شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
نگاهی تازه به سیمرغ عطار در «قاف عشق»

کتاب «قاف عشق» به کوشش محمدیوسف نیری با نگاهی تازه به سیمرغ در «منطق‌الطیر» عطار منتشر شد. در این اثر دیدگاه‌های ویژه عطار درباره سیمرغ که مبتنی بر آموزه‌های عرفان اسلامی و تجربه‌های شهودی اوست، تحلیل شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیری درباره کتاب «قاف عشق» توضیح داد: این کتاب در حقیقت نگاهی تازه به سیمرغ در «منطق‌الطیر» عطار است. در این اثر سعی کرده‌ام این موضوع را که نگاه ویژه عطار به سیمرغ مبتنی بر آموزه‌های بنیادی عرفان اسلامی و تجربه‌های شهودی شیخ عطار است، برای خوانندگان و علاقه‌مندان روشن و اثبات کنم.

وی ادامه داد: از حاصل این تجربه‌ها و آموزه‌ها جامع‌ترین و زیباترین تمثیل ادبیات عرفانی درباره سیمرغ شکل گرفته است. برهمین اساس می‌توان گفت شیخ عطار افزون بر تجربه‌های فردی یا شهودی خود از معارف گسترده، اندیشه‌های عارفان و اصول و فروع نظری و عملی عرفان اسلامی به خوبی آگاه بوده است.

این پژوهشگر تاکید کرد: در حقیقت مجموعه تمامی این عوامل، پیدایش چنین کار سترگی را سبب می‌شود و تفسیرهای گوناگون را برمی‌تابد.

وی در پایان درباره زمان انجام این کار پژوهشی اظهار کرد: این تحقیق حاصل تجربه‌های پیشین من در کلاس‌های «منطق‌الطیر» دانشگاهی‌ام است که در نهایت طی چند ماه آن را ویرایش و آماده چاپ کرده‌ام.

به گفته نیری، این کتاب هفته گذشته از سوی نشر افراز راهی بازار کتاب شده است. همچنین این پژوهشگر کتابی با عنوان «نرگس عاشقان» (تحلیل ساده و روشن از محورهای بنیادی عرفان اسلامی) را در دست چاپ دارد و این روزها سرگرم پژوهش و نگارش «هندسه عرفانی زبان قرآن» است. 

نیری، متولد 31 خرداد 1333، مصحح و پژوهشگر ادبی است. او در حال حاضر در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز تدریس می‌کند.

تصحیح آثاری چون «ش‍رح‌ ن‍ه‍ج‌ ال‍ب‍لاغ‍ه‌» اثر م‍ی‍رزا م‍ح‍م‍دب‍اق‍ر ن‍واب‌ لاهیجانی، «م‍ن‍اه‍ل‌‌ال‍تح‍ق‍ی‍ق‌ در ح‍ق‍ای‍ق‌ ولای‍ت‌ و خ‍لافت الهی» ت‍ص‍ن‍ی‍ف‌ محمدهاشم ذهبی‌شیرازی، «م‍ف‍ت‍اح‌‌ال‍ف‍ت‍وح‌ و رم‍وز ال‍ک‍ن‍وز، ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ن‍ظوم‌: دع‍ای‌ ص‍ب‍اح‌ (ام‍ی‍رال‍م‍وم‍ن‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌)» اث‍ر ق‍طب‌ا‍لدی‍ن‌ م‍حمد ذهبی‌نیریزی، «خ‍ورش‍ی‍د ج‍ان‌: ق‍ص‍ی‍ده‌ ش‍م‍س‍ی‍ه‌ در م‍دح‌ ح‍ض‍رت‌ م‍ول‍ی‌ ال‍م‍وح‍دی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ ع‍لیه السلام‌» س‍روده م‍ح‍م‍ده‍اش‍م‌ ذه‍ب‍ی‌ ش‍ی‍رازی‌ از دیگر آثار نیری‌اند.

«قاف عشق» در 144 صفحه قطع رقعی، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت پنج هزار و 300 تومان از سوی نشر افراز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط