سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
كمبود كتاب جامع در زمينه آناتومي و كالبدشناسي

دكتر داود رمزي، مولف كتاب «آناتومي» گفت: كتاب‌هاي بسياري در زمينه آناتومي و كالبدشناسي منتشر شده اما اثري جامع و كامل كه تمام محورهاي آناتومي در رشته‌هاي پزشكي را دربرگيرد موجود نيست./

دكتر داود رمزي، مولف كتاب «آناتومي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عنوان كرد: كتاب آناتومي به سه كتاب مجزاي «تنه»، «سر و گردن» و «اندام» تفكيك و ايرادات ويرايشي و مفهومي كه در چاپ‌هاي پيشين آن وجود داشته برطرف شده است.

وي اين آثار را جزو مجموعه كتاب‌هاي پزشكي و پيراپزشكي معرفي كرد و گفت: يكي از مشكلات كتاب‌هاي اين حوزه به دليل تعدد زياد دانشجويان پزشكي و ديگر رشته‌ها، تعداد و حجم زياد آثار اين حوزه است. بنابراين همين مساله سردرگمي‌هايي براي دانشجويان حوزه پزشكي ايجاد مي‌كند.

رمزي با اشاره به اينكه هشت جلد از مجموعه آثار آناتومي چهار سال پيش منتشر شد، افزود: اين مجموعه نيز در ابتدا به صورت يك جلد كتاب منتشر شد و دربردارنده تمام مباحث آناتومي بود كه براي محدود كردن مباحث و حجم در قالب سه جلد كتاب تدوين شد.

وي با تاكيد بر اينكه بيش از 10 عنوان كتاب فارسي و لاتين براي نگارش اين مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است، يادآور شد: براي تبديل يك جلد كتاب به سه عنوان برخي ايرادات ويرايشي و مفهومي كتاب نيز در نظر گرفته و رفع شده است.

رمزي در پاسخ به اين سوال كه آيا آثار حوزه پزشكي پس از گذشت يك يا دو سال نيازمند ويرايش و تغيير است، پاسخ داد: هر اثري هرچند بي‌نقص و كامل در حوزه پزشكي پس از گذشت چند سال نيازمند به روز رساني است و اين روند براي دانشجويان اين حوزه نيز جاافتاده است، هرچند پيش از اين منابع درسي دانشجويان آناتومي براي سي تا چهل سال گذشته بود.

وي يكي از معضلات كتاب‌هاي آناتومي را حجم سنگين كتاب‌هاي اين حوزه به شمار آورد و افزود: برخي از رشته‌ها نظير دندان‌پزشكي و پيراپزشكي نيز به بخش‌هايي از مباحث آناتومي نياز دارند كه تفكيك مباحث اين كتاب با استقبال دانشجويان نيز مواجه شد.

رمزي در پاسخ به اين سوال كه مباحث كتاب «آناتومي» بر مبناي چه معياري تفكيك و در قالب سه جلد درآمده است؟ توضيح داد: آناتومي داراي سه بخش اصلي اندام، سروگردن و تنه است كه تفكيك اين مباحث در قالب چند كتاب يك روال عادي محسوب مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: رشته پزشكي داراي سه مقطع است و بخش نخست آن «علوم پايه» سه سال نخست تحصيل دانشجو را به خود اختصاص مي‌دهد، همه توجه مولفان اين حوزه تاكنون به بخش تخصصي محدود شده و از اين سه سال مغفول مانده‌اند.

رمزي درباره مباحث بنيادين آناتومي توضيح داد: واژه آناتومي در ترجمه فارسي كالبدشناسي نام گرفته و يكي از پايه‌اي‌ترين بخش‌هاي علوم پزشكي است كه در تمام مقاطع باليني، انترني و ساير زمينه‌هاي پزشكي چون پيراپزشكي و راديولوژي به شناخت، درمان و پايه‌هاي اساسي بدن مي‌پردازد. 

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح مباحث آناتومي در كتاب نيازمند بومي‌سازي است؟ اظهار داشت: علوم پايه جزو مباحث تحقيقاتي نيست و درمان‌ ثابت و نامتغير دارد و اين علوم از شصت سال پيش در تمام جوامع ثابت مانده است.

كتاب «آناتومي اندام» با بهاي 88 هزار ريال، «آناتومي تنه» با بهاي 68 هزار ريال و «آناتومي سروگردن»، با بهاي 98 هزار ريال از سوي نشر نوردانش منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها