سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
«بایگانی اینترنت» به استفاده از کرونا به عنوان ابزاری برای سرقت ادبی متهم شد

«کتابخانه اضطراری ملی» ۱.۴ میلیون کتاب الکترونیکی را با توجه به شرایط پیش‌آمده رایگان در دسترس عموم قرار داده که این موضوع خشم بسیاری از نویسندگان را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - بایگانی اینترنت (IA) که در زمینه ایجاد و نگهداری یک کتابخانه دیجیتال از شبکه جهانی وب فعالیت می‌کند، به تازگی «کتابخانه اضطراری ملی» را راه‌اندازی کرده و ۱.۴ میلیون کتاب را رایگان و به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داده است. اما با این کار به ضربه زدن به نویسندگانی متهم شده که کتاب‌هایشان همچنان در حال چاپ است.
 
سازمان غیرانتفاعی «بایگانی اینترنت» در سال ۱۹۹۶ با هدف بایگانی صفحات وب راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۰۵ شروع به دیجیتال‌سازی کتاب‌ها کرد. مدت‌هاست که میان سازمان‌های نویسندگان با بایگانی اینترنت اختلاف نظر وجود دارد و آنها این سازمان را به بارگذاری کتاب‌هایی که در حوزه عمومی نیستند و از بین بردن درآمد بالقوه نویسندگان از فروش و امانت گرفتن از کتابخانه‌های عمومی متهم می‌کنند.
 
در ۲۴ ماه مارس بایگانی اینترنت اعلام کرد که لیست‌های انتظار را به حالت تعلیق درآورده که به این معنی است که می‌تواند کتاب‌ها را به‌طور همزمان به هرکسی در سرتاسر دنیا قرض دهد –به جای سیستم امانت‌گیری کتاب‌های الکترونیک یکی-بده، یکی-بگیر که توسط اکثر کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌شود. این اقدام به عنوان «نیاز فوری و بی‌سابقه جهانی به مطالب و اطلاعات تحقیقی» طی دوران شیوع کووید-۱۹ مطرح شد.

صبح دوشنبه در میان عناوین دارای حق کپی‌رایت که حالا می‌توان به‌طور رایگان و آنلاین خواند رمان‌هایی از جی‌کی‌رولینگ، جرج آرآر مارتین، استفن کینگ، هیلاری منتل و نیل گیمن به چشم می‌خورد.
 
چندین نویسنده این تصمیم را محکوم کردند، ازجمله کلسن وایتهد، برنده جایزه پولیتزر که در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «آنها کتاب‌ها را به‌طور غیرقانونی اسکن می‌کنند و آنلاین در اختیار عموم می گذارند. این که کتابخانه نیست.»
 
انجمن صنفی نویسندگان امریکا در بیانیه‌ای آتشین این تصمیم را وحشتناک توصیف کرد و گفت: «این تعجب‌آور است که بایگانی اینترنت از اپیدمی کووید-۱۹ به عنوان بهانه‌ای برای به حاشیه راندن قانون کپی‌رایت استفاده کرده و با این کار به نویسندگان صدمه زده است که بسیاری از آنها همین حالا هم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.» نویسندگان سرتاسر جهان طی این بحران با لغو تورهای کتاب و از دست دادن کارهای خود رو‌به‌رو شده‌ و اغلب کتابفروشی‌ها به اجبار بسته شده‌اند.
 
انجمن صنفی نویسندگان گفت بایگانی اینترنت هیچ حقی بر این کتاب‌ها ندارد و این سازمان را به «سوءاستفاده از بحران پیش‌آمده جهانی در جهت پیشبرد ایدئولوژی کپی‌رایتی که ناقض قانون فعلی فدرال است و به اکثر نویسندگان آسیب می‌زند» متهم کرد.
 
داگلاس پرستون، رئیس انجمن صنفی نویسندگان گفت: «مثل این است که آنها یک کتابفروشی را غارت کرده‌ و دارند کتاب‌ها را یکی یکی به رهگذران می‌دهند. آنها با این کار به نویسنده‌ها و کتابفروشی‌ها ضرر می‌زنند.»
 
نیکولا سولومن مدیر اجرایی انجمن نویسندگان انگلستان این اقدام را شرم‌آور خواند و گفت برای بحث درباره متوقف کردن چیزی که او «سرقت ادبی» توصیف کرد با وزیران ملاقات خواهد کرد.
 
کتابخانه اضطراری ملی تا ۳۰ ژوئن یا پایان موقعیت اضطراری ملی ایالات متحده که می‌تواند دیرتر هم باشد در دسترس خواهد بود. بروستر کال، کتابدار دیجیتال بایگانی اینترنت گفت: «به خاطر موقعیت اضطراری کنونی، سیستم کتابخانه به کمک کسانی آمده است که مجبورند در خانه بمانند. این رویای ما بود که کتابخانه به سادگی در دسترس همگان باشد.»
 
بایگانی اینترنت بیانیه امانت‌دادن کنترل‌شده دیجیتال را امضا کرده است که به کتابخانه‌ها اجازه می‌دهد یک کتاب را دیجیتالی کنند و آن را به اعضای خود امانت دهند. اما برداشتن لیست انتظار به این معنی است که هر تعداد از عناوین دیجیتال‌شده به‌طور همزمان می‌توانند از سوی بایگانی اینترنت به دیگران امانت داده شوند.
 
بایگانی اینترنت در بیانیه‌ای گفت: «ما قبول داریم که نویسندگان و ناشران نیز تحت تاثیر این بیماری همه‌گیر جهانی قرار گرفته‌اند. ما تمام خوانندگانی که توانایی خرید را دارند به خرید کتاب از کتابفروشی‌های محلی تشویق می‌کنیم.» و از نویسندگان خواست با اجازه دسترسی موقت به آثارشان در این موقعیت بحرانی، از آنها حمایت کنند. با این حال این امکان را برای نویسندگان به وجود آورده که اگر می‌خواهند آثارشان از این کتابخانه حذف شود تنها یک ایمیل ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها