سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
مجموعه شعرهای تلمیحی قدمعلی سرامی منتشر می‌شود

قدمعلی سرامی مجموعه‌ای از سروده‌هایش را که تلمیحی به «شاهنامه» دارند، گردآوری و آماده انتشار می‌کند. وی همچنین یک مجموعه مقاله درباره «شاهنامه» را در دست انتشار دارد.-

سرامی درباره کتاب‌های در دست انجامش به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه‌ای از شعرهایم را که تلمیحی به داستان‌های «شاهنامه» دارند و در قالب‌های مختلفی چون غزل، مثنوی، قطعه، چهارپاره و سپید سروده شده‌اند در دست گردآوری دارم.

وی توضیح داد: به‌طور کلی تاکنون بیش از 10 هزار شعر سروده‌ام و بررسی این اشعار زمان بسیاری را می‌طلبد. در حال حاضر 150 شعر از میان اشعارم را برای این کتاب در نظر گرفته‌ام که به نوعی در آن برداشت معاصر من به عنوان شاعر از حماسه «شاهنامه» ارایه شده است.

این شاعر ادامه داد: این اتفاق در شعرهای من ناخودآگاه بوده است. بیت «تهمتن‌وار اگر شب رخش خود خورشید را گم کرد/ شد آبستن به سهراب سحر تهمینه مهتاب» نمونه‌ای از این دست اشعار هستند که اشاره‌ای به داستان «رستم و سهراب» دارد. هنوز عنوان مشخصی برای این مجموعه در نظر نگرفته‌ام.

وی اشاره‌ای به مجموعه مقاله در دست انتشار داشت و اظهار کرد: مجموعه‌ای از 14 مقاله درباره «شاهنامه» و مسایل و موضوعات مختلف آن را گردآوری کرده‌ام که این روزها مراحل اداری انتشار را از سوی دو انتشارات «ترفند» و «باد» طی می‌کند.

سرامی گفت: برای مثال در یک مقاله‌ها به موضوعاتی چون «گوهر»، «کین»، «آینه» یا «امید» در «شاهنامه» فردوسی پرداخته‌ام. این کتاب حجمی در حدود 400 صفحه دارد.

وی درباره دیگر کتاب‌هایش توضیح داد: اکنون نیز یکسری از داستان‌های «شاهنامه» را برای کودکان و نوجوانان در دست آماده‌سازی دارم. همچنین چند مجموعه شعر را برای این گروه سنی آماده انتشار می‌کنم.

وی در پایان افزود: علاوه بر این‌ها یک کتاب درباره امثال فارسی و طبقه‌بندی‌ آن‌ها در دست تدوین و آماده‌سازی است. امثال فارسی به نوعی حکمت عامیانه به حساب می‌آیند و برهمین اساس از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در زبان فارسی برخوردار هستند.

قدمعلی سرامی متولد هشت بهمن 1322 در رامهرمز خوزستان و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است و سال‌ها در دانشگاه‌های کشور تدریس کرده. وی پس از بازنشستگی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان تدریس می‌کند. سرامی شاگرد استادانی چون دکتر محمد معین، سیدجعفرشهیدی، عبدالحسین زرین‌کوب، ذبیح‌الله صفا و دیگر استادان نام‌آور زبان و ادبیات فارسی بود و اخیرا به مرتبه‌ علمی دانشیاری ارتقا یافته است.

سرامی علاوه بر شعر در حوزه‌ تحقیقات ادبی نیز آثاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «از رنگ گل تا رنج خار» (شکل‌گیری داستان‌های شاهنامه)، «از خاک تا افلاک»، «از هرگز تا همیشه» و «پنج مقاله درباره‌ ادبیات کودک» اشاره کرد. وی نزدیک به 20 عنوان کتاب نیز درحوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان تالیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط