یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۷
معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی منتشر مي‌شود

كتاب «معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی از 1250 تا 1300 شمسی» بر اساس پژوهش‌های طرح تطور مضامین داستانی گروه ادبیات معاصر، گزارش حسين مرتضائيان آبكنار، توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني فرهنگستان زبان و ادب فارسي، ادبیات مکتوب ایران سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، چه نبشته‌ای بر دیواره‌ای سنگی در دل کوه و چه خطی بر پوست و کرباس و کاغذ؛ و اگر از فرهنگ و هویت سخن می‌گوییم به پشتوانه همین تاریخ پرباری است که از روزگار باستان تا به امروز به یادگار مانده ‌است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در صدد برآمده ‌است تا با همكاري بسیج جامعه دانشگاهی و مراکز علمی و فرهنگی بستر مناسب را براي معرفي شایسته ادب معاصر فراهم سازد.

مجموعه حاضر که چکیده‌ای است از ادبیات داستانی نیم قرن (سال‌های 1250 تا 1300)، در چارچوب همان طرح تهیه شده كه بخشی از آن کار پژوهشی مقدماتی تلقی مي‌شود ودستمایه‌ای برای تحلیل نهایی سیر تطور مضامین در ادبیات داستانی طی دوره‌ای پنجاه‌ساله (دوره اول از طرح) خواهد بود.

در نقد آثار این مجموعه قطعیتی وجود ندارد و سعی شده‌ است با نگاهی جامع، نسبی‌گرا، و بی‌طرفانه به آثار نگریسته شود. اگر نقد صریحی درباره اثری هست یا نقل قول است و یا تحلیل و نقد زمانه معاصر از آن اثر؛ بی‌آنکه ارزش تاریخی و فرهنگی آن نادیده گرفته شود.
برخی از شخصیت‌هایی که در این مجموعه آثارشان بررسی شده عبارت از میرزا آقا تبریزی، میرزا فتحعلی آخوندزاده، ناصرالدین‌شاه، زین‌العابدین مراغه‌ای، میرزا حبیب اصفهانی، تاج‌السلطنه و سید محمدعلی جمالزاده است. 

در پایان این مجموعه نیز کتاب‌نامه و نمایه آثار آمده ‌است.

کتاب معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی از 1250 تا 1300 شمسی، گزارش حسین مرتضائیان آبکنار است که در 168 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 30000 ریال ازسوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط