پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
حافظ؛ مدافع هویت ادبی و ملی ایرانیان

آیین اختتامیه جشنواره جام جهان نما و رونمایی از جشنواره سراسری پنجه آفتاب به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه جشنواره جام جهان نما و رونمایی از جشنواره سراسری پنجه آفتاب به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، احمد خاتمی استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، نسرین پرویزی مدیر واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قدمعلی سرامی ادیب و نویسنده و شماری از اساتید و ادیبان برگزار شد.

علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن خیرمقدم به اساتید، ادیبان و اصحاب ادب و فرهنگ حاضر در اختتامیه جشنواره جام جهان نما و خوانش غزلیات غزلسرای بزرگ ایران حافظ شیرازی، سخن گفتن در جمع فرهیختگان و اساتید ادب فارسی را امری دشوار خواند و خاطرنشان کرد: ادبیات بنیان و پایه هر فرهنگ و هنری به شمار می رود و هرگاه رویداد شگرفی در کشور و تمدنی به وقوع پیوسته است به واسطه ادبیات آن سرزمین بوده است.

وی با بیان اینکه تا کشوری غنی و سرشار از ادبیات کهن نباشد، دیگر بخش های فرهنگی و هنری آن شکوفا نخواهند شد، اظهار داشت: تا زمانی که ادبیات غنی وجود نداشته باشد، در نمایش، موسیقی، تئاتر، نقاشی و دیگر حوزه ها، هنر غنی نخواهیم داشت. ایران از جمله بی نظیرترین کشورهایی در جهان محسوب می شود که این حجم از ادبا، دانشمندان و شاعران غنی را در خود پرورانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حافظ را یکی از شاخص ترین شعرای تمدن اصیل ایران نامید که پس از گذشت چندین سده، اینک معانی یا وجه تسمیه این بزرگمرد آشکار و عیان می شود و ادامه داد: حافظی که تنها حافظ قرآن نبود، بلکه حافظ سرحدات هویت ادبی و ملی ما نیز محسوب می شده است و این جشنواره وزین می کوشد تا به پاس گرامیداشت این چهره ادبی و فاخر، عموم مردم جامعه به خوانش آثار این گنجینه ارزشمند مجهز و مسلط شوند.

احمد خاتمی استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این محفل بود، وی با تشکر از برگزارکنندگان و مبتکران اجرای این جشنواره به قابلیت چندین خوانشی بودن اشعار حافظ اشاره کرد و بیان داشت: قضاوت کردن و حکم راندن در خصوص خوانش آثار حافظ از مقبولیت چندانی برخوردار نیست، چرا که مصداق این نکته است که «هر کسی از ظن شد یار من». هر فردی بر پایه آرا و عقاید خود به خوانش، قرائت و تفسیر متن و اشعار حافظ می پردازد و این آثار را از دیدگاه خود قضاوت و تفسیر می کند که این به معنای اشتباه بودن نظر و آرا دیگران نیست.

وی در ادامه دیوان و غزلیات حافظ را مستعدترین سند از ادبیات فارسی دانست که می تواند از خوانش های متفاوتی برخوردار باشد و افزود: شاید هیچ متن دیگری یارای آن نباشد تا در کنار آثار حافظ قد علم کند و به اندازه حافظ بتوان خوانش های متفاوت از آن داشت و رمز جاودانگی، ماندگاری، بلندمرتبگی و همگان پسندی اشعار حافظ نیز در این موضوع نهفته است.

این استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، ۷۰ درصد اشعار حافظ را با قابلیت چندخوانشی معرفی کرد و گفت: این ویژگی سبب می شود تا غزلیات حافظ مخاطبان و خوانش های خاصی داشته و با گذشت سده ها، آثار و اشعار او در محافل مختلف زنده و در جریان باشد.

وی در پایان سخنانش ضمن خوانش هایی از اشعار حافظ به نمونه هایی از آثار این شاعر بلنداوازه با ویژگی چندخوانشی اشاره کرد.

رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره شعرخوانی پنجه آفتاب و قرائت بیانیه هیئت داوران توسط زهره خسروانی نویسنده پژوهشگر و مدرس حوزه زبان و ادبیات فارسی از دیگر بخش های این مراسم بود.

در پایان این جشنواره از برگزیدگان خوانش غزلیات حافظ با اهدای جوایزی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    خوانش به نظر شما یعنی چه ؟فارسی فعلی چنگی به دل نمی زند ،هر روز یک کلمه تولید میکنند و همه را گیج میکنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها