چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۹
بررسي علل شورش انسان‌ها

بررسي موضوع خشونت جمعي در كتابي با عنوان «چرا انسان‌ها شورش مي‌كنند؟» نوشته «تد رابرت‌گر» با ترجمه علي مرشدي‌زاد از سوي انتشارت پژوهشكده مطالعات راهبردي تجديد چاپ شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با رويكردي روان‌شناسا‌نه به موضوع خشونت جمعي و سياسي، مي‌كوشد علل بروز خشونت‌ها را تبيين كند. 

نويسنده، خشونت سياسي را به عنوان تمامي حملات فراگيري كه در درون يك جامعه سياسي عليه رژيم سياسي، بازيگران آن يا سياست‌هاي آن انجام مي‌گيرد، تعريف كرده و نظريه انقلاب‌گر را مكمل نظريه «ديويس» بيان مي‌كند. 

«ديويس» با ديدگاه اقتصادي محض، محروميت نسبي را عامل بروز انقلاب‌ها مي‌داند اما «رابرت‌گر» انتظارات فزاينده انسان‌ها را حتي در وضعيت فقدان محروميت واقعي، عاملي در بروز خشونت‌ها مي‌شناسد و اين‌گونه نظريه وي وارد حوزه روان‌شناسي اجتماعي مي‌شود. 

«رابرت‌گر» در نظريه خود سه شكل از خشونت سياسي را از هم متمايز مي‌كند؛ آشوب، توطئه و جنگ درون كشوري. اين كتاب به طور خلاصه فرضيه‌هاي كلي آزمون‌پذيري خشونت سياسي، منابع و صورت‌هاي گوناگون آن را در 10 فصل بررسي كرده است.
 
نويسنده در فصل اول، موضوعات مربوط به خشونت سياسي را معرفي و در فصول بعدي به ارائه و بسط نظريه خود مي‌پردازد. فصل بعدي كتاب نيز به مبحث محروميت نسبي به عنوان انگيزه خشونت اختصاص دارد. 

نويسنده در فصل سوم، شدت و گستره محروميت نسبي را بررسي مي‌کند. فصل چهارم و پنجم كتاب هم به بررسي منابع محروميت فزاينده و عناصر تعيين‌كننده توانايي‌هاي ارزشي به عنوان خاستگاه‌هاي اجتماعي محروميت اختصاص دارد.
 
نويسنده در فصل ششم تاثيرات جامعه‌پذيري، سنت و مشروعيت در بروز خشونت را بيان و در فصل بعدي خوانندگان را با «توجيهات آموزه‌اي» خشونت سياسي آشنا مي‌كند و به تاثير عناصري چون ايدئولوژي، نفع‌طلبي و ارتباطات را بر خشونت اشاره دارد.
فصل هشتم و نهم نيز به بحث تعادل قوه قهريه و حمايت نهادي در دو سوي رژيم و مخالفان آن و تاثير آنها بر بروز يا عدم بروز خشونت مي‌پردازد. 

وي در فصل دهم مباحث خود را جمع بندی و علل و فرآيندهاي خشونت سياسي را ترسيم مي‌كند. 

چاپ سوم كتاب «چرا انسان‌ها شورش مي‌كنند؟» توسط مركز پخش كتاب پكتا در شمارگان 3000 نسخه، 430 صفحه و بهاي 66000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها