پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
گزارش مصور بنای بنیاد ایران‌شناسی در یک کتاب

کتاب «بنای بنیاد ایران‌شناسی» که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شده به تازگی به‌چاپ رسیده است. در این کتاب به معرفی همه‌جانبه این ساختمان از آغاز ساخت تا به امروز به همراه تصویر و نقشه پرداخته شده است.-

مدیر پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهمیت کتاب «بنای بنیاد ایران‌شناسی» اظهار کرد: کتاب گزارشی از چند و چون بنای این بنیاد به‌شمار می‌رود که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان بنایی فرهنگی در دفتر آثار تاریخی ـ فرهنگی و طبیعی ثبت شده است.

فاطمه فریدی‌مجید به هدف انتشار کتاب اشاره کرد و گفت: آشنایی علاقه‌مندان با بنا و فضاهای موجود در بنیاد ایران‌شناسی، آشنایی مردم جامعه با بنای ایرانی و حفظ بنا به‌وسیله ثبت سازه به‌عنوان اثر میراث فرهنگی از اهداف انتشار این کتاب است. مخاطب کتاب «بنای بنیاد ایران‌شناسی» دانشجویان معماری، پژوهشگران حوزه ایران‌شناسی، علاقه‌مندان به آثار تاریخی و بناهای ایرانی‌اند.

وی افزود: کتاب در واقع گزارش میراث فرهنگی کشور از بنای بنیاد ایران‌شناسی برای ثبت این بنا بوده است، بنابراین از الگوی پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیروی کرده و در مقدمه به معرفی اجمالی شهرستان تهران می‌پردازد و مواردی از قوانین مرتبط با ثبت آثار در فهرست آثار ملی را ذکر می‌کند. همچنین چند ماده قانونی، خلاصه اطلاعات اثر ثبتی نیز در ادامه آورده شده است.

مدیر پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی درباره بخش‌های دیگر کتاب اظهار کرد: در بخش‌های بعدی «بنای بنیاد ایران‌شناسی» به بررسی «موقعیت طبیعی و موقعیت مکانی اثر»، «مشخصات پلاک ثبتی»، «تاریخچه و وجه تسمیه»، «سوابق پژوهشی»، «نوع مالکیت»، «مشخصات و ویژگی‌های خاص» این اثر می‌پردازد.

فریدی‌مجید بیان کرد: پس از آن به «نوع بهره‌برداری قبلی و فعلی از اثر»، «اقدامات انجام شده در مورد حریم اثر»، «دخل و تصرفات انجام شده و مشهود در آن»، «تعمیرات انجام شده»، «وضعیت ایستایی و شرح وضعیت موجود بنا» و «آسیب‌های وارده به اثر» پرداخته شده است. در بخش‌های پایانی نیز پیشنهاد، تصاویر و نقشه‌های بنای بنیاد ایران‌شناسی گردآوری شده‌ است.

وی با توجه به تغییراتی که ممکن است در آینده در بنای بنیاد ایران‌شناسی ایجاد شود، گفت: برای بازچاپ کتاب در آینده برنامه‌ای نداریم اما متناسب با تغییرات بنا ممکن است در آینده چاپ مجدد نیز انجام شود.

چاپ نخست کتاب «بنای بنیاد ایران‌شناسی» (براساس گزارش سازمان میراث فرهنگی) به‌کوشش مهدی مداحی‌گیوی در 312 صفحه و شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی بنیاد ایران‌شناسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها