چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
مصائب نویسندگی در فضای بسته شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌آید

«زهره میرعیسی‌خانی»، نویسنده جوان زنجانی و برگزیده جشنواره‌های ادبی مانند جایزه داستان بانه، جشنواره ادبی تبریز و جایزه شعر و قصه زنجان، از مشکلات کار نویسندگی و فعالیت در عرصه هنر در فضای بسته و محدود شهرستان‌ها گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «کرگدن‌های روی دیوار» مجموعه داستان‌های کوتاه زهره میرعیسی‌خانی، نویسنده جوان زنجانی است که به‌تازگی منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر 7 داستان است که تنهایی و انزوای انسان امروز را به تصویر می‌کشد و در هر داستان شخصیت‌ها ضمن درگیری با مشکلات و حوادث خود، با حس تنهایی نوعی کنار می‌آیند. از جمله داستان‌های این مجموعه می‌توان به «باغ اناری» برگزیده داستان جشنواره بانه و جشنواره ادبی تبریز در سال‌های 90، «کرگدن‌های روی دیوار» چاپ شده در مجموعه داستان گروهی پرسه در حوالی داستان به اهتمام حسین سناپور برگزیده جشنواره بزرگ انقلاب سال 92، «انتهای خیابان بهار» برگزیده در جشنواره شعر و قصه استان زنجان «شهر چنارها»، «گربه مرده» و«زنی زیر باران دف میزند» اشاره کرد.

زهره میرعیسی‌خانی نویسنده این مجموعه داستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به فعالیت 15 ساله خود در حوزه داستان‌نویسی اظهار کرد: از دوران کودکی با برخی از بزرگان حوزه داستان‌نویسی نظیر مهران مرتضایی، سلمان کریمی، مهدی خامه‌پرست، مجید قیصری، میثم نبی و علی الله سلیمی فعالیت کرده‌ام.

وی درباره مجموعه داستان «کرگدن‌های روی دیوار» گفت: این کتاب شامل داستان‌های مختلف با موضوعات متفاوت است اما نکته مشترک آنها مشکلات انسان‌ها در برهه‌های مختلف است. در این مجموعه علاوه بر روایت یک قصه خاص، خلق و خوی انسان‌ها و حس تنهایی اشخاص هم روایت شده است.

میرعیسی‌خانی با اشاره به پروسه زمانی طی شده برای نگارش و چاپ این مجموعه داستان و بهره‌‎گیری از نظرات اساتید داستان‌نویسی، گفت: در چاپ مجموعه داستان «کرگدن‌های روی دیوار» سلمان کریمی از اساتید همراهم بیشترین نقش را داشته و کمک شایانی به گردآوری آن کرده است.


وی در ادامه در ارتباط با مشکلات کار نویسندگی در شهرستان‌ها و محدودیت‌های موجود نیز اینطور توضیح داد: داستان در شهرستان‌ها با کمبود‌های زیادی مواجه است، چرا که قرار گرفتن در فضای بسته‌ای که افراد محدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند، نبود کلاس‌های به‌روز و یا فعالیت‌های درخور استعداد و ظرفیت هنرمندانش، موجب بی‌انگیزه شدن نویسندگان می‌‎شود.

میرعیسی‌خانی با اشاره به اینکه نویسندگی هیچگاه به‌عنوان یک شغل پاسخگوی نیازهای مالی نویسنده نیست، افزود: هنرمند و یا نویسنده‌ای که وقت و انرژی خود را صرف تولید آثار هنری می‌کند، باید برای امرار معاش، دست به هر حال دیگری بزند چراکه این کارها برای کسی آب و نان نمی‌شود.

این نویسنده جوان زنجانی با اشاره به وقت‌گیر بودن کار نویسندگی و سایر فعالیت‌های هنری، گفت: کسی که واقعا به این حرفه علاقه داشته باشد، باید از بسیاری خواسته‌های خود چشم‌پوشی کند و بخش اعظمی از وقت خود را در شبانه‌روز به این کار اختصاص دهد.

وی با اشاره به مشکلات چاپ کتاب و پروسه‌ای که باید برای آن طی شود، تصریح کرد: من با چاپ «کرگدن‌های روی دیوار» که نخستین مجموعه مستقل‌ام محسوب می‌شود، به دنبال این بودم که تجربه 15 سال فعالیت خودم را در این حوزه با دوستانم به اشتراک بگذارم.

میرعیسی‌خانی با اشاره به اینکه چاپ کتاب امروز به یک تفریح برای برخی افراد تبدیل شده است، گفت: گاه شاهد این هستیم که افرادی با تجربه بسیار کم دست به چاپ کتاب می‌زنند، اما شخصی دیگر با داشتن تجربه بسیار قادر به چاپ کتاب نیست و این به خاطر آن است که چاپ کتاب مشکلات خاص خود را دارد.

وی در ارتباط با فعالیت‌های آتی خود نیز اظهار کرد: هم اکنون در حال نگارش یک رمان هستم که اتمام آن شاید در حدود 2 سال طول بکشد؛ بالا بودن کیفیت کار و منسجم بودن متون نگارش شده مهمتر از چاپ عجولانه آن است و به همین علت عجله‌ای برای چاپ رمان جدیدم ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها