چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
تصدی‌گری نمی‌کنیم حمایت می‌کنیم/حمایت مالی از انجمن‌های ادبی و هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از انجمن‌های موسیقی، نمایشی و تجسمی و ادبی با هدف تقویت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی برای تصدی‌گری فعالیت‌های فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه(۲۶ مهرماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تسلیت شهادت مظلومانه زنانه و کودکان فلسطینی در بمباران بیمارستان المعدانی، گفت: این جنایت بزرگ جامعه جهانی را فوق‌العاده تحت تاثیر قرار داده است، در این زمینه نامه‌ای را به وزرای فرهنگ و اطلاع‌رسانی ۳۴ کشور اسلامی ارسال کردم و دغدغه‌های خودمان را مطرح کردم.

وی افزود: مهمترین دغدغه ما شهدای خبرنگار بود، ۱۵ خبرنگار تا امروز در غزه به شهادت رسیده‌اند، در این نامه پیشنهاد دادم از طریق دولت‌های متبوع خود به دادگاه لاهه شکایت ببرند و در دولت جمهوری اسلامی با همکاری وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری این کار را انجام خواهیم داد.

اسماعیلی با بیان اینکه رژیم کودک‌کش و خبرنگارکش صهیونیستی باید پاسخگوی اعمال شنیع خود باشد، گفت: درست است که خیلی امیدوار به عدالت در جوامع بین‌المللی درباره این رژیم نیستیم اما دلیل نمی‌شود که کار موثر خودمان را انجام ندهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اجرای سیاست عدالت فرهنگی و مردمی‌سازی فرهنگ و هنر نیز گفت: دولت انقلابی در دوره گام دوم، سیاست قطعی خود را در حوزه فرهنگ نظارت، حمایت و تسهیل می‌داند، تصدی‌گری باید به حلقه‌های میاتی واگذار شود. ما در اعتبارات اخیر این کار را عملیاتی کردیم و برای همه انجمن‌های موسیقی، نمایشی و تجسمی و ادبی در همه استان‌ها سرانه یک میلیارد تومان اعتبار در اختیارشان قرار می‌دهیم و از طریق قرارگاه شهید آوینی وزارت فرهنگ با عاملیت بخش‌های مردمی نظارت داریم.

وی در این زمینه توضیح داد: طرح‌هایی که می‌رسد بررسی می‌شود و آن‌هایی که مطابق با اولویت‌ها و شاخص‌های فرهنگی کشور است بودجه می‌گیرد. تا سال گذشته حداکثر اعتباری که در اختیار این انجمن‌ها قرار می‌گرفت بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان بود که این سرانه اکنون به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین یادآور شد: برای شوراهای فرهنگ عمومی که سند مهندسی فرهنگ عمومی را رونمایی کردند به هر اجرای سند در استان‌ها به طور متوسط ۳۰ میلیارد تومان تخصیص دادیم، همچنین برای ۵۸ دفتر انجمن‌های سینمای جوان که مسئولیت پرورش نیروهای فکری و نسل نو متناسب با آرمان‌های انقلاب را دارند، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار بین‌شان توزیع خواهد شد تا بتوانند تمام تجهیزات‌شان را نوسازی کنند.

وی با طرح این موضوع که برای حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی برای تصدی‌گری فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: دولت با اعتماد به گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی به حوزه نظارت، حمایت و تسهیل نقل مکان خواهد کرد. در این میان، تصدی‌گری نمی‌کنیم، رها هم نخواهیم کرد.

اسماعیلی ادامه داد: برخی نگاه‌شان این است که دولت نباید در حوزه فرهنگ دخالت کند به این معنا که دولت حوزه فرهنگ را رها کند و سرمایه‌گذاری نکند، همان اتفاقاتی که سال‌های اخیر رخ داده است، نه؛ معتقدیم باید در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری و اقتصاد فرهنگ و هنر را تقویت کرد؛ در عین‌حال کار توسط مردم صورت گیرد. این مسئله تفاوت بنیادین نگاه دولت سیزدهم با نگاه‌های قبلی است، یک نگاه جدید، متعالی و متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی، این موضوع جلو می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها