شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
هدف انتخاب موضوعی بود که دانشجویان ادبیات پایداری به آن نیازمند هستند

آتشی‌پور درباره دلیل انتخاب موضوع سبک‌شناسی برای رساله‌اش گفت: می‌بایست رساله‌هایی را تصویب می‌کردیم که نیاز واقعی رشته ادبیات پایداری باشد. من حوزه سبک‌شناسی را انتخاب کردم، زیرا دانشجویان این رشته منابع درستی برای سبک‌شناسی در اختیار ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بررسی سبک‌شناسانه نثر داستانی ادبیات انقلاب اسلامی، با تکیه بر رمان‌های شاخص دفاع مقدس عنوان رساله دکتری مرضیه آتشی‌پور است که در بخش پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع ادبیات داستانی دفاع مقدس» سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد توانست در کنار دو رساله دیگر به عنوان رساله برتر انتخاب شود. به همین دلیل گفت‌وگویی با مولف این رساله ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چرا ادبیات پایداری
آتشی‌پور در آغاز کمی درباره چگونگی ورودش به این رشته گفت و توضیح داد: «بنده فارغ‌التحصیل دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستم و در خرداد ماه سال 97 از پایان‌نامه‌ام دفاع کردم. نحوه ورود من به این پژوهشگاه از طریق استعداد درخشان بود. دوره ما یکی از اولین دوره‌های دکتری پژوهشی ادبیات پایداری بود و من از دانشگاه علامه و به توصیه استادانم نعمت‌الله ایران‌زاده، حسن حسن‌زاده و عباس‌علی وفایی به این پژوهشگاه معرفی شدم. رساله را نیز با راهنمایی استادم عباس‌علی وفایی و با مشاوره نعمت‌الله ایران‌زاده گذراندم. استاد مرحوم محمد حسین محمدی از دانشگاه تهران نیز مشاور دیگر من بود.»

مرضیه آتشی‌پور مطرح کرد: «گروه ما یک گروه پژوهشی بود. یکی‌دو ترم اول دوره دکتری به کلاس‌ها و دوره‌هایی گذشت که در نتیجه آن ما می‌بایست رساله‌هایی را تصویب می‌کردیم که نیاز واقعی رشته ادبیات پایداری باشد. من حوزه سبک‌شناسی را انتخاب کردم، زیرا دانشجویان این رشته منابع درستی برای سبک‌شناسی در اختیار ندارند.»

انتخاب‌ رمان‌ها
آتشی‌پور درباره چگونگی انتخاب رمان‌ها در رساله‌اش گفت: «‌من برای انتخاب این رمان‌ها معیارهای متعددی داشتم. یکی از آن‌ها برگزیدگان کتاب سال بخش دفاع مقدس بود. آمار انتشار از سوی ناشران عمومی، نظر صاحب‌نظران، دیده شدن کتاب در عرصه‌های پژوهشی و ادبی و بررسی ویژگی‌های ادبی مانند تکنیک‌های روایی و پردازش داستانی از معیارهای دیگر ما بود. از بین حدود صد کتاب ما در نهایت به پنج کتاب رسیدیم و آن را در رساله از نظر سبک‌شناسانه بررسی کردیم. این را هم باید بگویم که سعی کردیم این پنج کتاب موضوعات متعدد و مختلف داشته باشد. من برای این بررسی سبک دوره را در نظر گرفتیم نه سبک فردی. از نظر نقد ادبی ما در سبک دوره بسیار ضعیف هستیم و پژوهش‌های به‌روزی در این حوزه وجود ندارد.»

چرا جایزه جلال
از او درباره علت انتخاب جایزه جلال پرسیدیم، چراکه جوایز دیگری که مختص پایان‌نامه‌ها باشد نیز وجود دارد. او توضیح داد: «رساله من حمایت مالی و تعهد چاپ داشت. یعنی من مشکلی برای چاپ رساله‌ام نداشتم. پیشنهاد استادان این بود که من این رساله را به تفکیک ارائه بدهم. به توصیه کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری تصمیم گرفتم رساله‌ام را در جایزه ادبی جلال آل‌احمد شرکت بدهم.»
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها