جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
کتاب «روزه تمرین پرهیزکاری» را برای مطالعه در ماه رمضان بخوانید

محمدباقر انصاری ضمن تأکید بر قرائت قرآن و ادعیه در ایام ماه رمضان، کتاب «روزه تمرین پرهیزکاری»، دربردارنده مهمترین دانستنی‌های روزه را برای مطالعه در این ماه پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از عبادت‏‌های بزرگ اسلام، روزه‎داری است که در قرآن کریم و فقه اسلامی به آن «صیام» یا «صوم» می‏گویند. صیام یعنی خودنگه‏داری، خودسازی، تمرین ترک گناه و ایجاد خوی مصونیت در برابر همه خواسته‎های غیرمشروع نفسانی که در اصطلاح «تقوا» نامیده می‏شود. در قرآن کریم از تقوا به عنوان بزرگ‏ترین هدف تشریع روزه‎داری یاد شده و در کتاب‏‌های حدیث به‏ ویژه نهج‌‏البلاغه به تفصیل دربارهه آن سخن گفته‌‏اند. روزه‎داری یک عبادت بیش نیست، ولی عبادتی است که جامع همه کمالات و ارزش‏های اسلامی و اخلاقی و اجتماعی است؛ به همین سبب، خداوند سبحان، در میان انواع عبادت‏ها، روزه‏داری را خودش پذیرفته و پاداشش را شخصاً بر عهده گرفته است.
 
خبرگزاری ایبنا برای بهره بیشتر از این ماه که مردم اوقات بیشتری دارند، پیشنهاداتی برای مخاطبان خود دارد؛ محمدباقر انصاری مدیر انتشارات بوستان کتاب و رئیس نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره کتاب‌هایی که می‌توان در ماه رمضان مطالعه کرد گفت: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»، تمام عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است. عزیزترین شب ماه رمضان، شب لیله‌‌القدر است زیرا در آن شب که ارزشش از هزاران شب بیشتر است قرآن به طور کامل نازل شده است، پس بهترین کتاب برای مطالعه در ماه رمضان، قرآن کریم است.
 
وی اظهار کرد: اگر بخواهم کتاب دیگری را برای مطالعه در ماه رمضان معرفی کنم با توجه به اینکه امام شهید این ماه، حضرت علی (ع) است، به کتاب نهج‌البلاغه اشاره می‌کنم که بسیار راهگشاست و علاوه بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه به واسطه اینکه ماه رمضان ماه دعاست، کتاب صحیفه سجادیه را توصیه می‌کنم.
 
مدیر انتشارات بوستان کتاب در ادامه به کتاب «روزه تمرین پرهیزکاری»، تألیف آیت‌الله ابراهیم امینی به عنوان بهترین کتاب برای مطالعه در این ماه اشاره کرد و گفت: این کتاب در 18 فصل با عناوین روزه در آینه آیات و روایات، آمادگی برای ماه مبارک رمضان، شرافت و فضیلت ماه رمضان و روزه در آن، معنای روزه و رمضان، اقسام، درجات و مراحل روزه، آداب سحر و افطار، روزه در ادیـان، ثمرات روزه، مسلک عرفا در روزه‏‌داری، روزه از منظر فقه، اسـرار روزه، دستاوردهای روزه، دعا و ماه رمضان، قرآن و ماه رمضان، شب‏‌های قـدر، ویژگی‏‌های روزه، وداع با ماه مبارک و آرزوی ادامه فیوضات آن و عیـد فـطر تدوین شده است.
 
انصاری عنوان کرد: در فصل اول این کتاب به شکلی زیبا و جامع به بررسی مفهوم روزه در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) پرداخته شده و در فصل دوم نیز نگارنده ضمن بیان آیات و روایات مربوط به ماه رمضان به عظمت این ماه اشاره می‌کند که باید شأن و منزلتش قبل از ورود و بعد از ورود به آن و حتی بدرقه‌اش گرامی داشته شود و  به استغفار و توبه و شستن دل از کینه و تکبر و دادن حق مردم و دوری از حرام‌خواری و تمام صفات رذیله و از طرفی کمک گرفتن از قرآن با تلاوت آن و دعا و مناجات در این ماه تأکید می‌کند.
 
وی بیان کرد: فصل سوم این کتاب به بیان احادیثی با عنوان فضیلت ماه رمضان اختصاص داده شده است که مهم‏ترین آن‏ها عبارتی است که پیامبر اکرم(ص) فرموده: «شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله و جعلتم من اهل کرامة الله»؛ تعبیر ضیافة‏الله تعبیر بسیار زیبایی است. روزه‏دار مهمان خداست؛ خدایی که با لطف و کرم خود از مهمان‏ها پذیرایی می‏کند و چه مهمانی بالاتر از این‏که انفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عبادة و عملکم فیه مقبول و دعائکم فیه مستجاب. یکی از عرفا می‏نویسد: «ان الصوم لیس تکلیف بل تشریف یوجب الشکر و تری الحسنة لله فی ایجابه»؛ همانا روزه یک تکلیف نیست، بلکه شرافتی است که باید شکر آن را به ‏جا آورد و با جواب به آن حسن‌ه‏ای شامل حال انسان می‌‏شود.
 
مدیر انتشارات بوستان کتاب افزود: نگارنده در فصل چهارم این کتاب به بررسی معنای لغوی و مفهوم این ماه و علت نامگذاری آن پرداخته و با توجه به معنای رمضان با عنوان شدت تابش خورشید، شاید ماخوذ از «رَمَضَ» که به معنای سوختن است، چون ماه صیام گناهان را می‏‌سوزاند و موجب سوختگی و تکلیف نفس است؛ به همین سبب به این اسم مرسوم شده است. اما صوم (روزه) که در این ماه تکلیف شرعی مسلمانان است، عبارتند از: احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع فجر تا غروب. در قرآن کریم واژه رمضان یک‏بار،‏ اما صوم و مشتقات آن با الفاظ صیام و صائمین و صائمات چهارده‌بار آمده است.
 


وی گفت: اقسام، درجات و مراحل روزه عنوان فصل پنجم این کتاب است و در این فصل مواردی مانند واجب، سنت، مستحب، مکروه، حرام و تأدیب مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل ششم نیز به مهم‏ترین امور هنگام افطار و سحری از جمله گفتن بسم‏ الله الرحمن الرحیم، خواندن سوره قدر، دعاکردن به‏ ویژه خواندن دعایی که در اقبال آمده اشاره شده است. نگارنده در فصل هفتم، روزه و روزه‌داری را در ادیان مختلف بررسی کرده و در فصل هشتم ثمرات تربیتی، اجتماعی و طبی روزه مطرح شده است. همچنین نگارنده در فصل نهم به بیان آثار و فواید جوع و گرسنگی در مسلک عارفان پرداخته است.
 
انصاری اظهار کرد: روزه شرایط، واجبات، مکروهات و سننی دارد که در کتاب‌های فقهی مفصلاً و در رساله‏ های عملیه به اندازه نیاز مکلفین آمده که هر مقلدی به رساله مرجع تقلید خود مراجعه می‌‏کند. در  فصل دهم این کتاب نیز نمونه‌‏ای از کلیات آن آورده ‏شده است. همچنین مخاطبان در فصل یازدهم با اسرار روزه آشنا می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: نگارنده در فصل دوازدهم، دستاوردهای روزه را بیان کرده و معتقد است انسان در ماه روزه باورش می‏‌شود که می‌‏تواند افسار نفس خویش را در دست بگیرد و گناه نکند؛ چون انسانی که از حلال‏‌های خدا پرهیز می‌‏کند، یقیناً دوری از حرام برایش آسان‏تر است. در فصل سیزدهم نیز فرازهایی از دعای افتتاح و ابوحمزه آورده شده زیرا نگارنده معتقد است یکی از فرصت‏‌ها و نعمت‌‏هایی که در این ماه نصیب روزه‏‌داران می‌‏شود، دعا و مناجات و شب‏ زنده‌‏داری‏‌هاست.
 
مدیر انتشارات بوستان کتاب تصریح کرد: در فصل چهاردهم این کتاب آمده است: «عظمت ماه رمضان به ‏سبب نزول قرآن کریم در این ماه است. دستور تلاوت قرآن کریم در این ماه را حضرت رسول(ص) این‏چنین تبیین می‌‏کند که اگر کسی یک آیه در این ماه تلاوت کرد مثل آن است که یک قرآن در غیرماه رمضان ختم کند. وقتی انسان به فیض تلاوت قرآن نائل می‏‌شود که متکلم را در این کلامش مشاهده کند؛ صاحب سخن را در متن سخن زیارت کند. علی(ع) فرمودند: پس خداوند پاک و منزه، برای آن‏ها در کتابش ظاهر شد بدون آن‏که او را ببینند؛ برای نشان‏دادن قدرتش به آن‏ها و ترس از ابهتش. بی‏ تردید ماه رمضان را باید ماه قرآن نامید، زیرا بین آن‏ها پیوندی ناگسستنی است. همین پیوند دوسویه سبب شده که از رمضان با عنوان بهار قرآن یاد شود؛ چنان‏که امام باقر(ع) می‏فرماید: برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است».
 
وی افزود: در فصل پانزدهم به بیان فضایل شب قدر و اعمال آن پرداخته شده و در باب ویژگی های روزه در فصل شانزدهم آمده است: هر حسن‌ه‏ای را خداوند پاداشی ده تا هفتاد برابر می‌‏دهد، اما در مورد روزه می‌‏فرماید: «و انا اجزی به» و در سوره زمر می‏‌فرماید: مزد صابران بی‏حساب داده می‌شود و روزه نصف صبر است. وداع با ماه مبارک و آرزوی ادامه فیوضات آن، عنوان فصل هفدهم این کتاب است. وداع با ماه رمضان یک واقعیت است. انسان با عزیز خود وداع می‏‌کند، نه با کسی‏ که به او بی‌‏تفاوت است. همه با ماه رمضان وداع نمی‌‏کنند و از رفتنش محزون نیستند، بلکه این وداع مخصوص بندگانی است که از ماه، خوب استفاده ‏کرده‌‏اند. افرادی که اصلاً استفاده نکرده‌‏اند، ‏از رفتن ماه خوشحال هستند و وداع آن‏ها معنا ندارد. فصل پایانی این کتاب به عید فطر به عنوان روز دریافت اجر نیکوکاران از خدا، آغاز دوباره زندگی معنوی، روز تصمیم جدی برای بهره‏‌برداری از ماه رمضان سال بعد و سال‏‌های دیگر، اختصاص یافته است.
 
کتاب «روزه تمرین پرهیزکاری»، تألیف آیت‌الله ابراهیم امینی در 176 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها