دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
تحلیل مخزن الاسرار نظامی در پاکستان منتشر شد

کتاب «مخزن الاسرار نظامی و استقبال از آن در شبه‌قاره و ایران» نوشته انجم وحید از سوی مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان منتشر شد. این اثر مسایلی چون تحلیل مخزن الاسرار و پیروی از مخزن الاسرار در شبه قاره و ایران در دوره‌های مختلف را شامل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در زمینه ادبیات فارسی و مقایسه آن با بخش مهمی از ادبیات شبه‌قاره متوجه می‌شویم، که بسیاری از آثار این حوزه، آثاری ترجمه‌ای از زبان فارسی هستند، یا تحت تاثیر آثار ادب فارسی پدید آمده‌اند.

برای نمونه در ادبیات اردو، در نظم و نثر، داستان و غیر داستان، این تاثیر و نفوذ زبانی و ادبی دیده می‌شود.

یکی از شاعران فارسی‌زبان صاحب سبک که اثرگذاری او در آثار پدیدآمده در حوزه شبه‌قاره مشهود است، نظامی گنجوی، شاعر سده ششم قمری است، که در مجموعه حاضر منظومه «مخزن الاسرار» او و تاثیر آن در ادبیات و تاریخ ایران و شبه‌قاره، از سده هشتم تا یازدهم قمری، به صورتی مبسوط بررسی شده‌ است.

«مخزن الاسرار» منظومه‌ای است تعلیمی، شامل اندیشه‌های انتزاعی و داستان‌های موعظه‌آمیز و رازهای عرفانی و اخلاقی، که شاعران بسیاری در شبه‌قاره و ایران از آن تقلید کرده‌اند و آن را پاسخ گفته‌اند.

کتاب «مخزن الاسرار نظامی و استقبال از آن در شبه‌قاره و ایران» دربرگیرنده 6 باب است که عبارت‌اند از احوال و آثار و شعرگویی حکیم نظامی گنجوی، مثنوی‌سرایی عرفانی و اخلاقی در شبه قاره، استقبال از نظامی در شبه‌قاره، تجزیه و تحلیل مخزن الاسرار، پیروی از مخزن الاسرار در شبه قاره در دوره‌های مختلف و پیروی از مخزن الاسرار در ایران.

در پایان این مجموعه فهرست راهنمایی از عنوان مثنوی‌ها، نام سرایندگان، نام اشخاص، نام جای‌ها و فهرست منابع آمده ‌است.

کتاب «مخزن الاسرار نظامی و استقبال از آن در شبه‌قاره و ایران»، نوشته انجم وحید، از سوی مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در 425 صفحه،با  شمارگان 500 نسخه و قیمت 500 روپیه منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط