چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۴
كتاب‌هاي شهيدين بايد در دسترس علما قرار گيرند

آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني ضمن تجليل از برگزاركنندگان كنگره بزرگداشت شهيدين گفت: كتاب‌هاي شهيدين بايد در دسترس علما قرار گيرند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مرجع تقليد از برگزاري همايش بزرگداشت شهيدين به عنوان كاري بزرگ ياد كرد و گفت: بايد پيش از اين‌ها شخصيت اين بزرگان را تعظيم مي‌كرديم.

وي از شهيد اول و شهيد ثاني به عنوان اعلام شيعه ياد كرد و افزود: بعد از محقق حلي، شهيد اول افقه فقها بوده است.

آيت‌الله صافي گلپايگاني با بيان اين‌كه تمام فقها در برابر علم و فقه شهيدين خضوع داشته‌اند، تصريح كرد: فقها به راي ايشان اعتماد مي‌كردند و راي آنان را دست كم نمي‌گرفتند.

وي فتواي شهيدين را در نهايت استحكام و اهميت دانست و گفت: يكي از موضوعات مهم در مورد شهيدين، اوضاع زمان زندگي و نحوه شهادتشان است.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين‌كه در زمان حيات شهيدين، تعصبات ننگيني عليه شيعه وجود داشته است، ادامه داد: با وجود اين وضعيت ناراحت‌كننده، شهيد اول و شهيد ثاني از تلاش خود براي تحقيق در متون فقهي دست برنداشتند.

وي افزود: اگر اين اوضاع در دوره كنوني وجود داشت، نمي‌توانستيم به تتبع در ميان متون بپردازيم.

آيت‌الله صافي گلپايگاني با بيان اين‌كه شيعه در طول تاريخ با فشارهاي زيادي روبه‌رو بوده است، ادامه داد: تلاش‌هاي اشخاصي چون شهيدين باعث احياي علوم اهل بيت(ع) شده است.

وي با بيان اين‌كه در حوزه علميه قم كمتر به فعاليت‌هاي شهيدين پرداخته مي‌شود، اضافه كرد: اين افراد در متن تاريخ تشيع قرار دارند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اجازه شهيد از 40 تن از علما براي روايت، خاطرنشان كرد: شهيدين در مذاهب مختلف اسلامي تسلط داشته‌اند تا بتوانند به سوالات پيروان ساير مذاهب پاسخ گويند.

وي با اشاره به عمر كوتاه شهيدين يادآور شد: اين دو تن با وجود عمر  حدود 50 سال، بركات زيادي را از زندگي خود به يادگار گذاشته‌اند.

آيت‌الله صافي گلپايگاني با بيان اين‌كه آثار شهيدين در دوره‌هاي مختلف مورد مداقه فقه‌پژوهان قرار گرفته، گفت: اكنون نيز اين كتاب‌ها مورد استنادند.

وي بيان داشت‌: بايد طلاب زحمات اين دو تن را ببينند تا بدانند كه ما كم كار مي‌كنيم.

استاد حوزه علميه قم خواستار شناسايي و شناساندن آثار شهيدين به طلاب شد و اظهار داشت: شرح لمعه از زمان اين شهيدين تاكنون مورد مراجعه علما بوده است.

وي با بيان اين‌كه آثار شهيدين بايد در متن دروس حوزوي باشد، تصريح كرد: كسي كه به‌حقيقت شرح لمعه را از ابتدا تا انتها مباحثه كند و مسلط شود، فقيه مي‌شود.

در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام سيدحسن رباني، رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، در سخناني با بيان اين‌كه واحد احياي آثار اسلامي در دفتر تبليغات اسلامي در راستاي احياي نام بزرگان و ميراث گران‌سنگ شيعه تلاش بسياري داشته است، گفت: در سلسله برنامه‌هاي احياي نام بزرگان شيعه در نظر داريم بزرگداشتي براي شهيد اول و شهيد ثاني برگزار كنيم.

وي با بيان اين‌كه واحد احياي آثار اسلامي از مدت‌ها قبل به دنبال شناسايي تمامي آثار و تصحيح و تحقيق آثار شهيدين بوده است، ادامه داد: كنگره بزرگداشت شهيد اول در نيمه دوم سال جاري با چاپ نفيس آثار اين عالم بزرگ برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام رباني خاطرنشان كرد: در سال آينده نيز كنگره‌‌اي براي شهيد ثاني در كشور لبنان برگزار خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه برخي از آثار شهيدين جزو مخطوطات كمياب بوده‌اند، ادامه داد: اكنون كه اين كتاب‌ها به جهان اسلام عرضه مي‌شوند، اميد است به حفظ رابطه ميان گذشته و حال حوزه‌هاي شيعي كمك كنند.

رييس دفتر تبليغات اسلامي تصريح كرد: اگر قرار است كار در قابل توجه‌اي انجام دهيم، بايد تلاشمان بر پايه آثار گذشتگان باشد.

در اين ديدار حجت‌الاسلام احمد مبلغي، رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي وابسته به دفتر تبليغات اسلامي نيز در سخناني با اشاره به شناسايي و تصحيح آثار و كتابشناسي آثار شهيدين ادامه داد: 53 جلد كتاب با عنوان موسوعه‌الشهيدين شامل مولفات، حواشي و... به جامانده از شهيدين آماده ارائه شده است كه همزمان با برگزاري كنگره بزرگداشت اين دو شخصيت بزرگ منتشر خواهد شد.

وي اين مجموعه را مجزا از موسوعه الشهيد الاول و موسوعه الشهيد الثاني برشمرد و گفت: برخي از رساله‌هاي چاپ‌ شده شهيدين بازتحقيق و بازچاپ شده‌اند و برخي رساله‌هاي چاپ نشده مانند «حاشيه نجاريه» نيز در ميان آثار عرضه شده براي كنگره شهيدين به چشم مي‌خورد.

در اين ديدار همچنين حجت‌الاسلام علي‌اوسط ناطقي، رييس مركز احياي آثار اسلامي، ضمن اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در راستاي شناساندن شخصيت بزرگان شيعه به عالم اسلام اظهار داشت: پيش از اين كنگره علامه شرف‌الدين و علامه بلاغي از سوي دفتر تبليغات اسلامي برگزار شده‌اند و اكنون شهيد اول و شهيد ثاني به عنوان سومين و چهارمين شخصيتي كه مورد تجليل قرار مي‌گيرند، معرفي خواهند شد.

وي از تحقيق صورت‌ گرفته در مورد آثار شهيدين به عنوان كاري كم‌نظير ياد كرد و افزود: مي‌توان گفت تمامي آثاري كه از سوي شهيدين يا در مورد شهيدين نگارش يافته است را ملاحظه و بررسي كرده‌ايم. ما رساله‌ها، اجازه‌نامه‌ها و هر جمله‌اي كه جايي در مورد شهيدين مطرح شده است را با حوصله جمع‌آوري كرده‌ايم و در كنگره عرضه خواهيم كرد.

در اين ديدار محمد جواد صاحبي، دبير علمي كنگره شهيدين، از تهيه شناخت‌نامه شهيدين خبر داد و اظهار داشت: تمامي كتاب‌ها، مقالات و... كه در مورد شهيدين تاليف شده، جمع‌آوري و در چهار جلد تصحيح شده اند.

وي همچنين از ارائه زندگي‌نامه شهيدين به زبان فارسي خبر داد و تصريح كرد: پيش از اين زندگي‌نامه شهيدين به زبان عربي از سوي حجت‌الاسلام مختاري نگارش يافته بود كه اكنون به زبان فارسي نيز در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

صاحبي از مجموعه مقالات فارسي و عربي كه در سه تا چهار جلد منتشر مي‌شوند و مجموعه مقالات انگليسي كه در يك جلد منتشر خواهد شد، به عنوان مجموعه‌هاي ديگري كه همزمان با كنگره عرضه مي‌شوند، ياد كرد و ادامه داد: برخي آثار شهيدين كه براي عموم مفيدند، نظير آثار اخلاقي نيز ترجمه و منتشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها