چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
جریان‌سازی در حوزه کتاب را در جایزه کتاب سال دفاع مقدس دنبال می‌کنیم

سرهنگ عباس بایرامی بیان کرد: در جایزه انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، سعی داریم یک جریان‌سازی را در حوزه کتاب دفاع مقدس دنبال کنیم؛ یعنی هدف فقط شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر نیست. ترغیب نوقلمان و حمایت از آثار برتر در دستور کار قرار دارد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس ویژه سال‌های 1397 و 1398، با شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر»، برگزارمی‌شود.
 
در این دوره به لحاظ انجام عملی شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» انتخاب‌ها با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود و صرفا آثار ممتاز برگزیده خواهند شد. به‌منظور آشنایی با چگونگی فرآیند تصميم‌گيری برای اجرای این دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس با سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم.
 
وی با اشاره به کلیاتی درباره برگزاری این جایزه و جایگاه آن در جامعه ادبی کشور، گفت: فراخوان انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کار خود را آغاز کرده است. مبنای کار ما این است که از همه نویسنده‌ها و انتشاراتی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، برای شرکت در این جشنواره دعوت کنیم. در این راستا برای نشرهای فعال در این حوزه دعوت‌نامه ارسال شده، ضمن اینکه به‌صورت عمومی از طریق رسانه‌ها تبلیغات آغاز شده که احیانا اگر دعوتی جا افتاده، از طریق شبکه‌های عمومی اطلاع‌رسانی صورت پذیرد.
 
20 مرداد؛ آخرین مهلت ارسال آثار 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس مهلت ارسال آثار را تا 20 مردادماه سال‌جاری اعلام کرد و افزود: نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس ویژه کتاب‌های منتشر شده در سال 97 و 98 است. متأسفانه یک عقب‌افتادگی در سال گذشته به‌وجود آمد که از سال آینده به بررسی هرساله می‌رسانیم تا هر سال بتوانیم معرفی آثار برتر را داشته باشیم.
 
بایرامی بیان کرد: شعار نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادوار مختلف با عنوان «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» است. امسال هم با توجه به اینکه سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، در نشست‌هایی که با حضور اندیشمندان حوزه فرهنگ برگزار کردیم، نظر بر این بود که سوژه‌هایی را به‌کار ببریم که در سطح جامعه کاربرد داشته باشد، لذا موضوع «هویت ملی» که بحث جامع و عمیق برای همه ملت‌ها به‌‌ویژه ملت ما است، انتخاب شد و بر مبنای این شعار اصرار داریم بگوییم که کتاب می‌تواند از جمله تولیداتی باشد که زیرساخت‌های جامعه را رشد دهد و جامعه را به تعالی برساند.
 

وی ادامه داد: موارد فراخوان این جشنواره شامل کتاب‌های خاطره، مستند، زندگی‌نامه داستانی، شعر و نثر ادبی، کتاب‌های کودک و نوجوان، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، کتاب‌های تاریخ شفاهی، آثار مرجع، پژوهش‌های ادبی، فرهنگی و اجتماعی، پژوهش‌های نظامی و سیاسی و موضوعاتی که مربوط به دفاع مقدس، مقاومت بین‌المللی و مدافعان حرم هست و دو موضوع دیگر با عنوان کارگروه نشر و مدیریت هنری کتاب در کنار این عناوین درنظر گرفته شده، زیرا همان‌طور که همگان می‌دانیم تولید کتاب با همکاری چرخه‌ای از افراد متعدد صورت می‌پذیرد، بنابراین علاوه بر اینکه در این جشنواره نویسنده‌های برتر معرفی می‌شوند، دیگر افرادی که در این چرخه تلاش می‌کنند تا کتاب خوب عرضه شود، معرفی و تقدیر می‌شوند. همچنین مدیریت هنری کتاب در این دوره از جشنواره مدنظر قرار دارد، یعنی کتاب‌ها با آرایه‌های هنری زیبا و جذاب در دبیرخانه نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس مورد توجه قرار می‌گیرد و امیدواریم امسال با کیفیت بهتر این کار دنبال شود.
 
سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، جریان‌سازی در حوزه کتاب دفاع مقدس را دنبال می‌کند
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: فقط به این‌ها بسنده نمی‌کنیم و سعی داریم یک جریان‌سازی را در حوزه کتاب دفاع مقدس دنبال کنیم؛ یعنی هدف فقط شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر نیست. ترغیب نوقلمان و حمایت از آثار برتر در دستور کار قرار دارد.
 
وی افزود: از برنامه‌های جانبی نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، درنظر گرفتن پنل‌های مختلف علمی، به‌ویژه در راستای عملیاتی کردن شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» است که در این راستا سعی خواهیم کرد با حضور اندیشمندان مختلف حوزه و دانشگاه این موضوع را تفهیم کنیم تا آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس متناسب با این موضوع و در راستای حفظ هویت ملی قرار گیرد.
 
بایرامی اظهار کرد: بر اساس برآورد صورت‌گرفته منطبق بر آمار اولیه که از مراکز ثبت کتاب به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم، در سال‌های 97 و 98 بیش از سه هزار عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر شده و ممکن است برخی نویسندگان و مراکز نشر چندین اثر در این دو سال منتشر کرده باشند، لذا در فراخوان اعلام کردیم که از هر اثر خود، یک نسخه را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، نبش کوچه یکم، پلاک 4، طبقه پنجم ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88506009 تماس بگیرند.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه بسیاری از نویسندگان و انتشاراتی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، علاقه‌مند هستند که در جشنواره حضور یابند، آثار خود را عرضه کنند و مورد داوری قرار گیرند، گفت: در هر دوره‌ای که این جشنواره برگزار شده از ناشران مختلف درخواست کردیم که به ما یاری رساندند، آن‌ها نیز حمایت خود را دریغ نکردند. برای دریافت آثار ابتدا در قالب دعوت‌نامه از نویسندگان و مراکز نشر دعوت می‌کنیم که در جشنواره حضور یابند و آثار خود را ارسال کنند، سپس سعی می‌کنیم از مراکزی که کتاب‌های دفاع مقدس را آرشیو و نگهداری می‌کنند، مثل خانه کتاب، حوزه هنری، کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و ... کتاب‌ها را دریافت کنیم.
 
وی تصریح کرد: در کنار برگزاری این جشنواره، فرایند آموزش را در حوزه داستان‌نویسی دفاع مقدس، رمان، خاطره‌نویسی و ویراستاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این برنامه‌ها را با حضور شورای داستان و شورای کتاب دفاع مقدس دنبال می‌کنیم. برخی از استان‌ها و ادارات کل این ظرفیت را دارند که کلاس‌های آموزشی را برگزار کنند. ما هم در مرکز به صورت متمرکز این کار را انجام می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها