چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
نیازهای بهداشتی زنان یک اولویت جهانی

سازمان بهداشت جهانی، نیازهای بهداشتی زنان را به‌عنوان یک اولویت مشخص کرده، زیرا زنان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت دنیا هستند و سلامت آن‌ها بر سلامت نسل آینده موثر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ابتلا به بعضی از بیماری‌ها به بین جنسیت افراد ارتباطی ندارد، اما  برخی بیماری‌ها با توجه به ساخت فیزیولوژی جنسیت افراد متفاوت است. بیماری‌های دستگاه تناسلی، کیست تخمدان، تنبلی و سرطان تخمدان‌ها، خشکی و عفونت‌های شایع در واژن و وجود فیبروم در رحم، ازجمله بیماری‌های شایع در زنان است. با وجودی که میزان مرگ‌ومیر زنان کمتر از مردان است، اما درصد ابتلا به بیماری به‌ویژه بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی در آن‌ها بیشتر است. به‌علاوه درصد بیشتری از زنان دچار محدودیت فعالیت ناشی از بیماری شده و تحت مراقبت‌های بیمارستانی یا درمانگاهی قرار می‌گیرند.
 
سازمان بهداشت جهانی، نیازهای بهداشتی زنان را به‌عنوان یک اولویت مشخص کرده، زیرا زنان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت دنیا هستند و سلامت آن‌ها بر سلامت نسل آینده موثر است. مسئولیت‌های زنان و توجه آن‌ها به سلامت سایر اعضای خانواده و دیگران، ازجمله دلایلی است که بر اهمیت حفظ سلامت و بهداشت زنان می‌افزاید.
 
کتاب «بیماری‌های زنان و روش‌های تشخیصی آن» تألیف میترا صفری و بهروز یزدان‌پناه؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که به‌تازگی ویراست دوم آن منتشر شده است.


این اثر در 14 فصل ضمن «مروری بر آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی» به «روش‌های تشخیص و آزمایش‌ها در بیماری‌های زنان»، «بلوغ و قاعدگی طبیعی»، «یائسگی»، «اختلالات قاعدگی»، «بیماری‌های ولو»، «بیماری‌های واژن»، «بیماری‌های سرویکس»، «بیماری‌های رحم»، «بیماری‌های لوله‌های رحمی و تخمدان»، «بیماری‌های پستان»، «بیماری التهابی لگن، عفونت‌های منتقله از طریق جنسی و عفونت‌های ادراری»،‌ «اختلالات بافت‌های نگهدارنده لگنی» و «ناباروری» می‌پردازد.
 
بلوغ دیررس
«فقدان صفات ثانویه جنسی تا سن 13 سالگی یا فقدان منارک (اولین قاعدگی) تا سن 15 سالگی و تا 5 سال بعد از شروع تکامل بلوغی تعریف می‌شود. اکثر بیماران مبتلا به تأخیر در تکامل بلوغ، دچار حالات پاتولوژیک عضوی نیستند، بلکه معمولا در اثر یک تغییر در عملکرد سیستم اندوکرین است که با گذشت زمان غالبا برطرف می‌شود. به این دلیل زمان مناسب برای شروع یک برنامه تشخیصی، مسأله پیچیده‌ای است. در بررسی بیماران، گرفتن شرح‌حال و انجام معاینه فیزیکی همراه با توجه خاص به رشد، بیشترین اهمیت را دارد. بلوغ در کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن شدید (بیماری کرون، سلیاک، کم‌خونی داسی‌شکل و فیبروز کیستیک) معمولا به تأخیر می‌افتد.»

 
تغییرات پوستی در زنان بعد از یائسگی
«سرعت تغییرات پوستی همراه با افزایش سن به‌خصوص بعد از یائسگی، یک نگرانی برای بسیاری از زنان است. شواهد بیان می‌کنند که کمبود استروژن ممکن است دارای نقشی در این تغییرات باشد و درمان با استروژن ممکن است در حفظ ضخامت پوست، کمک‌کننده باشد. مکانیسم تأثیر استروژن بر پوست کاملا شناخته‌شده نیست، اما به نظر می‌رسد به توانایی استروژن هم در جلوگیری و هم در بازگرداندن تغییرات کلاژن مربوط به سن در پوست، ارتباط داشته باشد. مسلما درمان با استروژن از تأثیرات پیری و استرس‌های محیطی مانند نور آفتاب و کشیدن سیگار، نمی‌تواند کاملا جلوگیری کند.
 
نخستین چاپ از ویراست دوم کتاب «بیماری‌های زنان و روش‌های تشخیصی آن» در 272 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 69 هزار تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها