب فلسفی، علمی و عرفانی شرق و غرب، اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان و مکاتب فکری تاثیرگذار بوده است. بنابراین، نگارش کتابی درباره تفکر هرمسی از اهمیت خاصی در فهم فلسفه، عرفان، علوم و ادیان شرق و غرب برخوردار است.

کتاب «هرمس و تفکر هرمسی» نوشته رضا امیری را انتشارات دانشگاه مفید در اواخر سال 91 با بهای 12 هزار و 400 تومان و با شمارگان 500 جلد منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط