علی حاجیتقی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تأثیر فعالیت بلاگرهای کتاب بر بازار کتاب و کتابفروشیها، به نقش روزافزون آنها در فضای دیجیتال، تأکید کرد و افزود: با توجه به توسعه دیجیتال مارکتینگ که در بسیاری از حوزهها جریان دارد، بلاگرها یکی از پارامترهای تأثیرگذار در هر زمینهای هستند؛ بنابراین عرصه کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. بلاگرها میتوانند نقش بسیار مثبتی در بازار کتاب ایفا کنند.
تأثیر بلاگرها بر فروش کتاب و اقتصاد نشر قطعی است
مدیر انتشارات ارمغان طوبی ادامه داد: البته این نقش میتواند دو سویه باشد؛ از یک سو میتوانند به رونق بازار نشر کمک کنند و از سوی دیگر، با تمرکز صرف بر جنبههای اقتصادی، ممکن است به رواج کتابهای زرد منجر شود اما بهطور کلی، تأثیر بلاگرها بر فروش کتاب و اقتصاد نشر قطعی است.
مدیر فروشگاه کتاب ارمغان افزود: در تجربه شخصی بارها دیدهایم که انتشار یک پُست یا معرفی یک کتاب ازسوی بلاگر شناخته شده، موجب افزایش تقاضا در کتابفروشیها شده است.
حاجیتقی با اشاره به دو نوع بلاگر فعال در حوزه کتاب گفت: بلاگرهای کتاب به دو دسته تقسیم میشوند؛ گروهی که اهل مطالعه و پژوهش هستند و کتابهایی با محتوای غنی را معرفی میکنند و گروهی که صرفاً با هدف اقتصادی فعالیت میکنند و توجهی به کیفیت محتوای کتاب ندارند. متأسفانه گروه دوم، کتابهای اغلب بیمحتوا را معرفی میکنند، حتی برخی از کتابها از سوی خود بلاگرها نوشته شدهاند. با این حال، همین آثار نیز گاهی با استقبال گستردهای در بازار مواجه میشوند.
کتابهای مینیمال، انتخاب اول بلاگرها و مخاطبان پُرمشغله
وی درباره ژانرهایی که بلاگرها بیشتر روی آنها تمرکز دارند، توضیح داد: درحال حاضر، کتابهای مینیمال و خلاصه، بسیار پُرطرفدار هستند. بسیاری از مخاطبان بهدلیل کمبود وقت یا حوصله، تمایل دارند کتابهایی با حجم کم و محتوای فشرده بخوانند. بلاگرها نیز با توجه به سلیقه مخاطبان، روی این نوع آثار تمرکز بیشتری دارند.

بهرهگیری از ظرفیت بلاگرها یکی از روشهای رونق بازار است
مدیر انتشارات ارمغان طوبی در ادامه به اهمیت تعامل ناشران و کتابفروشان با بلاگرها اشاره کرد و گفت: در حوزه دیجیتال مارکتینگ، یکی از روشهای مؤثر برای رونق بازار، بهرهگیری از ظرفیت بلاگرهاست. چه نگاه فرهنگی داشته باشیم و چه اقتصادی، تعامل با بلاگرها، باید جزو اجزای اصلی استراتژی ناشران و کتابفروشان باشد.
بلاگرها از تبلیغ کتاب بهخاطر منافع اقتصادی پرهیز کنند
این فعال حوزه نشر و کتاب درباره توصیه خود به بلاگرهایی که دغدغه فرهنگی دارند گفت: مهمترین کمکی که بلاگرها میتوانند به فرهنگ کتابخوانی بکنند، این است که خودشان اهل مطالعه باشند، نقد کتاب بخوانند و از تبلیغ هر کتابی صرفاً بهخاطر منافع اقتصادی پرهیز کنند. بررسی محتوای کتاب، تعامل با نویسنده و مخاطبان، و آگاهی از نظرات آنها میتواند مسیر معرفی کتاب را به سمت کیفیت و تأثیرگذاری واقعی هدایت کند.
تعامل هوشمندانه میتواند روند سازنده در بازار کتاب رقم بزند
وی افزود: دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده شده و دیگر محدود به یک شهر یا منطقه نیست. هر فردی میتواند از طریق فضای مجازی بر مخاطبان همزبان خود در هر نقطهای تأثیر بگذارد. این پدیده را نمیتوان منفی دانست؛ بلکه مانند هر ابزار تمدنی دیگر، باید بهدرستی از آن استفاده کرد. تعامل هوشمندانه میان تولیدکننده محتوا، ناشر، کتابفروش و بلاگر میتواند روندی مثبت و سازنده را در بازار کتاب رقم بزند.
نظر شما