چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
اهدای ۱۵ میلیارد ریال کتاب به روستاهای دوستدار کتاب

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ از اهدا کتاب به برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به ارزش ۱۵ میلیارد ریال خبر داد و بر توسعه فرهنگ کتابخوانی روستاییان طی ۴۵ سال گذشته تاکید کرد.

اسماعیل جانعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های این دفتر در آستانه دهه فجر، گفت: تجربه اختصاص و اهدای کتاب به روستاهای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مهرماه سال گذشته در آستانه هفته کتاب و پس از معرفی روستاهای دوستدار کتاب آغاز شد.

وی افزود: بهمن‌ماه سال گذشته برای ۱۰ روستای برگزیده، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان کتاب برای استفاده در کتابخانه‌های عمومی روستایی ارسال شد.

جانعلی‌پور با اشاره به برگزاری نهمین دوره جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب در سال جاری، عنوان کرد: امسال ۱۵ روستا و آبادی عشایری انتخاب شدند که برای هریک، مبلغ یک‌میلیارد ریال کتاب و در مجموع ۱۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

به‌گفته وی، به‌مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بسته کتاب برای این ۱۵ روستا ارسال می‌شود و جشن و آیین اهدای کتاب با حضور مردم برگزار خواهد شد تا در کتابخانه عمومی، مسجد یا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستاها در دسترس مردم قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توسعه‌یافتگی روستاها طی ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بسیاری از روستاهای کشور در این مدت با رفع مسائل زیرساختی در حوزه‌های مختلف، برخوردار شده‌اند؛ ازجمله در حوزه آموزش و بهبود درخورتوجه سطح دسترسی‌های مجازی همچنین راه‌های دسترسی جاده‌ای که منجر به شکل‌گیری مهاجرت معکوس در برخی مناطق روستایی شده از توفیقات پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه سطح توسعه‌یافتگی به حوزه‌های نرم رسیده است، گفت: روستاها در حوزه‌هایی مثل کتاب، توسعه پیدا کرده‌اند؛ به‌عبارت دیگر کتاب برای اهالی روستا به مسئله مهمی تبدیل شده است. توسعه کتابخانه‌های عمومی در روستاها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان‌دهنده پاسخ به نیاز مردم است.

جانعلی‌پور برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را ناظر بر وجود ظرفیت درخورتوجه در مناطق روستایی دانست و ادامه داد: ذوق و نبوغ نهفته در روستاها نشان می‌دهد که باید به موضوع کتاب و کتابخوانی در این مناطق بیشتر توجه شود.

وی افزود: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می‌شود، تا در روستاهای فراوانی که با خلاقیت و نوآوری و تعریف رخدادهای جذاب حوزه کتاب، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان به موضوع کتاب می‌پردازند، یک فضای رقابت ایجاد و روستاها را معرفی کند. روستاهایی که دارای یک پیشینه درخشان فرهنگی هستند، امروزه مستعدتراند برای اینکه خودشان و روستاها اطرافشان را به نوعی در این حوزه توسعه دهند.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در پاسخ به کسب عنوان برگزیده و روستای «دوستدار کتاب» چیزی بهتر از اختصاص کتاب‌های ارزشمند، با ارزش ریالی درخورتوجه نیست. این نخستین گام است که با توسعه جشنواره و رویدادهای دیگر کتاب‌محور بتوانیم شاهد اتفاقات متنوع در مناطق مختلف روستایی و عشایری به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها