چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۴
حدیث عقل و نفس آدمی در آیينه قرآن

چاپ اول كتاب «حدیث عقل و نفس آدمی در آیینه قرآن» تاليف حسين انصاريان از سوي مركز تحقيقاتی دارالعرفان منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه حاضر با عنوان «سيري در معارف اسلامي(3)» دربردارنده مباحث عالمانه شيخ حسين انصاريان است. اين جلد به مساله عقل و نفس آدمی مي‌پردازد و متناسب با مفاهيم آن مطالبي را از قرآن و حديث ارايه مي‌كند.

با توجه به مضامين اين اثر، كرسي منبر و خطابه، رسانه ديرپا و سازنده‌اي است كه از ديرباز زمينه ارتباط و انتقال معارف ديني و مكارم اخلاقي را ميان عالمان و متعلمان فراهم كرده است و عالمان آگاه و هاديان دلسوز كه عمر خويش را صرف تتبع و تحقيق در آثار علمي شيعه كرده‌اند، عبادالله را به مصداق كريمه «ادع الي سبيل ربك بالحكمة والموعظة‌الحسنة» با كلام نغز و لطيف خود به راه سعادت دعوت كرده‌اند.

مركز علمي تحقيقاتی دارالعرفان در بخشي از كتاب حاضر آورده  است: «در اين مجموعه گرانقدر، تلاش شده است با تكيه بر ويرايشي روشمند و دقيق كه -شرح آن در يادداشت ويراستار آمده است‌ـ ‌‌ساختار هنرمندانه مباحث و سبك استاد در ارائه سخن از بين نرود، تا ضمن نشر فرهنگ انسان‌ساز آل‌الله(ع)، شيوه منحصر به فرد استاد در تبيين معارف ديني نيز حفظ شده و به مشتاقان ارائه گردد. مجلدي كه اكنون تقديم خوانندگان گرامي مي‌شود، سومین اثر از این مجموعه سترگ و دربر دارنده 21 گفتار در باب عقل است که مربوط به سخنرانی‌های استاد در ماه مبارک رمضان سال 1386 در حسینیه همدانی‌های تهران است. اين مكتوب، علاوه بر در برداشتن متن سخنراني كه لاجرم سبك و سياق متن را نيز گفتاري مي‌سازد، از فوايد زير خالي نيست: عنوان‌بندي مناسب و تفكيك مطالب و موضوعات، استخراج مصادر آيات و روايات و ارائه مطالب متنوع ديگر در پي‌نوشت، ذكر نام مستقل براي هر بحث، مجموعه متنوع فهرست‌ها و ...»

اين اثر در 21 فصل به بيان مطالبي درباره عقل مي‌پردازد. 

از منابع مورد استفاده مولف در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن مجيد، شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابي‌الحديد، الصحيفة‌السجادية، عوالي‌اللئالي، سرائر، موضوعات، لسان‌الميزان، الطبقات‌الكبري، معالم‌العلماء، اعجاز‌القرآن، حلية‌الابرار في احوال محمد و آله‌الاطهار، صحيح بخاري، دعائم‌الاسلام، شرح‌الاخبار في فضائل‌الائمة‌الاطهار، شجرة‌الطوبي، وسائل‌الشيعه، منهاج‌الصالحين، الفهرست، ارشاد، کافی، مکارم‌الاخلاق، امثال و حکم، قصص‌الانبیا، کتاب النوادر، گلستان سعدی، خصائص‌الائمة و ده‌ها عنوان كتاب ديگر را نام برد.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از اعلام، مکان‌ها و رویدادها و فهرستی از آيات، روايات و اشعار نيز درج شده است.

چاپ اول كتاب « حدیث عقل و نفس آدمی در آیینه قرآن » در شمارگان 2000 نسخه و 479 صفحه راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط