چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
خاطرات اسارت در «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» جای گرفت

روايتي داستاني از زندگي و روزهای اسارت محمد نعمتي براي انتشار به دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري استان گيلان سپرده شده است. رزيتا رجايي این کتاب را با عنوان «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» نوشته است.-

رزيتا رجايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ درباره كتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» اظهار كرد: اين اثر بخشي از تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس با موضوع آزادگان است كه در قالب داستاني زندگي آزاده، محمد نعمتي را روايت مي‌كند.

وي ادامه داد: جمع‌آوري خاطرات آزادگان، پروژه حوزه هنري استان گيلان بود كه بر اساس آن ثبت خاطرات 10 آزاده به من واگذار شد. وقتي مصاحبه با اين افراد به پايان رسيد ديدم كه زندگي هر يك از آنان ظرفيت نگارش يك كتاب مستقل را دارد و با توافق مدير پروژه، نوشتن كتاب به صورت مستقل درباره هر آزاده را شروع كردم.

رجايي افزود: محمد نعمتي رزمنده‌اي بوده كه در 31 تير ماه سال 1367 اسير و در 19 شهريور سال 1369 آزاد شده است. كتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» خاطرات نعمتي را از روز‌هاي اسارت در اردوگاه‌هاي صليب سرخ نديده ارتش صدام با نام‌های تكريت 16 و 20 و بعقوبه بازگو مي‌كند.

وي درباره ويژگي خاطرات محمد نعمتي گفت: اصالت اين آزاده رودباري است و زماني كه در اردوگاه‌هاي عراق دوران اسارت را سپري مي‌كرده با زلزله رودبار بيشتر اعضاي خانواده خود را از دست داده است. وي وقتي كه در سال 1369 آزاد شد و به رودبار بازگشت با شهر ويران شده روبه رو شد.

رجايي ادامه داد: كتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» حاصل 20 ساعت مصاحبه با نعمتي است كه در شيوه داستاني براي مخاطبان نوشته شده است. 

وي درباره عنوان كتابش گفت: اين عنوان با توجه به محتواي اثر به نظر حرفه‌اي‌‌تر و به دور از شعارزدگي بود. نگارش اين اثر در 200 صفحه به پايان رسيده و براي چاپ به دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري استان گيلان سپرده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها