دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با حضور مجید مجیدی رییس رویداد، بهروز شعیبی مدیر طرح و ایده پرداز، جعفر الادیب رییس شبکه کربلا در ایران و نماینده آستان مقدسه حسینی، محمد رهبر دبیر رویداد و محمد صادق لواسانی روابط عمومی جشنواره در تکیه دزاشیب برگزار شد.

بهروز شعیبی مدیر طرح و ایده پرداز رویداد تصویر دهم، در ادامه این نشست خبری توضیح داد: حضور در کنار دوستان برای من یک افتخار است. نگاه دوستان این فضا را به وجود می‌آورد که ابعاد مختلفی را درباره امام حسین (ع) و تاریخ زمانه‌ای ایشان ایجاد می‌کند که از نگاه فردی می‌تواند خاص هستند. در سال چهارم امیدواریم ایده‌های خوبی دریافت کنیم. این فضا ما را به شکوفایی در فضای تصویر پیرامون امام حسین(ع) نزدیک خواهد کرد.

این فیلم‌ساز گفت: فکر می‌کنم این نخستین قدم ما برای پرداختن به موضوع امام حسین(ع) خواهد بود. حوزه ادبیات و سینما بهم نزدیک هستند که در کشور ما هنوز جدی نیست. چقدر زیبا است که ناشران و نویسندگان این پیشنهاد را به فیلم سازان بدهند که از آثارشان به عنوان منبع، اقتباس شود. تمام تلاش ما برای ساخته شدن آثار است.

وی افزود: هر آنچه بتوانیم برای اجرای فیلم داشته باشیم در کنار فیلم سازان با موضوع امام حسین هستیم.  سینما سال‌ها از ادبیات به ویژه ادبیات مرتبط با امام حسین(ع) عقب است. حتی علاقه‌مندانی که ایده دارند اما نمی‌خواهند خودشان بسازند می‌توانیم ایده‌ها را برای تولید در اختیار فیلم سازان دیگر قرار بدهیم.

مجید مجیدی رئیس رویداد تصویر دهم عنوان کرد: برای حادثه تروریستی شاهچراغ عرض تسلیت عرض می‌کنم و برای کسانی که در این حادثه مجروح و زخمی شدند آرزوی سلامتی دارم.
او ادامه داد: امسال سومین دوره رویداد تصویر دهم برگزار خواهد شد. ما به دنبال جریان بازی در ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع)  هستیم تا اخلاق و منش حسینی را به منصه ظهور برسانیم.

مجیدی مطرح کرد: در این رویداد از همه ظرفیت‌هایی فرهنگی کشور استفاده خواهیم کرد و کاملا مستقل هستیم و با نگاهی بدون مرز به این رویداد می‌پردازیم. ما از ظرفیت همه مساجد و حسینیه‌ها استفاده خواهیم کرد. بنابراین این رویداد به هیچ جا و جمعی وابسته نیست و فقط علاقه‌مندان امام حسین (ع) در آن حضور خواهند داشت. نحوه کار سایر نهادها به فعالیت‌های ما سایه نخواهد انداخت. از این رویداد نباید تفسیر سیاسی داشته باشیم.  اجازه دهیم آثار دریافت شود و مسیر خودش را طی کند آن وقت می‌شود مصداقی بحث کرد. خط قرمز ما این است که آثار در محدوده تفکر امام حسین و آنچه که از ایشان آموخته‌ایم باشد.

رئیس رویداد تصویر دهم تصریح کرد: ما به دنبال نظاره‌گری و دریافت آثار نبوده‌ایم بلکه به دنبال جریان‌سازی هستیم. بنای جدی داریم از تولیدات در این حوزه به طور جدی حمایت کنیم و از همه هنرمندان و فیلم سازان یا کارگردانان دعوت می‌کنیم که آثار خود را ارسال کنند چون حمایت جدی خواهند شد.

این فیلم‌ساز یادآور شد: ما این رویداد را با این رویکرد آغاز کردیم که بذری بکاریم و فتح بابی بشود تا مسیر و راه را پیدا کنیم. عمده آثار نگاه تاریخی داشتند. اینکه اساس قیام امام حسین چرا شکل گرفته بیشتر مبنای اخلاقی و معرفتی دارد و باید متناسب با مسائل روز به آن بپردازیم. رویداد «تصویر دهم » این ظرفیت را خواهد داشت تا در سالیان آینده زمینه ساز تولید فیلم‌های بلند هم باشد.

محمد رهبر دبیر رویداد تصویر دهم در سخنانی بیان کرد: ما جشنواره سال قبل یعنی سومین دوره را در سال جاری با تغییراتی در فراخوان ادامه خواهیم داد. عزیزانی که ایده یا طرح خود را تا ۳۱ مرداد ماه در سایت بارگذاری کنند امسال آثارشان داوری خواهد شد. ما آثار را تا پنج دقیقه اعلام کردیم اما در سال جاری علاقه مندان تا ۱۵ دقیقه هم می‌توانند آثار خود را ارائه کنند. آثار سال گذشته هم در صورتی که از ه‍یئت انتخاب به داوری راه یابند، بررسی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: «از حسین آموختم» شعار رویداد تصویر دهم سال جاری خواهد بود. محورهایی همچون عدالت، ظلم ستیزی، کرامت، آیین حسینی و اربعین بخشی از محورهای این رویداد هستند. ما حدود ۲۵ روز تا اربعین حسینی فاصله داریم و از آثاری که در فضای پیاده روی اربعین تولید شوند هم حمایت خواهیم کرد. از حامیان این رویداد تشکر می‌کنیم. ما در حال مذاکره با حوزه هنری و انجمن سینمای جوان هستیم تا از ایده این عزیزان هم استفاده شود و دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس به عنوان پایگاه دانشجویی تصویر دهم فعالیت خواهد کرد. ما دست یاری به سمت تمام پایگاه‌ها دراز می‌کنیم.

وی افزود: ایده‌هایی که پس از تاریخ ۳۱ مرداد به دست ما برسد آن‌ها را ارزیابی نخواهیم کرد. همچنین تا ۳۰ آبان ماه هم مهلت ارسال آثار است و در دی ماه اختتامیه را برگزار خواهیم کرد. مبلغ حمایت از ایده‌ها متفاوت خواهد بود. امیدواریم کیفیت فیلم‌های تولیدی به گونه‌ای باشد که از سال آینده امکان اکران آنها را داشته باشیم.

رهبر خاطرنشان کرد: آثار منتخب دو دور گذشته توسط موسسه راه ایمان در عمود ۳۰۹ در راهپیمایی پیاده روی اربعین نمایش داده خواهد شد.

جعفر الادیب رییس شبکه کربلا در ایران و نماینده استان مقدسه حسینی با اشاره به حمایت تولیت آستان مقدس امام حسین (ع) بیان کرد: همیشه بر حمایت از چنین رویدادهایی تأکید داشتیم. تصور میکنم امسال آثاری از عراق هم خواهیم داشت. تأکید شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان مقدس امام حسین این است که کار بین‌المللی‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها