پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
پوشاک جزو عناصر مهم شناخت یک فرهنگ است/ لزوم تلفیق ایده‌های جدید با سنت در طراحی لباس

هرمزگان - از سلسله نشست های جنبی نمایشگاه هجدهمین کتاب هرمزگان، نشست بررسی سبک تلفیق پوشش سنتی و مد برگزار و در آن موضوعاتی نظیر لزوم تلفیق ایده های جید با سنت در طراحی لباس، بازنمایی فرهنگی پوشاک هرمزگان و ... مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از سلسله نشست‌های جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان از سوی انجمن طراحان مد و لباس هرمزگان، بررسی سبک تلفیق پوشش سنتی و مد در سالن جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد.

فرخنده جلالی کارشناس پوشاک و فعال حوزه مد و لباس گفت: یکی از مظاهر فرهنگی یک سرزمین در زمینه پوشاک و مد تجلی پیدا می‌کند.

وی افزود: لباس پوشیدن یک شیوه بیان است و از طریق لباس می‌توان ارتباط بهتری با مخاطبانمان برقرار کنیم.

جلالی اضافه کرد: سنت و مدرنیسم با تلفیق با یکدیگر می‌تواند راه برون رفتی از تهاجم فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه تلفیق ایده‌های جدید با سنت در صنعت پوشاک وقتی بازار پسند می‌شود که پوشاک تولید شده ارزان، جذاب، راحت، جوان پسند و … باشد.

در ادامه نشست رضا هاشمی زاده جامعه شناس نیز گفت: بحث پوشاک جزو عناصر مهم شناخت یک فرهنگ است.

این استاد دانشگاه افزود: پوشش امروزی هرمزگان موقعیت‌مندانه و بازنمایی فرهنگی ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که میانگین عرف جامعه از لباس‌های عمومیت پذیر سابق دور شده است، اضافه کرد: قیمت ارزان و راحت بودن پوشاک امروزه مورد نظر جوانان است.

همچنین آزاده آریانا از مدرسان طراحی مد نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه عناصر بین فرهنگی در ایران قدمت دیرینه دارند، گفت: تبادلات تجاری و فرهنگی عمیق هرمزگان با تمدن‌های پیرامونی سبب شده است، تنوع پوشاک در هرمزگان اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: بسیاری از پوشاک مانند برقع‌ای که زنان هرمزگانی از آن استفاده می کنند، ریشه در یونان باستان دارد.

آریانا افزود: جوانان امروزی بیش از اینکه به کیفیت پوشاک اهمیت دهند به راحتی و ارزانی آن توجه نشان می‌دهند و این وظیفه طراحان مد است که با تلفیق هنرهای کهن با هنرهای جدید راهکار جدیدی بیابند.

به گزارش ایبنا، هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها