به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زبان طراحی مد؛ ۲۶ اصل که هر طراح مد باید بداند» اثر لورا والپینتستا مرجع، منبع و کتابی الهام بخش و آموزنده است.
کتاب «زبان طراحی مد؛ ۲۶ اصل که هر طراح مد باید بداند» شامل ۲۶ فصل است که تقلیدی از الفبای استاندارد زبان انگلیسی است. هدف کتاب این است که همانند الفبا به خوانندهها بلوکهای سازندهای برای خلق ترکیبات جدیدی از این ۲۶ عنصر اعطا کند. با وجود اینکه چندین مورد از این عناصر همانند حروف یک واژه، همزمان در طراحیها وجود دارند، اصول هر فصل، پنجرهای برای تجربۀ مخاطب در حین تجزیهوتحلیل و عمل است.
زبان، همواره کلیدی شگفتانگیز بوده که درها، جهانها و ذهنها را باز میکند. ارتباط ذهن با دیگر افراد همزمان به شیوهای است که ناشی از داشتن فرهنگ و تجربهای مشترک از طریق شناخت و خاطرات است. این کتاب با استفاده از پارچه، ساخت، متن و تصویر، زبان کلامی، بصری و تحلیلی مد را برای تعریف عناصر آن مطرح میکند.
زبان کلامی و نوشتاری قطعاً محدودیتهای خاص خود را دارد. به عبارتی، شاید واژهها همواره روشی کاملاً ساده و درعینحال از نظر فرهنگی قابل احترام برای بیان حقایق، احساسات و عقاید بودهاند. مشکلی که در انتخاب این ۲۶ عنصر وجود داشت، ویرایش و گزینش اصول قالب طراحی بوده است. برای حل این چالش واژگان انتخاب شده در روند آموزش و طراحی، به صورت مداوم مطرح میشوند. این واژگان، وقتی ساده به نمایش درمیآیند، قابل تعریف نخواهند بود. در این کتاب، مطالب بسیار بیشتری نسبت به واژگان وجود دارد. هر طرحی راوی داستان و روحی است که از طریق جنبههای زیباشناختی طراحی مد، جنبههای فنی، عواطف، ارزشها و عقاید مطرحشده در مفاهیم، نمودها یا شیوه رسیدگی به کسبوکار ابراز میشوند. واژهها موجب برقراری ارتباط میشوند و در پس این واژهها، صدایی و گیرندهای است. همچون تمامی هنرهای تجسمی، آخرین جزء برای کاملکردن تجربه، بیننده است که تحلیل، تفسیر و واکنش عاطفی خاص خود را نسبت به ارتباط برقرارشده بهوسیلۀ آیتم دارد.
طراحان بسیار زیادی مستقیماً به سراغ واژۀ زبان میروند، مخصوصاً زمانی که به طراحان جدید توصیه میکنند تا در فرآیند طراحی بر اساس آزمون و خطا، زبان خاص خود را شکل دهند. این اتفاق میتواند با سنجاق و قیچی روی مانکن، با مداد روی کاغذ، هنگام انتخاب پارچه، در بازاریابی، مدل و کسبوکار، روشهای تولید یا نحوۀ استفاده از منابع موجود برای روایت یک ماجرا به وجود بیاید. این کتاب نمیتواند این بخش از کار را برای شما انجام دهد؛ اما سرتاسر پر است از تصاویر و ماجراهایی از کسانی که این کار را انجام دادهاند و امید ناشر بر این بوده که مخاطب با دنبالکردن داستانهای دیداری و نوشتاری، ترغیب شود تا از این پس برای اصلاح زبان مد، از این لغات استفاده کند.
کتاب «زبان طراحی مد؛ ۲۶ اصل که هر طراح مد باید بداند» ترجمه زهرا میالی در ۲۱۶ صفحه توسط انتشارات فکرنو با قیمت ۳۰۰ هزارتومان منتشر شده است.
نظر شما