پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» رونمایی شد

کتاب علمی «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» تألیف علی سلطانی‌زاده در دومین روز از همایش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با نقد و بررسی تخصصی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این نشست محمدرضا ترکی، استاد و ÷پوهشگر زبان و ادبیات فارسی با گرامیداشت یاد قیصرامین‌پور، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: رویکرد توجه به ادبیات انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد و در این راستا به‌زودی کتاب «ادبیات پایداری» منتشر می‌شود. یکی از خدمت‌های قیصر امین‌پور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پاسخ به ابهامات آیندگان درباره شعر «همزاد عاشقان جهان» است؛ درواقع امین‌پور در این شعر درباره بخشی از ادبیات معاصر توضیح داده است.

ترکی به معلمی به عنوان وجه اشتراک قیصر امین‌پور و سلطانی‌زاده اشاره کرد: وجه اشتراک امین‌پور و سلطانی‌زاده این است که هر دو به شدت معلم هستند؛ امین‌پور رفتار و منش‌اش معلمی است و تعابیری که در اشعارش به کار می‌برد، فضای مدرسه را تداعی می‌کند. شاید دلیل اصلی آن این باشد که او قبل از اینکه شاعر رسمی باشد، شاعر کودک و نوجوان است. در این اثر هم سلطانی‌زاده ویژگی معلمی خود را با تکرار درس و برخی حرف‌ها نشان داده است.

همچنین حسینعلی رحیمی، با اشاره به برنامه‌های گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در سال گذشته گفت: یکی از طرح‌های سال گذشته این گروه انتشار کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» بود. دکتر قیصر امین‌پور از نامدارترین شاعران انقلاب اسلامی و به نوعی نشان‌دهنده رویکرد گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به ادبیات انقلاب و معاصر است.

رحیمی با اشاره به تحریف‌ها در مقابل صیانت از آراء و اندیشه‌های شعری قیصر امین‌پور در گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: تفسیر رأی‌ها دربارۀ دکتر قیصر امین‌پور به خاطر محبوبیت و دلایل فنی و ادبی پس از درگذشت این شاعر زیاد است؛ روایت‌های جدیدی از شاعرانی مثل امین‌پور ارائه می‌شود که دغدغه‌مندان ادبیات انقلاب و معاصر باید به عنوان یک وظیفۀ ادبی و فرهنگی جلوی این تحریف‌ها و مصادره‌ها ایستادگی کنند. گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نمی‌خواهد کسی این شاعران را مصادره کند. از همین رو وظیفه دارد با شیوۀ علمی نگذارد قطعیات و مستندات تاریخی دگرگون شود و می‌خواهد غبار جهل و تحریف را از ادبیات انقلاب بزداید.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی توجه به پژوهش‌های ممتازی است که در نهادهای دانشگاهی صورت می‌گیرد و کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» نیز کتابی علمی است که موضوع رساله دکتر سلطانی‌زاده بوده است. فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی یک نهاد حاکمیتی سیاستگزاری و برنامه‌ریزی در حوزه زبان است. فعالیت همه گروه‌های این مجموعه در حوزه زبان است و در این زمینه هیچ موازی کاری با دستگاه‌های دیگر ندارد. ما از تمامی دستگاه ها بیرون از فرهنگستان زبان می خواهیم، اگر کار پژوهشی فاخر و ارزشمندی انجام می‌دهند به ما معرفی کنند، تا پس‌از همخوان کردن متن با معیارهای فرهنگستان آنها را منتشر کنیم.

در ادامه علی سلطانی‌زاده درباره علت نوشتن کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» توضیح داد: جرقه اولیه نوشتن این کتاب در دوران کارشناسی ارشد به جهت علاقه‌ای که به دکتر قیصر امین‌پور داشتم در من زده شد. می‌خواستم با این کتاب ادای دینی به استادم داشته باشم. بنا به مشغله‌هایی که داشتم، این فرصت تا پس از درگذشت دکتر امین‌پور به من دست نمی‌داد. پس از درگذشت او هر کسی می‌خواست او را به نام خود مصادره کند و هر کسی برداشتی از شعرهای او داشت. با توجه به شناختی که از دکتر امین‌پور داشتم و دیدم آنچه از آن صحبت‌ها می‌شود و آنچه در جامعه از او می بینم، نسبتی با این شاعر ندارد. به این نتیجه رسیدم که رساله دکترای خود را درباره این شاعر بنویسم.

او درباره نام کتاب «متن پنهان» به جای بینامتنیت در کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» گفت: در ابتدا عنوان «بینامتنیت» را برای کتاب انتخاب کرده بودم، اما بعد از آن به اصطلاح «متن پنهان» استادشفیعی کدکنی در کتاب «معمای هستی» ارجاع و انتخاب کردم.

وی با اشاره به اینکه قیصر امین‌پور در شعرش از حافظ کپی کاری نکرده است، اظهار کرد: قیصر امین‌پور در اشعارش هر آنچه سعدی، مولوی، حافظ و عطار گفتند را تکمیل کرد؛ در زبان قیصر امین‌پور نفوذ کلام این بزرگواران زیاد است. اما زبانش کپی‌کاری از حافظ نیست.

اسدی، استادیار ادبیات فارسی دانشگاه ایلام و استاد راهنمای سلطانی‌زاده در توضیح بینامتنیت در کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» گفت: انباشت متن‌ها موجب تصادم، تلاقی و تنافی در یک متن می‌شود و متن را متحول و پویا می‌کند. اگر امروز شعر حافظ همچنان زنده و پویا است، به خاطر این ویژگی است. ما در زمینۀ بینامتنیت نظریه‌پردازان زیادی نداریم. دکتر شفیعی کدکنی، تنها نظریه‌پردازی است که در بحث ایستایی و پویایی خیال این نظریه را تولید کرده است.

در این نشست شرکت‌کنندگان، ازجمله دکتر زهیر توکلی کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین‌پور» را نقد و بررسی کردند و نویسنده کتاب نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

در این مراسم گوشه‌هایی از مستند «همزاد عاشقان جهان»، روایتی از زندگی قیصر امین‌پور به نمایش درآمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها