سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
سومین جایزه کتاب سال کردستان به ایستگاه آخر رسید

کردستان - ایستگاه پایانی سومین جایزه کتاب سال کردستان با حضور جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و معرفی منتخبین این دوره در سالن شماره ۲ سینما بهمن سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان سه‌شنبه در این رویداد فرهنگی اظهار کرد: قلم باید در خدمت مظلومیت مردم جهان و در حال حاضر مردم بی گناه غزه که توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی به خاک و خون کشیده شده است باشد.

علی اصغر دریایی با بیان اینکه گاهی یک یادداشت بسیاری از معادلات را تغییر می دهد، افزود: ما می‌توانیم با استفاده از ابزار قلم صدای مظلومان را فریاد بزنیم.

وی با بیان اینکه کتاب حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه است، افزود: کتاب در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده است، چرا که فرهنگ و هنر جامعه را به آیندگان منتقل می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان کتاب را وسیله‌ای برای انتقال علم و فرهنگ به نسل‌های دیگر عنوان کرد و ادامه داد: پیشرفت جوامع به واسطه مطالعه و کتاب اتفاق می‌افتد.

سومین جایزه کتاب سال کردستان به ایستگاه آخر رسید

دریایی، با اشاره به اینکه برای سنجش سطح فرهنگ هر جامعه باید ببینیم مطالعه در آن جامعه چقدر است، عنوان کرد: سرانه مطالعه در استان کردستان خوب است، اما کافی نیست و باید برای ارتقای آن تلاش کنیم.

وی فضای مجازی را تهدیدی برای نسل‌های آینده دانست و گفت: فهم و دانایی با فضای مجازی شکل نمی‌گیرد و تنها کتاب است که باعث فهمیدن می‌شود.

دریایی در ادامه با بیان اینکه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه کاریکاتوری به فرهنگ و هنر نداریم، اضافه کرد: به حمدالله بارش برنامه‌ای در کردستان اتفاق افتاده است و به همه مجموعه‌ها نگاه متوازن داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآوری کرد: این اداره کل بخش‌های مختلف را مدنظر قرار می‌دهد و تمرکز را از مرکز استان برداشته است و بخشی از برنامه‌ها را در مرکز استان و بخشی را هم در شهرستان‌ها و بخش ها برگزار می‌کند، چرا که معتقدیم گاهی استعدادهایی در این مناطق وجود دارد که در مرکز استان وجود ندارد.

ارسال ۱۳۲ اثر به دبیرخانه

دبیر سومین جایزه کتاب سال کردستان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: سومین جایزه کتاب سال کردستان بعد از چهار سال وقفه از سرگرفته شد داد که براساس آن آثاری که در محدوده زمانی سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند در دبیرخانه پذیرش می شد.

عیسی فلاحی افزود: پس از آن ۱۳۲ اثر از استان به دبیرخانه این جایزه ارسال شد که با بررسی توسط هیات داروان در نهایت ۷۱ اثر شامل ۴۰ عنوان فارسی و ۳۱ عنوان کردی انتخاب شد و امروز در این آیین در بخش فارسی چهار برگزیده و چهار اثر شایسته تقدیر و در بخش کردی نیز چهار برگزیده و ۶ اثر شایسته تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی به اهداف برگزاری این مراسم اشاره کرد و بیان داشت: هدف از برگزاری این مراسم بسط و گستره رونمایی از آثار و تازه‌های نشر و نقد در حوزه یک کتاب، یک نویسنده است.

سومین جایزه کتاب سال کردستان به ایستگاه آخر رسید

دبیر سومین جشنواره جایزه کتاب سال استان کردستان تاکید کرد: الگوگیری برنامه با هدف انجام کار فرهنگی و توسعه محور بودن راهبرد اهتمام به فرهنگ مطالعه است.

وی افزود: سنندج هفتمین پایتخت کتاب اعلام شد، که با هدف محور رشد سرانه مطالعه بوده است و فرهنگ کتابخوانی ترویج همگانی یابد.

فلاحی در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: فرهنگ و سیاست را نباید گره زد و تحت تأثیر تبلیغات پوشالی دشمن قرار گرفت چون سنندج شهر فرهنگی است و محور فعالیت در این استان هم کار فرهنگی است.

معرفی برگزیدگان

هیئت داوران سومین دوره کتاب سال کردستان کتاب‌های «گورانییه ک بو ته‌نیایی داهوله‌کان» اثر محمد موفقی با موضوع شعر کوردی، «سیبه‌ری ئه‌وین» اثر فاروق رستمی با موضوع رومان، «له پیناوی به‌ستاندارد مردنی زاراوه‌ی سورانیدا» اثر محمدعلی اویسی با موضوع زبانشناسی و «خرتی» اثر فرید راژین با موضوع شعر کودک را آثار برگزیده منتخب بخش کوردی اعلام کرد.

همچنین کتاب‌های «هورمسگه گیان ژنیک» اثر فوزیه بشارت با موضوع رمان به زبان گروسی، «شه‌و چه‌ره‌ز» اثر محمد رحیمی رضوان با موضوع ضرب المثل کردی، «پیلاوه‌کانم» اثر فرخ نعمت‌پور با موضوع داستان‌های کوتاه کردی، «فه‌رهه‌نگی ئابوری» اثر فتاح امین‌زاده با موضوع واژه‌نامه علوم اقتصادی، «سیشه‌مانه‌له‌گه‌ل موری» (ترجمه) اثر خالد علیزاده با موضوع علوم اجتماعی و «هومه» اثر انور ناصری با موضوع داستان فارسی (ترجمه) نوجوان، آثار شایسته تقدیر منتخب بخش کوردی شناخته شدند.

سومین جایزه کتاب سال کردستان به ایستگاه آخر رسید

هیئت داوران سومین جایزه کتاب سال کردستان در بخش نویسندگان منتخب بخش فارسی نیز کتاب‌های «افسانه‌های دیار ما» اثر کوروش امینی در با موضوع نقد ادبی، «اشک‌های یک زن» اثر مستور درخشی با موضوع ترجمه کردی به فارسی، «آبنبات نارگیلی» اثر مهرداد صدقی با موضوع نثر معاصر، «نامه اهل ایران» اثر امید بهرامی نیا با موضوع تاریخ و جغرافیا را برگزیده این بخش اعلام کرد.

کتاب‌های «کلاغی لای موهایم» اثر گلاویژ نظریان با موضوع نثر معاصر، «آکوشهرها «بازسازی شهرها در سازگاری با طبیعت»» ترجمه فرخ عبودی با موضوع هنر معماری، «روایت در مجموعه عکس مستند» اثر فرهاد مطاعی با موضوع عکاسی و «انقلاب اسلامی در کردستان» اثر کامران حمانی با موضوع تاریخ و جغرافیا آثار شایسته تقدیر منتخب بخش فارسی معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها