چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
«روزهای بی‌آینه» روایتی خواندنی از یک زندگی خاص

بهناز ضرابی‌زاده، مولف و پژوهشگر دفاع مقدس کتاب «روزهای بی‌آینه» اثر گلستان جعفریان خاطرات منیژه لشکری، همسر سرلشکر خلبان شهید آزاده حسین لشکری که بسیار خواندنی و قابل تامل است.

بهناز ضرابی‌زاده، پژوهشگر و مولف حوزه دفاع مقدس که با اثر جدیدی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «روزهای بی‌آینه؛ خاطرات منیژه لشکری، همسر سرلشکر خلبان شهید آزاده حسین لشکری» که چندین بار آن را خواندم و لذت بردم و باز هم دوست دارم آن را بخوانم.

«روزهای بی‌آینه» روایت دوری زن و شوهری است که هجده سال از هم دور بودند. مرد در اسارت بود و زن در اوج جوانی در صحنه زندگی تنها می‌ماند. زنی که با عشق و اشتیاق در هفده سالگی پای سفره عقد می‌نشیند، در هجده سالگی طعم مادر شدن را می‌چشد و همان سال آغاز انتظار و چشم به راهی هجده ساله اوست، همسر خلبانش مفقودالاثر می‌شود.

این کتاب به روایت ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی پرداخته و چگونگی انتخاب‌های یک زن در نبود همسرش و به دوش کشیدن بار زندگی توسط دختری هجده ساله به همراه فرزند چهار ماهه‌اش را شرح می‌دهد. این اثر در قالب مستند داستانی نوشته شده و همچنین به دلیل واقعی بودن آن سنگینی بار مستند بیشتر به چشم می‌خورد.

منیژه لشکری چهارده سال را در بی خبری و انتظار مطلق سپری می‌کند. پس از اعلام اسارت همسر، سه سال دیگر طول می‌کشد تا دیدار میسر شود. شکاف عمیق هجده ساله، انتظار و دور افتادن از هم و تفاوت‌های شخصیتی به وجود آمده در گذر سال‌ها، هر دو را وا می‌دارد تا برای شناخت یکدیگر دوباره تلاش کنند.

احساس غریبگی و درد و رنج بر عشق و اشتیاق جوانی غالب است. زن و مردی که هجده سال یکدیگر را ندیده‏‌اند و شاهد تغییرات فیزیکی و شخصیتی یکدیگر نبوده‌‏اند حالا باید همه این هجده سال را بشناسند، بر آن عاشق شوند و زیر یک سقف کنار یکدیگر زندگی کنند.‬ آنان بار دیگر زندگی مشترکشان را آغاز می‌کنند؛ این بار نه با شور و اشتیاق جوانی، بلکه با درک رنج هجده سال انتظار برای رسیدن به یکدیگر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها