شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
سیاست‌گذاری صحیح و توزیع عادلانه بودجه، جایگاه کتاب را ارتقا می‌دهد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم می‌گوید: باید این حقیقت را پذیرفت که یک ضعف مهم و اساسی در کشور ما، تبلیغات در بخش‌های مختلف فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و برگزاری برنامه‌هایی است که در این زمینه تحرک و رغبت ایجاد کند.

اعظم جوشایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شرایط ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در شهرستان بم با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و برپانشدن اجتماعات فرهنگی گفت: شرایط بم متفاوت از سایر نقاط کشور نیست. باید بپذیریم حقیقتی به نام کرونا وجود دارد که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را محدود و ارتباطات را به فضایی متفاوت منتقل کرده‌است تا افراد کمترین ارتباطات اجتماعی را داشته‌باشند. این امر حتی مشمول آموزش رسمی و علمی کشور و حتی اجتماعات و برگزاری مناسبت‌های خانوادگی هم شده‌است؛ بنابراین درحال‌حاضر عمده جریانات فرهنگی کتاب و کتاب‌خوانی بر فضای مجازی تعریف و اجرا شده‌است.
 
وی افزود: نیاز به زندگی بهتر یعنی نیاز به دانستن و آموختن همواره در زندگی بشر چه در دوران کرونا و چه پیش از آن، همیشه وجود داشته و دارد؛ پس برای اینکه بیاموزیم یا باید پای درس استادان بنشینیم و یا کتابشان را بخوانیم که در فضای فعلی با محدویت‌های اجتماعی شکل گرفته، کتاب بهترین گزینه با تاثیرپذیری وسیع است. فضای ارتباطی دنیا عوض شده‌است؛ تا پیش از این شاید نسبت به آن بی‌توجه بودیم اما کرونا ظرفیت‌هایی از این ارتباطات جدید را به جهان نشان داد.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم درباره برنامه‌های کتاب‌خوانی بم در شرایط کرونا بیان کرد: ارتباطات سریع و وسیع، ردوبدل شدن اطلاعات با دامنه انتشار وسیع و حتی حفظ محیط زیست که شاید قبلا برای بدست‌آوردن اطلاعات یک نشر یا نویسنده باید جست‌وجوهای بسیاری انجام می‌شد؛ اکنون با جستجو نام کتاب یا نویسنده می‌توانید آخرین اطلاعات را به‌دست بیاورید، سریعا کتاب را خریداری کرده و حتی در فضای‌های نقد کتاب شرکت کرد و این یعنی فضای گسترده‌ای که برای سراسر کشور به صورت‌ عادلانه تعریف شده‌است. البته ناگفته نماند که برخی نقاط کشور با داشتن ضریب محرومیت بالا به بسیاری از این امکانات دسترسی ندارند.
 
جوشایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کتابخوانی در ایام کرونا متوقف نشده‌است، گفت: بررسی آمار سایت‌های کتاب‌فروشی آنلاین چه به صورت فروش کتاب کاغذی، چه پی‌دی‌اف و چه کتاب‌های صوتی نشان می‌دهد که فرهنگ کتاب‌خوانی در این ایام روندی صعودی داشته است.
 
وی ادامه داد: دسترسی مردم به مطالبات فرهنگی‌شان بسیار سریع است و مسلما همه بخش‌های عرضه کتاب نیز برای بقا سعی دارند که خود جریان‌ساز باشند و یا به این جریان وصل شوند. در گذشته، گستره مشارکت مردم در برنامه‌ها و مسابقات مرتبط با کتابخوانی برای ما شهرستانی و نهایتا منطقه‌ای بود؛ اما اکنون شرکت‌کننده‌هایی از دیگر شهرها برای برنامه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی حضور پیدا می‌کنند و این یعنی گسترش فرهنگ کتابخوانی.
 
به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم، به‌عنوان فعالان این حوزه از وضعیت وخیم بودجه‌ها با خبر هستیم؛ اما سیاست‌گذاری صحیح و توزیع عادلانه همین بودجه‌ها می‌تواند جایگاه کتاب را ارتقا دهد. البته در سطح ملی نهادهای موثر مثل صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم باید برای ترویج بیش از پیش کتاب و کتاب‌خوانی مذاکره کنند و یک همت جدی و پرتوان برای کتاب‌خوانی ایجاد شود.
 
جوشایی عنوان کرد: اعتماد باید جای تقابل جریان مردمی و دولتی را بگیرد. کار علمی و کارشناسی برای توسعه کتاب با حضور افراد متخصص و به‌دور از عجله، شتاب‌زدگی و هیاهو که به‌نظرم با داشتن حوزه‌های تخصصی کتاب در کشور خیلی هم هزینه‌بر نیست، توجه به همه اقشار و در نظر گرفتن همه گروه‌های سنی در برنامه‌های کتاب بسیار با اهمیت است و نمی‌توانیم فقط بر یک گروه تمرکز کنیم. اگر کودک کتاب‌خوان نداشته باشیم؛ در آینده والدین کتاب‌خوان نیز نداریم و اگر اکنون والدین کتاب‌خوان یا حامی کتاب‌خوانی نداشته‌باشیم، نمی‌توانیم کودک کتاب‌خوان داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در این زمینه می‌توان به حمایت از واحدهای عرضه کتاب در شهرستان‌ها جهت پیوستن به جریان قدرتمند فضای مجازی، گسترش برنامه‌های محله‌ای، منطقه‌ای و بهرمندی از سایر توانمندی‌های تعریف شده سازمانی در کشور بر هم‌افزایی برنامه‌های فعلی در فضای کرونا همچون نرم‌افزار «شاد» وزارت آموزش و پرورش کشور و یا شبکه‌های توزیع در کشور و سازمان تبلیغات اشاره کرد.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم درباره ضعف فرهنگی موجود در کشور عنوان کرد: باید این حقیقت را پذیرفت که یک ضعف مهم و اساسی در کشور که مادر بسیاری از عقب‌افتادگی‌های موجود در کشور است، تبلیغات در بخش‌های مختلف فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و برگزاری برنامه‌هایی است که در این زمینه تحرک و رغبت ایجاد کند و می‌تواند سکوی‌پرش ما باشد. کسانی را می‌شناسم که در بدترین شرایط زندگی که اوج تاریکی را تداعی می‌کنند، با خواندن یک کتاب، مسیر زندگی‌شان به‌سمت روشنی، امید و موفقیت رفته‌است و خود مشوق دیگران و از فعالان اجتماعی شده‌اند؛ پس باید از این سرمایه‌های اجتماعی حمایت کنیم.
 
جوشایی در ادامه بیان کرد: مسلما همه ما فضای کرونا را درک می‌کنیم، فضایی پر از تنش، اضطراب و ترس که بارها سازمان روانشناسی ایران مقالاتی را درباره حفظ لزوم آرامش جامعه منتشر کرد تا مردم آرامش خود را حفظ کنند و با توجه به کم‌شدن حجم ارتباطات و برنامه‌های اجتماعی، وقت بیشتری در اختیار افراد قرار گرفته‌است که می‌توانند از این وقت برای کتاب و کتاب‌خوانی بهره‌گیری شود؛ اما در تعجبم که چرا در فضای فعلی جامعه صدا و سیما تبلیغ هر محتوایی را انجام داد؛ اما تبلیغ و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را یادش رفت. بی‌شک باید در تبلیغات و برنامه‌های ترویجی کتاب سلیقه و حوصله جامعه را در نظر گرفته‌شود و قدم به قدم برای چنین برنامه‌هایی فعالیت کرد.
 
جوشایی در پایان گفت: شهر بم، تنها شهر ثبت شده ایران در سازمان یونسکو است که تمامی مناظر شهر ثبت جهانی شده‌است، با یک ارگ بازسازی شده و  تمدن جهانی کهن که در گذر از زلزله و دوره بازسازی مجدد ققنوس‌وار هویت خود را به جهان عرضه کرد؛ پس نیاز داریم تا  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جهت بازسازی و توان‌بخشی فعالیت‌های موجود توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ چراکه بم صفحه مهمی از کتاب تاریخ کشور است و در فضای فعلی توجه ملی را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها