شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
«گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران» به نمایشگاه می‌رسد

چاپ تازه‌ای از کتاب «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران»، اثر کاووس حسن‌لی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شود. همچنین حسن‌لی از طی مراحل نهایی تدوین کتاب «فرهنگ نیماپژوهی» خبر داد.-

حسن‌لی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این کتاب، که چاپ نخست آن در سال 1383 ارایه شده بود توضیح داد: «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران» به‌طور کلی نوآوری‌های شعر را در حوزه‌های زبان، خیال، فرم، ساختار و محتوا بررسی می‌کند. البته در  فصلي از این اثر نیز به نوآوری در قالب‌های سنتی شعر معاصر پرداخته‌ام.

این پژوهشگر ادامه داد: پس از مقدمه نسبتا مفصل این اثر با حجمی حدود 100 صفحه، که در آن به جریان‌شناسی شعر معاصر پرداخته‌ام، در هر یک از چهار فصل این کتاب نوآوری در زبان، نوآوری در خیال، نوآوری در فرم و ساختار و نوآوری در محتوا بررسی شده است.

وی به فصل «نوآوری در قالب‌های سنتی شعر معاصر» اشاره و تشریح کرد: در این فصل بر این موضوع، که برخی از شاعران امروز همان قالب‌های سنتی را البته با استفاده از تمامی گونه‌های نوآوری در شعر به‌کار گرفته‌اند، پرداخته‌ام. این نوآوری‌ها به ویژه در قالب غزل بیشتر دیده می‌شود.

چاپ دوم این کتاب در سال 1386 ارایه شد و اکنون نیز چاپ سوم آن از سوی همان نشر ثالث منتشر و در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب ارایه می‌شود. همچنین طبق گفته حسن‌لی این اثر به عنوان یک منبع درسی برای واحد درسی «ادبیات معاصر» در برخی از دانشگاه‌ها در نظر گرفته و تدریس شده است.

حسن‌لی در ادامه از طی مراحل نهایی تدوین کتاب «فرهنگ نیما پژوهی» خبر داد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته‌ام این اثر در حقیقت کتاب‌شناسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی نیما یوشیج است. البته به‌طور کلی در آثار دیگرم چون «فرهنگ خیام‌پژوهی» یا «فرهنگ سعدی‌پژوهی» و در دیگر آثاری از این دست به کتاب‌شناسی بزرگان فرهنگ و ادب فارسی می‌پردازم.

وی در پایان درباره شیوه کار در تدوین این آثار توضيح داد: در این کتاب‌ها علاوه بر معرفی منابع به مبحث تاثیرگذاری هریک از این منابع نیز پرداخته‌ام.

حسن‌لی متولد خرداد 1341 و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است. وی تاکنون بیش از 25 عنوان کتاب در زمینه تحقیق و پژوهش تالیف کرده است.

«دریچه‌ صبح» (بازشناسی زندگی و سخن سعدی)، «یادهایی رها در باد»، «دفتر نسرین و گل»، «کارنامه تحلیلی خیام‌ پژوهی» (مشترک با سعید حسام‌پور)، «دیگرگونه خوانی متون گذشته»، «راهنمای موضوعی حافظشناسی»، «دیوان اشعار شیخ امین‌الدین بلیانی» (تصحیح مشترک با محمد برکت)، «مثنوی اشترنامه»، «غبارزدایی از مسیر تماشا» (مجموعه مقالات)، «مثنوی مهر و ماه»، (تصحیح- مشترک با دکتر رضایی)، «چشمه‌‌ی خورشید»، «ساده‌ی بسیار نقش»، «وامق و عذرا» (بازنویسی و تلخیص)، «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران»، «ورق درخت طوبا»، «بازنویسی گلستان»، «رنگ از رخ تمام قلم‌ها پریده است»، «شیرین‎تر از قند»، «سعدی آتش‎زبان»، «فرهنگ سعدی‎پژوهی»، «به لبخند آیینه‎ای تشنه‎ام» (مجموعه‎ی شعر)، «رستاخیز کلام» (مجموعه مقالات ادبی) «سلسله‎ی موی دوست» (مجموعه مقالات) و «من ماه تابانم» (شعر کودک) عنوان برخی از آثار منتشر شده حسن‌لی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط