چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
ادبیات تطبیقی یک رایزن فرهنگی برای دوستی با ملت‌ها است

پژوهشگر برتر سال دانشگاه رازی با تاکید براینکه تاسیس پژوهشگاه ادبیات تطبیقی ضرورت دارد، معتقد است، ادبیات تطبیقی به عنوان یک رایزن فرهنگی می‌تواند ملت‌ها را به سمت تعامل فرهنگی، دوستی سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کرمانشاه، «دکتر تورج زینی‌وند» دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب که در سال‌جاری به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه شناخته شده، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی دارد که غالبا در زمینه ادبیات تطبیقی است.

او که براین باور است ادبیات تطبیقی به عنوان یک رایزن فرهنگی می‌تواند ملت‌ها را به سمت تعامل فرهنگی، دوستی سوق دهد، عنوان کرد که هزینه‌های بالای کاغذ بازار نشر کتاب را با رکود مواجه کرده و بسیاری از محققین و نویسندگان دچار چالش‌ شده‌اند.

«به‌گفته زینی‌وند» طرح های کوتاه مدت از جمله سلسله مباحث نقدی بسیار مناسب و راهگشا است و بنده بسیار مشتاق هستم که گروه زبان و ادبیات عرب در کنار نشریه فعال خود، یک پژوهشگاه در زمینه علوم تطبیقی تاسیس کند.
 
پیرامون راهکارهایی برای کاهش مشکلات مالی پژوهشگران در بازار نشر کتاب، سهم کمبود منابغ اعتباری در ضعف پژوهش و ایده‌هایی برای تاسیس پژوهشگاه ادبیات تطبیقی گفت و گویی با این پژوهشگر برتر سال انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
 
 چه كتاب‌ها و مقالاتي از شما منتشر شده است؟
 اکنون افتخار تالیف 6 جلد کتاب و ترجمه 2 جلد کتاب داشته‌ام و ۵ کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارم که به یاری خداوند متعال در سال‌های آینده به چاپ و نشر می‌رسد. همچنین تعدادی مقالات در ژورنال‌های مختلف دارم.
 
 
برای رونق کتاب در شرایطی که هزینه های بالای کاغذ بازار نشر را مختل کرده، چه پیشنهادی دارید؟در این بین چه حمایتی برای پژوهشگرانی که درگیر مسائل مالی هستند بهتر است؟
 متاسفانه هزینه‌های بالای کاغذ بازار نشر کتاب را با رکود مواجه کرده و بسیاری از محققین و نویسندگان دچار چالش‌ شده‌اند؛ در این شرایط سخت پیشنهادی که می‌تواند قدری بر رونق کتاب و نشر آن بیفزاید و معاونت پژوهش و فناوری می‌تواند به بررسی این موضوع بپردازد این است که کتب همکاران دانشگاهی به صورت نرم‌افزار یا فایل PDF در سایت دانشگاه بارگذاری گردد تا به نوعی حمایت معنوی از پژوهشگرانی باشد که با مشکلات مالی مواجه هستند.

در خصوص انتشار کتاب  تردیدی ندارم که بسیاری از همکاران آثار تالیفی در دست دارند اما هزینه بالای کاغذ و وضعیت نامناسب بازار نشر و چاپ مانع چاپ این آثار شده است.

امیدوارم معاونت پژوهش و فناوری برای حمایت از تالیف کتاب قدری در آیین نامه های قدیمی دانشگاه تجدیدنظر کند تا در آینده شاهد چاپ و نشر آثار بهتری از اساتید و همکاران گرامی باشیم.
 
 
آیا تعداد مجلات علمی و پژوهشی با توانمندی اساتید همخوانی دارد؟
 یکی از چالش های پژوهش در دانشگاه رازی تعداد بسیار اندک مجلات علمی پژوهشی و مجلات چاپی دانشگاه است، علی‌رغم اینکه گروه‌های آموزشی و پژوهشی بسیار قوی داریم، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده شاهد چاپ و نشر مجلات علمی پژوهشی بیشتری در سطح دانشگاه باشیم چراکه این مهم در رده بندی دانشگاه در سطح کشور مؤثر است و سبب ارتقای سطح علمی همکاران و به نوعی تکاپوی علمی در میان آنها می‌شود.
 
در این میان کمبود منابع اعتباری تا چه اندازه تاثیرگذار شده است؟
 کمبود منابع اعتباری به ویژه در زمینه گرنت پژوهشگران دانشگاهی نیز یک مشکل جدی است و با توجه به مسائل اقتصادی جامعه باید تدبیری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.
 
کار ما در زمینه علوم انسانی توسعه مرزهای دانش است، بر خلاف علوم پایه که ممکن است محصولات محسوس و صنعتی را در عرصه پژوهش‌های خودشان به جا بگذارند.
 
 
توسعه کتابخانه‌ها و تاسیس نشریات تا چه اندازه در کسب رتبه‌های برتر دانشگاه رازی در سطح کشور تاثیرگذار است؟
 دانشگاه رازی در چند سال اخیر از نظر رتبه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و  فکر می‌کنم با توسعه کتابخانه‌ها و تاسیس نشریات و حمایت از پژوهشگران در سال‌های آینده به رتبه‌های برتری در میان دانشگاه‌های کشور دست پیدا خواهیم کرد.
 
 
و سخن آخر
اما توصیه من این است که از پژوهشگران جوان به خصوص اساتید جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد و پژوهشگران جوان و اساتید تازه جذب شده، باید بدانند راز موفقیت آنها در تلاش و برنامه‌ریزی، پشتکار و همینطور آگاهی از یافته‌های نوین رشته خودشان است که با این معیارها می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

همینطور از پژوهشگران برتر دانشگاه به عنوان چهره‌های برتر در کشور و جهان، تقاضا دارم تجربیات خود را در قالب کارگاه آموزشی در اختیار اساتید جوان قرار دهند تا وضعیت علمی و فرهنگی دانشگاه توسعه پیدا کند.
 

 پژوهشگر با روش‌های علمی، در صدد رسیدن به‌ شناختی تازه از مسائل و مفاهیم گوناگون است و با استفاده از ابزارهای گوناگون ضمن مشاهده دقیق‌تر و عمیق‌تر پدیده‌های محیط پیرامونی با نگاهی نقادانه و موشکافانه به مسائل می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی در اختیار متولیان امور می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها