چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
«انوار بازنوشته» بررسی انتقادی روایت‌های عاشورا

هنگام بررسی روایت‌های عاشورا به نام متونی برمی‌خوریم که یا امروزه هیچ اثری از آن باقی نمانده یا از طریق متون دیگر، بخش‌هایی از آن به دست ما رسیده که در واقع خاستگاه اصلی روایت‌های عاشورایی در کتب تاریخی سده‌های سوم به بعد است، پیش‌متن‌های دست اول به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات سوره مهر کتاب «انوار بازنوشته، بررسی انتقادی روایت‌های از آغاز تا قرن هفتم» به قلم حامد صافی را به پیشخان کتابفروشی‌ها فرستاد. 

هنگام بررسی روایت‌های عاشورا به نام متونی برمی خوریم که یا امروزه هیچ اثری از آن باقی نمانده یا از طریق متون دیگر، بخش‌هایی از آن به دست ما رسیده که در واقع خاستگاه اصلی روایت‌های عاشورایی در کتب تاریخی سده‌های سوم به بعد است، پیش‌متن‌های دست اول به شمار می‌روند. اطلاق پیش متن به این روایت‌ها اندکی با اغماض و ساده‌انگاری است؛ چرا که به دلیل از بین رفتن این متون یا نقل به واسطه نمی‌توان با قاطعیت گفت که متون متأخر، روایت‌های این کتب را عینا به ما رسانده‌اند یا با دگرگونی و دخل و تصرف. به بیانی دیگر نمی‌دانیم که رابطه متون متأخر با این متون از نوع فزون متنیت است یا بینامتنیت.

نکته قابل توجه دیگر این است که آیا می‌توان این متون را اولین حلقه روایت‌های عاشورا دانست یا این‌که باید در جست‌وجوی پیش‌متن‌های دیگر باشیم. پاسخ به این پرسش را از این لحاظ دشوار به نظر می‌رسد که تقریبا دست‌آویز متنی برای آن نداریم؛ این متون به طور کامل در اختیار ما قرار ندارند تا با تکیه بر شواهد و قرائن متنی بتوان پیش‌بینی‌های احتمالی آن را حدس زد. بنابراین برای روشن کردن این مساله، ناگزیریم به شواهد و قرائن برون متنی متوسل شویم.

انتشارات سوره مهر کتاب «انوار بازنوشته، بررسی انتقادی روایت‌های از آغاز تا قرن هفتم» به قلم حامد صافی را در صفحه 188 صفحه به بهای 98 هزار تومان به پیشخان کتابفروشی‌ها فرستاد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها