سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
«اخبار سلسله جلیله وصالیه» منتشر شد

کتاب «اخبار سلسله جلیله وصالیه»، نوشته میرزا ابوالقاسم فرهنگ شیرازی، با مقدمه، یادداشت‌ها و تصحیح محسن ذاکرالحسینی، پژوهشگر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در توصيف اين كتاب و مولف آن آورده است: «خاندان وصال شیرازی یکی از اصیل‌ترین، فرهیخته‌ترین و پرآوازه‌ترین خاندان‌های ایرانی است که فرهنگ و هنر ایرانی چون خون در رگ‌های اعضای آن جاری بوده‌است.»

رساله اخبار سلسله جلیله وصالیه، اثر میرزا ابوالقاسم فرهنگ شیرازی (1242-1309 قمری)، يكي از مهم‌ترین و قدیم‌ترین و معتبرترین متنی است که تاکنون درباره خاندان مذکور و به قلم یکی از اهل آن خاندان نوشته شده و دست‌نویس آن به خط مولف موجود است.

نگارش این اثر در ماه صفر سال 1298 قمری انجام یافته و ارزش و اهمیت آن از چند وجه است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از اعتبار مندرجات، نثر ساده و روان و در عین‌حال منسجم، وجود برخی اطلاعات تاریخی و فرهنگی و اجتماعی و فضای روحانی آن روزگار و صداقت در بیان وقایع. 

میرزا ابوالقاسم فرهنگ شیرازی، ادیب، شاعر، نویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس، خطاط، و صورتگر چیره‌دست عصر قاجار، یکی از فرهیختگان برجسته دانش و هنر در نیمه دوم قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری است که به روزگار خود، خاصه در شیراز، شهرت بسیار داشت. وی در رساله اخبار سلسله جلیله وصالیه، از سر فروتنی، شرح زندگی خود را بازنگفته ‌است.

وی به تاریخ رمضان 1242 قمری در شیراز متولد شد و در سال 1309 قمری، در سن 67 ‌سالگی، براثر بیماری نوبه‌غش، در موطن خود دیده از جهان فروبست.

از جمله آثار متعدد فرهنگ می‌توان به این موارد اشاره کرد: «دیوان» (شامل اشعاری به زبان فارسی و عربی، در قالب‌های قصیده و غزل و مثنوی و مسمط و قطعه)، «فرهنگِ فرهنگ» (لغت‌نامه‌ای در یک دیباچه و دو انجمن و یک انجام)، «شرح حدایق السّحر»، «تاریخ صوفیه»، «شرح و ترجمه بارع»، «اختصار شرح اشکنوانیه» و همچنین آثاری هنری در حوزه‌های خوشنویسی و تذهیب و صورتگری. 

کتاب «اخبار سلسلهٔ جلیلهٔ وصالیه»، نوشته میرزا ابوالقاسم فرهنگ شیرازی، با مقدمه، یادداشت‌ها و تصحیح دکتر محسن ذاکرالحسینی (پرند)، پژوهشگر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

اين كتاب را انتشارات فرهنگستان در 292 صفحه و با شمارگان هزار نسخه، به بهای 20هزار تومان منتشر کرده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها