سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
نیری با دو کتاب جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

تصحیح «دیوان اشعار بهایی شیرازی» و شرح «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری در کتابی با عنوان «قاف عشق» به کوشش محمدیوسف نیری به زودی منتشر و در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شوند.

نیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: تا دو هفته دیگر دیوان اشعار میرزا سیدبهاء‌الدین معروف به «بهایی شیرازی» از شاعران قرن سیزدهم هجری با تصحیح و توضیحات من از سوی نشر دریای نور شیراز راهی بازار کتاب می‌شود.

وی ادامه داد: البته این کتاب با همکاری قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارسی (بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز) منتشر می‌شود. این شاعر از مریدان حافظ و سعدی بوده، برهمین اساس نیمی از غزل‌هایش به تقلید از حافظ و نیمی دیگر به تقلید از سعدی سروده شده است.

این مصحح افزود: بهایی شیرازی از شاعران مکتب بازگشت ادبی است. دیوان او علاوه بر قالب غزل، قالب‌های قصیده، مستزاد و رباعی را نیز شامل می‌شود.

وی درباره مضامین و محتوای غزل‌های بهایی شیرازی توضیح داد: محتوای غزل این شاعر، غنایی و ادبیات غنایی است. البته در کنار عشق به مباحثی از حکمت، پند و اندر، توجه به آخرت و تشویق به فضایل انسانی نیز پرداخته است. همچنین این شاعر ارادت ویژه‌ای به حضرت علی(ع) دارد و توجه و پرداختن به این شخصیت در غزل‌های او بسیار دیده می‌شود.

این پژوهشگر به چگونگی تصحیح اثر اشاره کرد و افزود: از این دیوان نسخه منحصر به فردی در اختیار داشته‌ام، برهمین اساس به شیوه تصحیح قیاسی به تصحیح این اثر پرداخته‌ام. تصحیح قیاسی بدین معنی است، که قواعد زبان و دستور تاریخی را مدنظر قرار داده‌ام و به اعتبار نظر خودم به شرح برخی از کلمات یا ابیات پرداخته‌ام.

وی در ادامه درباره مقدمه این اثر توضیح داد: در مقدمه نیز سبک شعر و هنر شاعری بهایی شیرازی را معرفی کرده‌ام و رابطه ویژه او با حافظ و سعدی، نوآوری‌هایش در واژگان و اصطلاحات شعری و به‌کارگیری گزاره‌های حکمی و عرفانی در اشعارش را شرح داده‌ام.

نیری در ادامه از شرح «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری در کتابی با عنوان «قاف عشق» خبر داد و گفت: این اثر نیز تاحدود یک ماه دیگر از سوی نشر افراز منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران ارایه می‌شود. در این کتاب نگاهی نو به شرح سیمرغ عطار داشته‌‌ام.

وی توضیح داد: معتقدم سیمرغ عطار رمزی از انسان کامل و شخصیت پیچیده انسان کامل است. نکته جالب در این شرح که من هم به آن پرداخته‌ام، این است که آن‌چه عطار در داستان سیمرغ بیان کرده است، شباهت ویژه‌ای با مباحث امام‌شناسی در شیعه دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: به عبارت دیگر داستان سیمرغ زبان هنری از معرفی شخصیت امام در یک توصیف هنری است؛ البته در این شرح پیرامون مبانی کلامی این موضوع نیز بحث‌هایی را ارایه کرده‌ام.

وی در پایان به انتشار کتاب دیگری در حوزه عرفان اشاره کرد و گفت: «نرگس عاشقان» کتابی درباره مبانی محوری عرفان اسلامی است، که در 500 صفحه و تا حدود سه ماه دیگر از سوی مرکز نشر دانشگاهی به چاپ می‌رسد. در این کتاب درباره زیرساخت‌های ولایت در عرفان اسلامی به ویژه عرفان شیعه بحث‌هایی را ارایه کرده‌ام.

محمد یوسف نیری متولد 31 خرداد 1333، مصحح و پژوهشگر ادبی است. او در حال حاضر در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز تدریس می‌کند.

تصحیح آثاری چون «ش‍رح‌ ن‍ه‍ج‌ ال‍ب‍لاغ‍ه‌» اثر م‍ی‍رزا م‍ح‍م‍دب‍اق‍ر ن‍واب‌ لاهیجانی، «م‍ن‍اه‍ل‌ ال‍ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ در ح‍ق‍ای‍ق‌ ولای‍ت‌ و خ‍لافت الهی» ت‍ص‍ن‍ی‍ف‌ محمد هاشم ذهبی شیرازی، «م‍ف‍ت‍اح‌ ال‍ف‍ت‍وح‌ و رم‍وز ال‍ک‍ن‍وز، ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ن‍ظوم‌: دع‍ای‌ ص‍ب‍اح‌ (ام‍ی‍رال‍م‍وم‍ن‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌)» اث‍ر ق‍طب‌ال‍دی‍ن‌ م‍حمد ذهبی نیریزی، «خ‍ورش‍ی‍د ج‍ان‌: ق‍ص‍ی‍ده‌ ش‍م‍س‍ی‍ه‌ در م‍دح‌ ح‍ض‍رت‌ م‍ول‍ی‌ ال‍م‍وح‍دی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ ع‍لیه السلام‌» س‍روده م‍ح‍م‍ده‍اش‍م‌ ذه‍ب‍ی‌ ش‍ی‍رازی‌ از دیگر آثار محمد یوسف نیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط