چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
پژوهش بدون نقد و دلايل درجا زدن

كتاب «ارمغان نقد» منتشر شد. اين اثر نقدهاي احد فرامرزقراملكي بر آثار ديگران و همچنين نقدهاي ديگران بر آثار او را شامل مي‌شود. در پيشگفتار اين كتاب پژوهش بدون نقد، دليل سال‌ها درجا زدن و شيفتگي مفرط در برابر انديشه‌هاي غربي معرفي شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نقد از جمله مسايلي است كه برخي چهره‌هاي علمي فرهنگي كشورمان در سال‌هاي اخير درباره آن بسيار داد سخن داده‌اند. آنان از اين گله دارند كه نقد در كشورمان مهجور مانده و كاركردهاي مفيد و سازنده آن فراموش شده است.

گردآورنده اين اثر، نقدهايي را كه احد فرامرزقراملكي به كتاب‌ها و مقالات ديگران نوشته، به همراه نقدهايي را كه بر كتاب و نظرات او نوشته شده‌اند، گردآورده است.

فرامرزقراملكي نقد به يك اثر و نظر را يك هديه به صاحب آن مي‌داند از همين رو، عنوان «ارمغان نقد» را بر كتاب نهاده است. او معتقد است «نقد چه به معناي عيب‌جويي و چه به معناي تحليل و بازشناخت سره يا ناسره، هديه گران‌بها و ارمغان پرارجي است كه از آن مي‌توان آموخت و با آن كژي و كاستي را زدود و تهديد را به فرصت تبديل كرد.»

در پيشگفتار ناشر اين اثر كه به قلم علي اوحبي، معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب نوشته شده، آمده است: «يكي از علل رنجوري علوم انساني در جامعه كنوني و عدم برخورداري از شادابي و طراوت، جداي از عدم به كارگيري روش مساله‌محور، فاصله و شكاف عميق ميان پژوهش و نقد است. متاسفانه نقد كه از اركان اساسي هر پژوهشي است، به دست فراموشي سپرده شده است. از اين رو سال‌هاست كه در حال درجا زدن‌ايم و شيفته انديشه‌هاي غربي.»

اين اثر در دو بخش سامان يافته است كه بخش نخست، نقدهاي احد فرامرزقراملكي بر آثار ديگران در سه حوزه اخلاق، منطق و فلسفه و دين‌پژوهي را شامل مي‌شود و بخش دوم، نقدهاي ديگران بر آثار او را در اين سه بخش دربرمي‌گيرد.

احد فرامرزقراملكي متولد سال 1340 و استاد دانشكده الهيات دانشگاه تهران، صاحب آثار در حوزه‌هاي اخلاق، منطق و همچنين فلسفه و دين‌پژوهي است.

كتاب «ارمغان نقد» به همت فرشته ابوالحسني‌نياركي تدوين و تنظيم شده است.

چاپ نخست كتاب «ارمغان نقد» با شمارگان 1500 نسخه، 343 صفحه و به بهاي 70000 ريال از سوي انتشارات موسسه خانه كتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط