چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷
ادامه مسیر حیات بشر بدون قصه گفتن محقق نمی‌شود

خوزستان-معاون فرهنگی حوزه هنری خوزستان گفت: خداوند با بهترین اسلوب در قرآن قصه پیامبران را ذکر و به این معنا تاکید می‌فرماید که قصه‌گویی موضوع جدی است و ادامه مسیر حیات بشر بدون قصه گفتن محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)در اهواز ، حجت الاسلام سید محمد هادی شفیعی در نشست نقد و بررسی کتاب « پدر،عشق و پسر» به نویسندگی سید مهدی شجاعی عصر چهارشنبه در کتابشهر اهواز، بیان کرد:به شخصه کتاب آقای شجاعی را ۱۰ بار خواندم و به صراحت می‌توانم بگویم که سید مهدی شجاعی دراین کتاب روضه‌خوانی کرده است.

وی با بیان آیاتی از سوره یوسف «نحن نقص علیک احسن القصص» افزود:وقتی خداوند با بهترین اسلوب در قرآن قصه  پیامبران را ذکر و به این معنا  تاکید می‌کند که قصه‌گویی موضوع جدی است  به همین علت ادامه مسیر حیات بشر بدون قصه گفتن محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در زندگی روزمره با این قصه‌ها سروکار داریم، عنوان کرد: چالشی که ما با آن روبه رو هستیم   تخیل در قصه‌ها است که اساس قصه، تخیل محسوب می‌شود و ضروری است که در قصه‌گویی اصول دینی حفظ شود.

شفیعی درخصوص ایرادات این کتاب گفت: نویسنده در آن قسمت که علی اکبر فرموده «من تشنه‌ام »آن خوی ایرانی بر آقای شجاعی غلبه کرده و تشنگی عرفانی خط روایت شکسته شده است واین یک ایراد متنی کتاب به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: روایت باید مخاطب رابه سمت خودش جذب کند و نویسنده با شخصیت‌پردازی دقیق خود می‌تواند مخاطبان رابه سمت خواندن کتاب تشویق کند. نویسنده به مخاطب اعتماد کرده و خواننده کتاب شخصیت علی اکبر رامی‌شناسد و همین اعتماد به مخاطب  سبب ضربه به روایت وی می‌شود. 

این منتقد ادبی روایت را مانند درختی دانست که ریشه و برگ دارد وبرای قوی شدن نیازمند آبیاری دقیق است، عنوان کرد: در همین راستا نویسنده باید مخاطب شناسی کند و در این کتاب نویسنده ۱۰ ملاک برای خود انتخاب کرده است  که آن ملاک‌ها عیب کتاب محسوب می‌شوند.

شفیعی گفت:کتاب پدر،عشق و پسر دارای زوایه دید مبتکرانه و شخصیت دوم داستان که مادر حضرت علی اکبرلیلی بنت مره شخصیت خوبی است که نشان دهنده  این است که پابه پای او داستان را می‌شنویم.

شفیعی عنوان کرد: نویسنده با استفاده از سبک توصیف توانست عاطفه و محبت بین پدر وپسر را دراین کتاب بیان کندکه جذابیت کتاب را دوبرابرکرده است.

وی بیان کرد: سید مهدی شجاعی با نوشتن این کتاب دینش رابه عاشورا وسیدالشهدا ادا کرده است پس انتظار می‌رود ما نیز هرکاری که می‌توانیم انجام دهیم تا شاید جزیی از حقی را که امام حسین (ع ) برگردن ما دارند را ادا کنیم.

مشاورحوزه هنری انقلاب اسلامي نیز درخصوص نقد کتاب پدر ،  عشق و پسر گفت: یک مربی باید سعی کند مخاطب خود را بشناسد ومحصولی که مطابق سلیقه او است را باصحت وسلامتی به وی عرضه کند، زیرا هرچیزی مناسب ارائه شدن نیست.  

جاوید افزود: روایت‌ها باید به گونه‌ای باشند که دریچه‌ای برای مخاطب باز کنند تا بتواند با شور وشوق آن را دنبال کند و از طریق آن‌ها راه خود را تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها