شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶
نگاهي به چگونگي و پيامدهاي ابداعات زباني توسط زنان

«جنسيت روانشناسي اجتماعي» نام كتابي از عباس محمدي اصل، نويسنده حوزه مطالعات اجتماعي است كه به زودي منتشر خواهد شد. اين اثر از ابداع زبان توسط زنان سخن مي‌گويد و از آن به عنوان معماي پيچيده تحقير زنان ياد مي‌كند.\

عباس محمدي اصل، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين زمينه اظهار داشت: كتاب «جنسيت روانشناسي اجتماعي» با اين سوال آغاز مي‌شود كه آيا زبان مي‌تواند هويت جنسيتي را تشكيل يا تغير دهد؟ زيرا زبان معرف شخصيتي است كه منجر به تغير مناسبات، موفقيت و شكست‌ها مي‌شود و ميان ما، تاريخ و نيز مناسبات جهاني ارتباط برقرار مي‌كند.

محمدي‌اصل افزود: اين كتاب يكي از موضوعات جالب را در بكارگيري زبان مطرح مي‌كند و مي‌گويد كه زنان و مردان زبان را در اداره امور زندگي خود چگونه به كار مي‌گيرند و در كجا از قيد، فعل، صفت و… استفاده مي‌كنند و مهمتر آن كه اين موارد چه تاثيري بر رويكرد‌هاي اجتماعي آنان دارد.

وي با اشاره به نمونه‌اي از اين بحث گفت: در اين كتاب مطرح مي‌شود كه زنان در گفتار خود، جملات را كوتاه به كار مي‌برند و زماني كه احساس ضعف قدرت كنند، جملات خود را ناتمام مي‌گذارند، اما مردان بر خلاف زنان، بدون توجه به مخاطب جملات را كامل بيان مي‌كنند.

مولف كتاب‌هاي جامعه‌شناسي ادامه داد: در اين كتاب مخاطب با معماي جالبي روبه‌رو خواهد شد؛ كه زنان در حالي‌ كه ابداع كننده زبان و انتقال دهنده آن‌اند، از طريق زبان مورد تحقير قرار مي‌گيرند.

محمدي اصل بررسي جايگاه زبان با توجه به رويكرد‌هاي اجتماعي آن را بخش ديگري از موضوعات اين كتاب خواند و تصريح كرد: در اين بخش اين سوال مطرح است كه زنان و مرداني كه در شغل‌هاي همسان با هم كار مي‌كنند، مانند دو پزشك، همساني آنها تا چه اندازه بر نزديك شدن به يكديگر تاثير گذار است يا افرادي كه شغل‌هاي متفاوتي دارند تا چه اندازه از هم دور مي‌شوند.

وي افزود: هدف اصلي كتاب بيان پيشرفت اجتماعي از طريق هم برابري مردان و زنان و مشاركت‌هاي آنهاست كه منجر به استفاده درست از مكانيزم‌هاي نظير زبان جنسيتي مي‌شود، زيرا هنگامي كه زني خانه‌دار در شغلي متفاوت از همسر خود باشد، منجر به ايجاد شاخص‌هاي مي‌شود كه حضور او را در مناسبات‌ اجتماعي محدود مي‌كند. در اينجا شغل تبديل به نشانه‌اي از قدرت و ثروت مي‌شود كه نشان مي‌دهد چقدر زبان در دست يابي به آن يا در هم برابري جنسيتي موثر است.

محمدي معتقد است: تاكنون در اين زمينه كتاب‌هاي محدودي به نگارش درآمده‌اند و اين اثر مي‌تواند كتابي كاربردي براي ساير علوم باشد كه در گردآوري‌ آن از منابع حوزه زبان شناسي و زبان شناسي جسيتي مردان و زمان بهره گرفته شده است.

وي افزود: اين كتاب منبع خوبي براي دانشجويان حوزه علوم اجتماعي، زبان‌شناسي و مطالعات زنان به شمار مي‌آيد كه در 300 صفحه گردآوري شده و تا ماه ديگر توسط انتشارات گدازين منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

كتاب‌هاي «جنسيت و روش‌هاي جامعه‌پژوهي، فناوري پزشكي، جامعه‌شناسي كار صنعتي» سه اثر در دست تاليف اين پژوهشگرند كه تا يك سال آينده به بازار مي‌آيند. 

كتاب «گنج رايگان، درآمدي بر جامعه‌شناسي ايران امروز» نيز اثري تازه منتشر شده عباس محمدي‌اصل است كه توسط انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط