دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
پادکست‌ها یاری مهربان برای کتاب‌ها

علی بندری و رضا حریریان در نشست پادکست فارسی و کتاب معتقدند برخلاف تصور عموم پادکست‌ها توانسته توجه مردم را به کتاب جلب کند و برخی ناشران اذعان کردند که باعث تکان خوردن صنعت نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست علمی پادکست فارسی و کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سازندگان دو پادکست پرطرفدار، علی بندری و رضا حریریان برگزار شد.
 
بندری در ابتدای این مراسم درباره کتابخوانی و اهمیت این فرآیند گفت: تا حدی متوسط و گاهی زیاد کتاب می‌خوانم. اما واقعیت این است که افراد کتابخوان همیشه دوست دارند کتاب‌های بیشتری از برنامه‌ریزی قبلی خود بخوانند.
 
حریریان درباره علت توجه خود در پادکست‌ها به مسائل علمی گفت: من معتقدم که علم همیشه دوست و یاور ما بوده است اما تا حدی عموم مردم با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. اما ما می‌خواستیم خلاف این را ثابت کنیم اینکه دانشمندان چگونه می‌اندیشند و چگونه زندگی می‌کنند از مسائل مورد توجه برای مردم می‌تواند باشد و برای هیچ کس دانشمند بودن و برقراری ارتباط با علم سخت نیست.
 
وی افزود: برخی در انتقاد از ما این مسائل را بازگو می‌کردند که مباحث علمی را بسیار ساده می‌کنید. جوابی که برای آن‌ها دارم این است که طیف مخاطبان ما از 6 تا 70 سال است و ما باید مطالب را به‌گونه‌ای بازگو کنیم که همه مخاطبان ما به موضوع مورد نظر پی ببرند و درک کنند.
 
حریریان ادامه داد: در همه پادکست‌ها منابع خود را ذکر می‌کنیم تا افرادی که می‌خواهند به اطلاعاتی بیشتر از آنچه که در پادکست‌ها گفته شده است، دست یابند به‌ آن ها مراجعه کنند.  
 
بندری درباره مخاطب‌سنجی گفت: من به هیچ عنوان مخاطب‌سنجی نکردم و به عقیده من فرآیند استانداردی در ساختن یک پادکست نیست و ساخت پادکست از خودم شروع شد؛ در ابتدا همیشه می‌خواستم کتاب‌هایی که خوانده بودم را برای مردم تعریف کنم تا جایی که تصمیم گرفتم مخاطبان بیشتری داشته باشم.
 
وی ادامه داد: یکی از معجزه‌های اینترنت هم این است که فرد بتواند بدون امکانات زیاد ایده و افکار خود را به اشتراک بگذارد من هنوز در این شگفتی هستم که توانستم با این معجزه بشری گوش‌های زیادی برای اطلاعاتی که داشتم در همه جای دنیا پیدا کنم. مقدار زیادی که شنونده از چنل بی می‌برد ربطی به من ندارد و ما تقریبا هیچ تحقیقی در این زمینه انجام نمی‌دهیم؛ درواقع یافته‌های دیگران را به گوش مردم می‌رسانیم. در حقیقت تعریفی که از ما می‌شود از ما نیست از محتوا است و کارهای خوب دنیای را ارائه می‌دهیم اما با روشی منحصر به فرد.

 

حریریان در ادامه درباره عناصر مهم در پادکست‌های علمی گفت: عنصر داستان دار بودن موضوعات علمی اهمیت دارد و ما باید همه چیز را به صورت داستان و روایی دربیاوریم تا مخاطب جذب آن شود. عنصر بعدی موسیقی است که اهمیت دارد و باید با متن همخوانی داشته باشد.
 
وی افزود: این مباحث حاصل مطالعات قبلی و برخی حاصل مستندهایی است که طرفدار دارد اما قطعا هر موضوعی که انتخاب می‌شود به قدری منابع در همان حوزه گردآوری می‌شود تا جای هیچ شک و شبهه نباشد.
 
بندری ادامه داد:  همیشه تلاش می‌کنیم لحن پادکست‌هایی که می‌سازیم، صمیمانه باشد و تا حدی سلیقه شخصی من است. کتابی که من ااز مظالعه آن لذت می‌برم و می‌خواهم آن را برای دیگران هم تعریف کنم قطعا قابلیت آن را دارد که پادکست شود. برخی کتاب ها را نمی‌توان خلاصه کرد اما برای معرفی آن به حکایت‌های جالبی که می‌تواند مخاطب را جذب کند اشاره می‌کنم و کتابی را انتخاب می‌کنم که بتوان به دیگران معرفی کرد.
 
بندری گفت: بوده است کتابی که فرد دیگری آن را خوانده و به من پیشنهاد داده است و ترجیح دادیم که فقط خلاصه‌ای که از آن در همه‌جا موجود است را پادکست کنیم و مخاطب را سیر می‌کند و بوده است کتاب‌هایی که با پادکست‌ها به این کتاب‌ها علاقه‌مند شده‌اند.  
 
در ادامه حریریان درباره ارتباط با ناشران و استناد به کتاب‌های علمی گفت: خوشبختانه همکار من یعنی شاهین یک نویسنده است و زمانی موضوعی را برای پادکست شدن انتخاب می‌کنیم قطعا کتاب‌ها یکی از منابع اصلی ما است. در متن اصلی پادکست‌های خود تمام تلاشمان این است که هیچ خللی به مغز محتوا وارد نشود و این کار را با دقت زیاد انجام می‌دهیم. برخلاف چیزی که ما فکر می‌کردیم  مخاطبان ما بعد از گوش دادن به پادکست به کتاب‌های علمی بیشتر مراجعه کرده‌اند. ما تصور می‌کردیم شاید پادکست‌ها مردم را از مراجعه به کتاب منصرف کنند که خوشبختانه این‌گونه نبود.
 
وی افزود: لازم به ذکر است که مخاطب‌های استرین بوکس نزدیک به 14 هزار نفر هستند و مطالبی که در پادکست‌های خود منتشر می‌کنیم، متن آن در برخی مجلات علمی مانند دانستنی‌ها منتشر می‌شود.
 
بندری در انتها درباره ارتباط با ناشران مکتوب گفت: در ابتدا ناشران شناخت درستی از پادکست‌ها نداشتند و ما می‌خواستیم یک لینک خرید از ناشر و کتاب‌ها در پادکست‌های خود به مخاطب بدهیم و آنها هیچ استقبالی نکردند. تا اینکه در شهریور ماه سال گذشته برخی ناشران توجهشان به برخی فصل‌های پادکست جذب شد و وقتی من اطلاعات کامل را به این ناشران ارائه‌دادم صرف مدت زمان یک سال حجم عظیمی از ناشران برای همکاری به ما مراجعه کردند. اما سیاست اصلی ما این بود که فرمان انتخاب پادکست را به فرد دیگری ندادیم. هدف اصلی ما جلب اعتماد مردم به فعالیت ماست.

وی گفت: من در این زمینه ایمیل‌هایی دریافت کردیم که افرادی بودند که اذعان کردند در زندگی خود اصلا کتاب نخواندند اما با این پادکست‌ها علاقه زیادی به کتاب پیدا کردند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها