شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
شعر حافظ مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام به‌مناسبت هفته بزرگداشت حافظ نوشت: «شاعرانی همچون حافظ، از گذشته‌های دورتا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده‌اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «فرهنگ پرمایۀ ایرانی ـ اسلامی در بستر تاریخ به سخنورانی نامبردار است که آوازۀشان مرزهای زمان را درنوردیده و کلام شیرین‌شان از گسترۀ این سرزمین، فراتر رفته است.
 
ادیبان و شاعرانی همچون لسان‌الغیب حافظ شیرازی که با ارائۀ مفاهیم عمیق عرفانی و افکار والای انسانی و زبان و شعر فاخر خود، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ و ادب ایران عزیز داشته­ اند.
 
سده­ ها از زمان حیات حافظ می‌گذرد و این عارف نامی و سخندان بلندآوازۀ ایرانی، همچنان محبوب‌ترین شاعر ملی ماست.
 
همه‌ساله شمارگان بالایی از دیوان اشعار حافظ به چاپ می‌رسد و پس از قرآن کریم، پرنشرترین کتاب در ایران است.
 
محبوبیت این فارسی­ گوی ایرانی که در سطح جهانی هم شناخته­ شده است، البته تصادفی نیست، از آن رو که بسیاری از مضامین آیات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمین و اقتباس کرده و شعرش  بیش از هر چیر از سوره‌ها و تعالیم پیامبر اسلام تأثیر پذیرفته است.
 
در دیوان او سراسر، از فیض روح­ القدس، دم مسیحایی، سدره المنتهی، آب حیات، تجلی پرتو حُسن، استمداد از طایر قدس و پرواز تا خلوتگه خورشید حقیقت  سخن به میان آمده است.
 
زبان حافظ شیرازی، بازتاب حال ملت ایران در همۀ اعصار و به تعبیر گویاتر، آیینۀ تمام‌نمای فرهنگ تمامی ایرانیان بوده و هست.
 
لسان­ الغیب را به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب (مدظله­ العالی)، تنها به منزلۀ یک حادثۀ تاریخی ارج نمی‌نهیم، بلکه همچنین برای ما و همۀ ملت­ ها، حامل یک پیام و یک فرهنگ است و الگوی فرهنگی به شمار می‌رود. این الگوی بشردوستی که در اشعارش متجلی شده، در حقیقت نسخه‌ای مترقی از حقوق بشر ایرانی ـ اسلامی و یادآور منش ملی انسان‌دوستی نزد ایرانیان است.
 
به خود می­ بالیم که سالیانی دراز با اشعار، سخنان و آثار ادیبان و دانشمندان­مان، نفوذ فرهنگی خود را در عمق لایه‌های فکری و ادبی جهان گسترانیده‌ایم؛ این نفوذ نه از جنس هجمه و گسستگی فرهنگی غرب که از سنخ معرفت، ادب، کلام و کمال است.
 
شاعرانی همچون حافظ، از گذشته­ های دور تا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده­ اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است که عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق را در پی خواهد داشت.
 
ما قصۀ سکندر و دارا نخوانده‌ایم
 
از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس
 
اینجانب ضمن گرامی‌داشت هفتۀ بزرگداشت حافظ شیرازی، تلاش دست‌اندرکاران نکوداشت این شخصیت سترگ را به‌ویژه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، استانداری فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، ارج می‌نهم و این رویداد را به تمامی دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی همچنین اصحاب شعر و ادب و معرفت در ایران و سراسر جهان و نیز مردم فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور شیراز تبریک می‌گویم.
 
امید آنکه نگهبان جاوید اندیشه‌های ارزندۀ نیاکانمان باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها