دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
پرسش از زیستن

«معنای زندگی» کتاب کم حجمی است به قلم ویل دورانت. او در این اثر در پی پاسخ به یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های بشر است؛ معنای زندگی چیست؟ پرسشی که او آن را از صد نفر از جمله مشهورترین اشخاص زمان خود پرسیده و این کتاب ثمره این پرسخ و پاسخ است.

به گزارش خبرگرازی کتاب ایران (ایینا) «معنای زندگی» کتاب کم حجمی است به قلم ویل دورانت که نام او برای علاقه‌مندان به علوم انسانی با آثاری چون تاریخ تمدن و تاریخ فلسفه گره خورده است. ویل دورانت در این اثر در پی پاسخ به یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های بشر است؛ معنای زندگی چیست؟ اما چه چیز دورانت را به نگارش این اثر سوق داد؟ در یکی از روزهای پاییزی سال 1930 در حالی که ویل دورانت از خانه خود خارج شده بود، مرد شیک‌پوشی به او گفت قصد خودکشی دارد، این مرد دنبال دلایل ارزشمندی بود تا دورانت بتواند او را از این کار منصرف کند. اما تمام صحبت‌ها و دلایلی که دورانت آورد، نتوانست این مرد نا امید از زندگی را به ادامه مطمئن سازد: «به او پیشنهاد کردم شغلی پیدا کند، ولی او شاغل بود. گفتم یک غذای خوب بخورد،‌ ولی او گرسنه نبود. کاملاً معلوم بود که استدلال‌های من هیچ تأثیری بر او ندارند. نمی‌دانم چه بر سرش آمد. در همان سال نامه‌های متعددی به دستم رسید که اعلام خودکشی می‌کردند ... بعدها فهمیدم که بین سال‌های ۱۹۰۵-۱۹۳۰، ۲۸۴ هزار و ۱۴۲ نفر در ایالات متحده آمریکا خودکشی کردند.
چه وضع دشواری و چه آماری! و آمار متأخرتر حتی هشداردهنده‌تر است: سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که فقط در سال ۲۰۰۰، یک میلیون نفر به زندگی‌شان خاتمه دادند. در ایالات متحده امریکا به‌طور میانگین روزی ۸۴.۴ نفر خودکشی می‌کنند، در نتیجه سالانه ۳۰ هزار و ۹۰۳ نفر خود را به دست خود، به قتل می‌رسانند. هر ۱۷ دقیقه یک نفر امیدش را از دست می‌دهد و به زندگی‌اش خاتمه می‌دهد.»

این دیدار اما جرقه‌ای را در ذهن دورانت روشن کرد و او تصمیم گرفت به این سؤال پاسخ دهد که «معنای زندگی چیست؟» مدتی بعد دورانت نامه‌ای فلسفی نوشت و این سؤال را در آن مطرح کرد و برای صد نفر فرستاد و از آن‌ها خواست که به این سؤال پاسخ دهند و درباره معنی زندگی، تنها به صورت انتزاعی جوابگو نباشند، بلکه بیان کنند که آیا به طور شخصی موفقیت، معنا و مقصدی در زندگی‌شان یافته‌اند یا نه. مهاتما گاندی، جورج برنارد شاو، سینکلر لوئیس، برتراند راسل، جواهر لعل نهرو و آندره موروئا برخی از افرادی بودند که ویل دورانت به آن‌ها نامه نوشته بود.

وقتی همه‌ی پاسخ‌ها دریافت شد، نوبت دورانت بود که با پرسش‌های خودش، همراه با پاسخ‌هایی که هر یک به‌ نوبه‌ خود اثر فلسفی برجسته‌ای بودند، مواجه شود. دورانت نام کتاب را «در باب معنای زندگی» گذاشت و در سال 1932 به وسیله‌ی یک مؤسسه‌ انتشاراتی کوچک منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت. در آن زمان برای این کتاب تبلیغ نشد و تنها به دست عده معدودی رسید. امروزه تقریبا هیچ نسخه‌ای از چاپ نخست کتاب در دست نیست و آنچه منتشر شده ویرایش نسخه خطی آن است.

کتاب در یک نگاه
کتاب از سه بخش و سیزده فصل تشکیل شده است. بخش اول با عنوان «توسل برای معنا» خود از فصل‌های «یک نامه»، «مسئله و مذهب»، «مسئله و علم»، «مسئله و تاریخ»، «مسئله و مدینه فاضله» و «خودکشی عقل» تشکیل شده است. بخش دوم با عنوان «افکاری در باب نارضایتی‌های حاضر» شامل فصل‌های «دانایان کلام پاسخ می‌دهند»، «بازیگران، هنرمندان، دانشمندان، فرهیختگان و ...»، «پاسخ پیروان ادیان»،«توضیحات سه زن»، «افکاری از زندان» و «شک گرایان حرف می‌زنند» می‌شود و بخش سوم با عنوان «نویسنده پاسخ می‌دهد» شامل فصلی با عنوان «در باب معنای زندگی» است.

 دورانت در فصل نخست فصل اول، متن نامه‌ای است که برای پاسخ به پرسش خود برای جامعه هدفش فرستاده است را برای خوانندگان آورده است. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «حقیقت ما را خوشبخت نکرد، چرا که خودش زیبا نیست و شایسته آن نبود که مشتاقانه به دنبالش برویم. حالا که به آن نگاه می‌کنیم، نمی‌فهمیم چرا برای یافتنش این همه عجله داشتیم. چرا که حقیقت همه دلایل هستی را از ما گرفت، به جز لذت لحظه حاضر و امیدی ناچیز به فردا. این معبری است که علم و فلسفه به روی ما گشوده‌اند. من که سال‌ها عاشق فلسفه بودم حالا به خود زندگی هم پشت کرده‌ام و از شما به عنوان کسی که هم زندگی و هم فکر کرده، می‌خواهم کمکم کنید بفهمم.»

کتاب «معنای زندگی» نوشته «ویل دورانت» با ترجمه «زهره زاهدی» در 159صفحه، تیراژ هزار نسخه و قیمت 32000 هزار تومان توسط انتشارات پندار تابان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها