سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
فروش بیش از ۱۵ هزار نسخه کتاب در یازدهمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی از فروش ۱۵ هزار و ۱۸۲ نسخه کتاب به ارزش 35 میلیارد ریال در یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی خبر داد.

کاظم آرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، عنوان کرد: انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در هفته پژوهش، یازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی را با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رویکرد تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی از ۲۸ آذر تا ۱۱ دی‌ماه برگزار کرد.

وی افزود: این نمایشگاه از طریق پرتال نشر دانشگاهی (پند) و به‌صورت مجازی برگزار شد و کتابخانه‌ها، با ۲۰ درصد تخفیف ناشران و ۲۰ درصد یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (در مجموع ۴۰ درصد تخفیف) کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کردند.

آرمان‌پور با اشاره به آمار و ارقام فروش کتاب در این نمایشگاه، گفت: در یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، در مجموع ۱۵ هزار و ۱۸۲ نسخه کتاب به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۳۵۰ ریال با مشارکت ۲۰۳ ناشردانشگاهی به فروش رسید.

وی بیان کرد: از طرف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال یارانه به کتابخانه‌ها تخصیص داده شد که نسبت به نمایشگاه قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشت.

آرمان‌پور با بیان اینکه در یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی فقط آثار دارای اعلام وصول از سال ۱۳۹۸ به بعد، امکان عرضه داشت، توضیح داد: پرتال نشر دانشگاهی (پند)، که می‌توان آن را سرمایه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی قلمداد کرد، برای همه ناشران حوزه دانشگاهی امکان برابر برای عرضه آثار خود ایجاد کرده است و با برنامه‌ریزی درحال افزایش کارایی و به‌روزرسانی پرتال پند به‌عنوان ویترین بزرگ کتاب دانشگاهی در طول سال هستیم.

وی ادامه داد: به صورتی‌که همه علاقه‌مندان، دانشجویان، استادان و کتابخانه‌ها ضمن آگاهی از آخرین آثار منتشره در طول سال حوزه دانشگاهی می‌توانند با حداقل ۱۰ درصد تخفیف کتاب مورد نیاز خود را از پرتال تهیه کنند.

به‌گفته وی، با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی همزمان با هفته پژوهش در بیشتر کتابخانه‌ها تقویم شده است و نسبت به سال گذشته، شاهد مشارکت تعداد بیشتری از کتابخانه‌ها بودیم که امیدوارم با برنامه‌ریزی و مشارکت بهتر و فعال‌تر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی این امر در سال‌های آتی توسعه یابد.

آرمان‌پور با بیان اینکه در یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در مرحله اول بیش از ۹۰ کتابخانه در پرتال برای دریافت یارانه ثبت‌نام کردند، گفت: این کتابخانه‌ها درخواست بیش از ۱۳ میلیارد یارانه داشتند، با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند تهیه بودجه در دانشگاه و سازمان‌ها در نهایت ۷۵ کتابخانه تخصصی و دانشگاهی امکان تخصیص بودجه و خرید از نمایشگاه را داشتند.

وی با بیان اینکه با طرح این موضوع که نمود واقعی هدفمندی یارانه در نمایشگاه مجازی محقق می‌شود، گفت: امکان ارائه گزارش به‌صورت دقیق و روشن همراه با جزییات به حلقه آخر زنجیره تامین یا همان مصرف‌کننده یا همان کتابخانه در این نمایشگاه‌ها وجود دارد، یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با در نظرگرفتن عرضه آثار سال‌های ۹۸ تاکنون، ۵۰ درصد نسبت به دهمین نمایشگاه افزایش فروش داشته است؛ درحالی‌که در دهمین نمایشگاه، امکان عرضه آثار ۹۱ تا ۱۴۰۱ وجود داشت.

وی همچنین افزود: لازم می‌دانم از حمایت و مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری آقای رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنین مدیران معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب همچنین ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه و مدیران پژوهشی دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها تقدیر و تشکر کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها