دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
بررسی مبانی اندیشه مرلو-پونتی در یک کتاب

کتاب «مرلو-پونتی ستایشگر فلسفه» اثری است که اواخر سال 91 از سوی نشر ققنوس به بازار کتاب روانه شد. در این اثر عمده دغدغه‌ها و اندیشه مرلو - پونتی به عنوان یکی از خلاق‌ترین فیلسوفان قرن گذشته بررسی شده است. وی از مطرح‌ترین پدیدارشناسان قرن بیستم بود. شاخه اصلی کار او، پدیدار‌شناسی ادراک (یکی از سه سنت مهم در پدیدار‌شناسی) است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موریس مرلو - پونتی یکی از خلاق‌ترین و پر اهمیت‌ترین فیلسوفان قرن گذشته بود. با این حال، گستره کامل تاثیرگذاری او از بسیاری جهات امروزه یعنی بیش از چهل سال بعد از مرگش به تازگی در حال معلوم شدن است. تاثیر او بر فلسفه، روانشناسی و نقد عظیم است و اعتبار فکری‌اش در ابتدا قدری تحت‌الشعاع واقع شد؛ نخست با سوء شهرت بیشتر دوستش «ژان پل سارتر» و بعد با ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نیمه پایانی قرن.البته تا حدی هم به سبب مرگ زودهنگامش، حضور او در علم فکری معاصر به نحو عجیبی مبهم مانده است.

کتاب «مرلو-پونتی ستایشگر فلسفه» با ویراستاری «تیلر کارمن» و «مارک بی.ان. هنسن» و ترجمه هانیه یاسری، اثری است که نه تنها مباني مرلو - پونتی را تبيين كرده، بلكه شامل عمده دغدغه‌ها و مفاهیم فلسفی نیمه دوم سده بیستم نيز است.

این اثر شامل سيزده مقاله می‌شود؛ به علاوه یک مقاله تحت عنوان مقدمه در ابتدای کتاب كه به معرفي كل اثر مي‌پردازد. به گفته هانیه یاسری، مترجم کتاب، نویسندگان اين اثر استادان دانشگاه و صاحب‌نظران فلسفه در اروپا و آمریکایند كه بيشتر آن‌ها تالیفات برجسته‌ای دارند.
 
مخاطب در این کتاب می‌تواند مرلو - پونتی را بر اساس مقالاتی با عناوین «مرلو - پونتی و تصویر معرفت‌شناختی نوشته چارلز تیلر، دریافت حسی، حکم و میدان پدیداری نوشته تیلر کارمن، دیدن اشیا از منظر مرلو - پونتی نوشته شون دورانس کلی، انگیزه‌ها، دلیل‌ها و علت‌ها نوشته مارک ای. راتل، مرلو - پونتی و علم جدید شناخت نوشته هیوبرت ال. دریفوس، بدن خاموش و پاچوبین فلسفه نوشته ریچارد شوسترمن و مرلو - پونتی و مفهوم لمس مالبرانش نوشته جودیت باتلر» بشناسد.

همچنین مقالات دیگری در این کتاب با عناوین «پدیدارشناسی زندگی نوشته رونو باراباس، رویان‌شناسی امر دیدار(نا)‌پذیر نوشته مارک.بی.ان.هنسن، استنباط وجود گرایانه مرلو - پونتی از علم نوشته جوزف راوس، میان فلسفه و هنر نوشنه جانان گیلمور، درک فلسفه ملتزم: در سیاست، فلسفه و هنر نوشته لیدیاگر و اندیشیدن به سیاست کلود لوفر« آورده شده‌اند که می‌توانند روشن‌کننده هرچه بیشتر فلسفه مرلو - پونتی باشد.

در این مقالات اندیشه و دغدغه‌های مرلو - پونتی بررسی شده‌اند. این کتاب در سال 2004 منتشر شده است و به همين دليل بسیاری از پرسش‌های جدید بشر، دانسته یا نادانسته، در مقالات منعکس شده‌اند. براي مثال، تاملاتی در باب هوش مصنوعی، تقویم بدنی التفات، تصویر معرفت‌شناختی و رابطه فلسفه و هنر مورد توجه نويسندگان كتاب قرار گرفته‌اند. 

درباره این نوشتار باید یادآور شد که آن‌چه که مرلو - پونتی و جایگاهش و به دنبال آن آشنایی با اندیشه‌های او در دنیای فلسفه را با اهمیت‌ می‌سازد، این است که آنچه که مرلو - پونتی به فلسفه و علوم انسانی معرفی کرد در عمل استنباط تازه‌ای از ادراک حسی و رابطه بدن یافته او با جهان بود. 
او توانست فهم ما را از ادراک حسی و بدن بار دیگر هماهنگ کند تا با پدیدارهایی که همواره با آن‌ها آشناییم، پیش از آن‌که در رده‌های مفهومی جایشان دهیم، سوالاتی را درباره‌شان مطرح و نظریه‌هایی را طرح کنیم. در واقع، اثرگذاری مرلو - پونتی نه در استدلال تحلیلی صرف و نه در اکتشاف تجربی، بلکه در حیطه ابداع فلسفی است.

كتاب «مرلوپونتي، ستايشگر فلسفه» با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای 21 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط