یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
دیوان «غلام‌رضاخان ارکوازی» منتشر می‌شود

دیوان «غلام‌رضاخان ارکوازی» با تصحیح، ترجمه و توضیحات ظاهر سارایی از سوی نشر زانا منتشر و راهی بازار کتاب می‌شود. کتاب «میرکان» نیز پیرامون ادبیات شفاهی منظوم ایلام، به کوشش سارایی به چاپ رسیده است.-

سارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: غلام‌رضاخان ارکوازی از شاعران اوایل دوره قاجار و از شاعران شیعه مذهب و کردزبان ایلامی است.

وی ادامه داد: مناجات‌نامه و دو شعر مستقل با عنوان‌های «باویال» و «غربت» از جمله شاخص‌ترین آثار این شاعر هستند. مناجات‌نامه در 24 بند سروده شده و «باویال» مرثیه‌ای در رثای فرزند جوان این شاعر با نام احمدخان است.

سارایی با اشاره به چاپ سوم این دیوان اظهار کرد: پیش‌تر نیز دو چاپ دیگر از این دیوان منتشر و راهی بازار کتاب شده است. البته هر چاپ با چاپ‌های پیشین تفاوت‌هایی دارد. در چاپ سوم نیز سعی کرده‌ام توضیحات مفصل‌تر و اطلاحات جدیدتری ارایه شود.

دو چاپ پیشین این اثر با عنوان «شاعر قله‌های مه‌آلود» به ترتیب از سوی انتشارات گویه و رامان منتشر شده‌اند.

وی افزود: تمامی اشعار این شاعر در قالب مثنوی و به زبان کردی است. همچنین در مناجات‌نامه اشاره‌هایی به امام علی(ع)، حضرت محمد(ص) و دیگر ائمه‌اطهار(ع) داشته است.

این شاعر درباره نحوه تدوین این دیوان گفت: در تصحیح، ترجمه و تدوین این دیوان از حدود 17 یا 18 نسخه قدیمی استفاده کرده‌ام. این کتاب در 240 صفحه از سوی انتشارات زانا مراحل انتشار را طی می‌کند.

مدیر نشر زانا در ادامه به انتشار کتاب «میرکان» در سال 1390 اشاره کرد و گفت: «میرکان» کتابی با موضوع ادبیات شفاهی منظوم مردم ایلام‌ است و تالیف آن‌را با همکاری سیدمحمد درخشنده برعهده داشته‌ام. این کتاب در 136 صفحه، قطع رقعی و با حمایت حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی ایلام منتشر شد.

وی در پایان گفت: در این اثر شعرها، ترانه‌ها، مرثیه‌ها، اشعار حماسی و به‌طور کلی ادبیات شفاهی ایلام به صورت منظوم گردآوری و همراه با آوانویسی، شرح و توضیح ارایه شده است.

ظاهر سارایی متولد 1344، شاعر و مدیر انتشارات زانا در ایلام است. پیش‌تر مجموعه شعر «به هرچه تازه سلام» از این شاعر به زبان فارسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط