چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
آشنایی با روبات‌هایی که سرگرم‌تان مي‌کنند

«روبات‌ها در خانه‌ها و دنیای سرگرمی» عنوان دومین جلد از مجموعه‌ی دنیای روبات‌هاست که کاربردهای مختلف روبات‌ها در زندگی روزمره را با زبانی ساده برای مخاطبان نوجوان توضیح مي‌دهد.

ایبنا نوجوان: دانشمندان با استفاده از فن‌آوری‌های پیش‌رفته، هر ساله روبات‌های جدیدی را به دنیا معرفی می‌کنند؛ روبات‌هایی که به کمک ابزارهای مکانیکی و الکترونیکی ساده و فوق پیشرفته ساخته می‌شوند.

کتاب «روبات‌ها در خانه‌ها و دنیای سرگرمی» دومین جلد از مجموعه‌ی شش جلدی «دنیای روبات‌ها» است که دانستنی‌هایی از این دنیای جذاب و شگفت‌انگیز را برای نوجوانان بازگو مي‌کند. این کتاب در 13 فصل تنظیم شده است. روبات‌های اسباب‌بازی، نحوه‌ی عملکرد این روبات‌ها، روبات‌های کارگر، روبات‌های خانگی، آموزش یک روبات، ارتباط روبات با انسان و ... از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

در ابتدای کتاب «روبات‌ها در خانه‌ها و دنیای سرگرمی»، توضیحاتی کلی درباره‌ی تشابهات روبات‌های مورد استفاده در صنعت و سرگرمی تشریح شده است. این بخش را بخوانید:

«روباتی که در یک کارخانه کار مي‌کند و مثلاً پیچ‌ها را در سوراخ‌هایشان قرار می‌دهد احتمالاً جلب توجه نمی‌کند. اما یک گربه‌ی روباتی عروسکی سخنگو که راه می‌رود و می‌تواند معنای کلمات دستوری مانند «بایست» و «بنشین» را یاد بگیرد، سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد و خیلی جلب توجه می‌کند! روبات‌هایی که برای کار کردن طراحی و ساخته می‌شوند کاملاً با انواع مختلف روبات‌هایی که تنها جنبه‌ی سرگرم‌کننده دارند، متفاوت‌اند، اما درون پیکر همه‌ی این روبات‌ها از قطعات و بخش‌های مشابهی تشکیل شده است.»

بخش‌های «روبات است یا روبات نیست؟»، «آیا می‌دانید؟ روبات‌ها می‌توانند»، «وب سایت شخصی روبات»، «روبات سوپر استار» و «روبات‌های آینده» این کتاب در کنار موضوعات بیان‌شده در فصل‌های مختلف کتاب دانستنی‌های دنیای روبات‌ها را با زبانی نوجوانانه‌تر بیان می‌کند.

«وب‌سایت شخصی روبات»، در حقیقت بخش‌هایی از دفترچه خاطرات یک روبات است که خاطرات او را از زبان خودش به مخاطب معرفی می‌کند. «پایان غم‌انگیز» یکی از این خاطره‌های روباتی است:

«صاحب من در تمام مدت هفته با من همبازی می‌شود. اکنون باتری‌های قدیمی من تقریباً از کار افتاده‌اند و خیلی زود نشت خواهند کرد. چرا باتری‌هایم را شارژ نمی‌کنند؟ اگر آن‌ها را شارژ می‌کردند من انرژی لازم برای فعالیت کردن را به دست می‌آوردم. اما اکنون نیروی باتری‌هایم تحلیل رفته‌اند و رمقی برایم باقی نمانده است.»

بخش «روبات است یا روبات نیست؟» هم اطلاعات خوبی درباره ماشین‌های مختلف و تشابه و تفاوت‌های آن‌ها با روبات‌ها در اختیار خواننده نوجوان قرار می‌دهد. به عنوان مثل در یکی از این بخش‌ها با نام «ماشین ظرف‌شویی روباتی» آمده است:

«آیا یک ماشین ظرفشویی روبات است؟ این ماشین خانگی از قطعات و بخش‌های متحرک تشکیل شده است و وظیفه‌ای را که برعهده دارد انجام می‌دهد و ما می‌توانیم برای آن یک برنامه شست‌وشو تعریف کنیم. برای مثال می‌تواند سریع ظرف‌ها را بشوید یا فقط آن‌ها را آب‌کشی کند. اما یک ماشین ظرف‌شویی هرگز نمی‌تواند شخصاً تصمیم‌گیری کند یا نسبت به محیط دور و برش واکنش نشان دهد. اگر یک ماشین ظرف‌شویی بتواند ظرف‌های کثیف را از روی میز جمع‌آوری کند و پس از شستن آن‌ها را در قفسه بچیند، در آن صورت می‌توان آن‌را یک روبات واقعی به شمار آورد!»

مطالعه‌ی مجموعه‌ی کتاب‌های «دنیای روبات‌ها»، خواننده‌ی نوجوان را با مفهوم روبات، چگونگی کار آن و انواع روبات‌‌ها مانند روبات‌های زحمتکش در کارخانه‌، روبات‌های اسباب‌بازی، روبات‌های قهرمان در قصه‌ها و فیلم‌های سینمایی،‌ روبات‌های هدایت‌کننده‌ی ترن‌ها و هواپیماها، روبات‌های جراح و زندگی‌بخش و روبات‌های فضایی کاوش‌گر آشنا می‌کند.

این مجموعه جدیدترین دستاوردها در عرصه‌ی علم روباتیک و آینده رابطه‌ی انسان و روبات‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره‌ی چگونگی کار مغز و میزان تصمیم‌گیری ماشین‌های روبات در مورد انجام کارهای مربوط به انسان بحث می‌کند.

«روبات‌ها در پزشکی و علوم»، «روبات‌ها در خانه‌ها و دنیای سرگرمی»، «روبات‌ها در حمل و نقل»، «روبات‌ها در ماموریت‌های خطرناک»، «روبات‌ها در قصه‌ها و فیلم‌ها» و «روبات‌ها، کاوشگران فضا» عنوان‌های این مجموعه‌ی شش جلدی را تشکیل می‌دهند. مولف مجموعه «استیو پارکر» و مترجم آن «مجید عمیق» است.

هر یک از کتاب‌های مجموعه‌ی «دنیای روبات‌ها» را کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم با شمارگان 3300 نسخه و به بهای 3500 تومان روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها