جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کتاب گویا هنوز به لحاظ اقتصادی توجیه روشنی ندارد

دامون آذری گفت: تولید قانونی کتاب گویا، سود مناسبی برای ناشران کتاب‌های چاپی، مترجمان و مولفان حاصل می‌شود؛ اما شرکت‌ها و سایت‌های تولید کتاب‌های گویا با توجه به مدت زمانی که در این عرصه فعالیت دارند، هنوز به سود کافی نرسیده‌اند.

دامون آذری؛ مدیر سایت کتاب‌های گویا(آدیولیب) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ضمن اشاره به استقبال از کتاب‌های گویا از گذشته تاکنون گفت: مشکلی که در اوایل فعالیتمان در زمینه تولید کتاب‌های گویا به آن برخوردیم، عدم آشنایی کافی مردم از نحوه استفاده از کتاب‌های گویا بود. در گذشته مردم با کاربردهای کتاب‌های گویا آشنا نبودند و آگاهی کافی از نحوه استفاده از آن‌ها را نداشتند؛ به همین دلیل در سال‌های گذشته استقبال کمتر بود ولی به مرور زمان همراه با شناخت بیشر مردم از نحوه استفاده این کتاب‌ها، استقبال بیشتری از سوی مردم صورت گرفت.
 
آذری در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه مردم تاحدودی می‌دانند که استفاده از کتاب‌های گویا می‌تواند در طول مسیر رفت و آمد به محل کار یا تحصیل و یا موقع انجام کارهای روزانه و ... انتخاب مناسبی برای مطالعه باشد و حتی پیش از خواب هم می‌توان از این کتاب‌ها استفاده کرد.
 
این فعال در عرصه تولید کتاب‌های گویا در پاسخ به این پرسش که آیا سود حاصل از فروش کتاب‌های گویا برای ناشران بیشتر از کتاب‌های چاپی است، گفت: در فرآیند تولید کتاب گویا با گوینده، استودیو، صدابردار، میکس و بازبینی ادبی سروکار داریم و طبیعی است که این فرآیند بسیار پرهزینه‌تر از تولید کتاب‌های چاپی است؛ بنابراین قبل از آنکه کتابی گویا شود، اجازه آن از ناشران گرفته می‌شود و مبلغ کپی‌رایت گویا کتاب به ناشران نیز پرداخت می‌شود.
 
به گفته آذری در فرآیند تولید قانونی کتاب گویا، سود مناسبی برای ناشران کتاب‌های چاپی، مترجمان و مولفان حاصل می‌شود؛ اما شرکت‌ها و سایت‌های تولید کتاب‌های گویا با توجه به مدت زمانی که در این عرصه فعالیت دارند، هنوز به سود کافی نرسیده‌اند و سود چندانی ندارند. به عبارت دیگر تولید کتاب گویا هنوز به لحاظ اقتصادی توجیه روشنی ندارد.

مدیر سایت آدیولیب درباره میزان استقبال ناشران از تولید کتاب‌های گویا گفت: ابتدا ناشران خیلی سخت اجازه تولید کتاب گویا را می‌دادند و استقبال چندانی از این فرآیند نمی‌کردند؛ برخی از آن‌ها باور داشتند که تولید و انتشار کتاب‌های گویا از فروش نسخه چاپی آ‌ن‌ها می‌کاهد. اما در عمل، اتفاقی که افتاد این بود که فروش نسخه گویا و یا دیجیتال تاثیری در فروش نسخه چاپی کتاب‌ها ندارد. چراکه هر کدام از این نسخه‌های کتاب، مخاطب خاص خود را دارند.
 
وی ادامه داد: تقریبا سه الی چهار سال طول کشید تا ناشران نسبت به کتاب‌های گویا نگاه مثبتی پیدا کنند؛ در حال حاضر شرایط برای گویا شدن کتاب‌هایی که از سوی ناشران با تجربه منتشر شده است، فراهم‌تر است چراکه دیدگاه این ناشران نسبت به گذشته تلطیف شده‌ است.
 
به گفته آذری هنوز بسیاری از ناشران هستند که نگرش مثبتی نسبت به کتاب‌های گویا ندارند و اجازه تولید نسخه گویا کتاب‌هایشان را نمی‌دهند.
 
این فعال حوزه کتاب گویا درباره استقبال مخاطبان از ابتدای فعالیتش در زمینه تولید کتاب‌های صوتی گفت: برخی پیش‌فرضشان این است که عمدتا کتاب‌های صوتی مورد استفاده نابینایان قرار می‌گیرد؛ در حالیکه این کتاب‌ها را اغلب مردم استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: طبق برآوردی که در سال گذشته از سایت آدیولیب انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اغلب افرادی که از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنند، افراد عادی و بینا هستند، درواقع آن‌ها این کتاب‌ها را انتخاب می‌کنند؛ اما نابینایان با توجه به شرایطی که دارند به اجبار از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنند.
 
به گفته آذری، بسیاری از آمارها چه داخل و چه در خارج از ایران نشان‌ می‌دهد که اغلب مخاطبان کتاب‌های صوتی، افراد بینا هستند.
 
آذری در پاسخ به این پرسش که معمولا برای انتخاب آثار چه محور موضوعی را انتخاب می‌کنید، گفت: در فرآیند تولید آثار و انتخاب آن‌ها تلاش می‌کنیم تا کتاب‌های محبوب و پر فروش و کتاب‌هایی که دارای کیفیت محتوایی بالایی هستند را به عرصه گویا شدن برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها