چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
طرح‌های نهایی کتابخانه مدرن بیابان‌های داکوتا آمریکا

دولت آمریکا در نظر دارد 13 کتابخانه دیگر در ایالت‌های مختلف به نام روسای جمهور پیشین این کشور بسازد. سه طرح پیشنهادی برای ساخت کتابخانه روزولت در بیابان‌های داکوتا نهایی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دزین(dezeen)،  سه شرکت از کشورهای مختلف در مناقصه دولت آمریکا برای ساخت کتابخانه‌ای مدرن در بیابان‌های مدورا واقع در ایالت داکوتا شمالی شرکت کرده‌اند که گفته می‌شود هر سه طرح بر اساس ساختمان‌های آینده الهام گرفته شده است.
 
سه شرکت استودیوگنگ از آمریکا، هنینگ لارسن از دانمارک و اسنوهتا از کشور نروژ طرح‌های پیشنهادی خود را برای اجرای این پروژه عظیم ارائه کرده‌اند. قرار است دولت یکی از طرح‌ها را انتخاب و ساختمان را بر اساس آن بسازد. حالا طرح‌های ارائه شده در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
 
کتابخانه به نام تئودور روزولت رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های 1901 تا 1909 در بیابان‌های منتهی به پارک طبیعی روزولت در داکوتا ساخته خواهد شد. گفته می‌شود هر سه طرح پیشنهادی بر اساس اقلیم بیابانی منطقه ارائه شده‌اند.
 

میشل سورنسن رئیس تیم طراحان شرکت دانمارکی می‌گوید اجرای این پروژه در اقلیم بیابانی بسیار هیجان‌انگیز است چون چنین طرحی در هیچ نقطه از کره زمین قابل اجرا نخواهد بود. شرکت دانمارکی در طرح خود چهار ساختمان زاویه‌دار طراحی کرده است که بالای آن سقف شیشه‌ای نور مجموعه را تامین می‌کند.
 

در طرح ارائه شده توسط شرکت آمریکایی که با همکاری یک شرکت طراحی دیگر به نام اولین (OLIN) ارائه شده است، ساختمان به شکل سه نعل اسب ساخته شده است که هر کدام دارای سالن‌های مجازی مرتبط با یکدیگر ساخته خواهند شد. در میان سه ساختمان گنبدی از شیشه طراحی شده است که زیبایی خاصی به مجموعه بخشیده است. مسئولان استودیوگنگ می‌گویند این طرح بر اساس علایق شخصی روزولت به اسب‌ها و طبیعت الهام گرفته شده است.
                                            

طرح پیشنهاد شده توسط شرکت نروژی اسنوهتا دارای یک ساختمانی منحنی با سقفی بلند است تا به بازدیدکنندگان اجازه تماشای مناظر اطراف را بدهد. این ساختمان بر اساس مواد سازگار با طبیعت طراحی شده است که در اصل مواد اولیه آن را چوب و شیشه تشکیل می‌دهند.
 
طرح‌های ارائه شده توسط سه شرکت مذکور از بین 12 شرکت‌کننده از سراسر جهان به مرحله نهایی مناقصه راه‌ یافته‌اند. قرار است طرح نهایی اواخر سپتامبر سال جاری اعلام شود. دولت آمریکا در نظر دارد 13 کتابخانه دیگر در ایالت‌های مختلف به نام روسای جمهور پیشین این کشور بسازد. فعلاً پروژه‌های کتابخانه برای جرج بوش و باراک اوباما نهایی شده است و در حال اجراست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها