یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
«قهقهه آفتاب آینه و بی‌نقاب» به بازار كتاب آمد

کتاب «قهقهه آفتاب آینه و بی‌نقاب» با عنوان فرعی «تجلی آینه در ادب و فرهنگ ایران زمین» تالیف مشترک قدمعلی سرامی و محمود صادقی زاده توسط انتشارات ترفند منتشر شد. این برای نخستین بار است که در کتابی به بحث و بررسی نقش آینه در هنر، ادبیات و عرفان ایران زمین پرداخته می‌شود.-

قدمعلی سرامی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: یکی از وسایلی که در فرهنگ ایرانی نقش مهمی در رشد و تعالی انسان دارد، آینه است. آینه به انسان کمک می‌کند که می‌توان از هیچ، بدون ماده و مدت، همه چیز ساخت. این ساختن و آفرینش مانند آفرینش خداوندی است. 

وی افزود: آینه در ادبیات عرفانی ما نقش بسیاری دارد؛ به عنوان مثال در منطق‌الطیر، در انتهای سفر، مرغان به یک جدار آینه‌گون و در ادامه آن به سیمرغ می‌رسند؛ یعنی به کمک آینه پی می‌برند که سیمرغ خودشان هستند. به طور کل در ادبیات عرفانی همه چیز آینه وجود و تصویری از حضرت حق هستند. 

این شاعر و مدرس  دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع کتاب «قهقهه آفتاب آینه و بی‌نقاب»، گفت: در این کتاب درباره  آینه و چگونگی پیدایش آن بحث شده است، اين که آینه‌ها در ایران ابتدا از سنگ بوده و سپس از فلزات در ساخت آن استفاده می‌شد و آخرین آینه‌ها که شیشه‌ای بودند، توسط تجار از شهر ونیز ایتالیا به ایران آورده شدند. همچنین این کتاب به بحث و بررسی درباره نقش و تجلی آینه در هنرهای ایرانی، ادبیات حماسی، عرفانی و غنایی و همینطور در فرهنگ عامه می‌پردازد. 

سرامی در پایان گفت: «قهقهه آفتاب آینه و بی‌نقاب» نخستین کتابی است که نقش آینه را در ادب و فرهنگ ایران زمین بررسی می‌کند، پیش‌تر صرفا چند مقاله در این موضوع خاص منتشر شده بود. 

کتاب «قهقهه آفتاب آینه و بی‌نقاب» با نام فرعی، «تجلی آینه در ادب و فرهنگ ایران» زمین هشت بخش دارد که به ترتیب عبارتند از «آینه در ادب حماسی»، «آینه در ادب غنایی»، «آینه در ادب عامه و جلوه آن در ادب غنایی»، «مشاغلی که در ارتباط با آینه پدید آمده است»، «آینه و یاران»، «جهان در آینه عرفان»، «آینه و تجلی» و «جهان آینه‌ها». 

این کتاب تالیف مشترک قدمعلی سرامی و محمود صادقی‌زاده است. انتشارات ترفند این کتاب را در 296 صفحه و بهای هشت هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده. 

قدمعلی سرامی دکترای ادبیات فارسی دارد و در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان مشغول به تدریس است. 

از دیگر تالیفات منتشر شده سرامی می‌توان به «از رنگ گل تا رنج خار، شكل‌شناسی داستان‌های شاهنامه» و «امثال و حماسه ملی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها