شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
«یک کاروان عطش» ؛ عرض ارادت دختران کتابخانه «ابویسان»

خراسان رضوی - دختران فعال کتابخانه ابویسان در روستای ابویسان شهرستان جغتای استان خراسان رضوی با اجرای نمایش آیینی(مقتل خوانی) «یک کاروان عطش»، ارادت خود را به سرور و سالارشهیدان ابراز داشتند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): شهرستان جغتای در غربی‌ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع شده است. این شهرستان حدود 50 روستا دارد و روستای «ابویسان» با حدود 200 خانوار و 700 نفر جمعیت از روستاهای بخش هلالی است. فعالیت کتابخانه ابویسان به اوایل انقلاب و سال 57 برمی‌گردد که به همت جوانان روستا و جهاد سازندگیِ وقت فعالیتش را شروع ‌می‌کند و در طول سال‌های متمادی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر می‎‌گذارد؛ گاهی تعطیل، گاهی نیمه‌تعطیل و گاهی فعال بوده‌ است. این کتابخانه با تعدادی قفسه و کتاب‌های خاک‌خورده، درواقع بخش الحاقی به مسجد روستا بود اما از سال 1386 کتابخانه با همت دوباره جوانان روستا تولدی دوباره یافت و فعالیت‌های آن سمت‌وسوی تازه‌ای گرفته است و تاکنون بارها در جشنواره های مختلف اعضای این کتابخانه افتخار آفریدند.
 
این کتابخانه و روستا برگزیده جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و مقام اول جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان کشور را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرده است و در دهه اول محرم امسال نیز با برنامه ریزی دقیق فعالیت‌های مختلفی را اجرا کرد.
 
به عنوان نمونه به مناسبت ماه محرم دختران فعال کتابخانه ابویسان نمایش آیینی(مقتل خوانی) یک کاروان عطش را اجرا کردند. این برنامه با چندین تمرین در کتابخانه و  در هر بار تمرین، ایده‌ها و طرح‌های جدیدتری برای اجرا پیشنهاد می‌شد استفاده از علم، نشستن و برخاستن، هم خوانی کردن و... از بخش‌های بود که بچه‌ها با اشتیاق از آن‌ها استقبال می‌کردند.


 
دختران قبل از اجرا  نشستی هم دارند. گفت‌وگو می‌کنند، دغدغه خوب اجرا شدن دارند. کاروان عطش برای آن‌ها عرض ارادتی به امام حسین(ع) ، اندیشه ها و شخصیت‌های عاشورا است.
 
این دختران کتاب‌خوان و کتابدار و از جنس کتاب در خصوص اجرای این نمایش معتقدند: این که ما قرار است راوی حقیقت باشیم با نیت خالصانه و خلوص نوجوانانه. این که راه را از چاه بشناسیم و چشم بسته تقلید نکنیم. معروف‌ها و ناهی‌ها را بشناسیم و با عملکردمان حسینی باشیم و متن‌های امروز فقط لقلقه ی زبانمان نباشد.

مربی به آن‌ها می‌گوید: از بچه‌ها خواسته شد قبل از ادای هر کدام از واژه‌ها و جمله‌ها خود را در حس و حال آن روزها قراردهند و از بن جان اجرا کنند.  قرار است همه باوضو حاضر باشیم.



یک کاروان عطش در چهار مجلس(مجلس مسلم بن عقیل، حضرت علی اکبر، حضرت عباس و حضرت زینب) اجرا شد. در این کاروان یک راوی کلی بود که شرح حال چهار شخصیت را می داد و در ادامه سه دختر نوجوان در هر مجلس شرحی از افراد در صحرای کربلا و روز عاشورا می‌داد  اجرایی که با خلوص کودکی و نوجوانی  تهیه شد و دل تمامی حاضرین را لرزاند.
 
متن‌های اجرای مقتل‌خوانی برگرفته از کتاب‌های «پدر، عشق، پسر»،«سقای آب و ادب» و«آفتاب در حجاب» اثر سیدمهدی شجاعی ، «آینه داران آفتاب» اثر محمدرضا سنگری و «تشنه لبان » اثر حمید گروگان انتخاب شده بود.
 
در این مراسم برنامه شعرخوانی با نام «هم نوا با نینوا» توسط 15 دختر نوجوان با نام شهدای کربلا خوانش شد. و ابیاتی از ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی خواند شد و در ادامه اشعاری در وصف بزرگ  مردان واقعه کربلا هم قرائت شد.
 


 مرد اول مسلم بن عقیل،مرد دوم  حربن یزید ریاحی، مرد سوم حبیب بن مظاهر مرد چهارم حضرت علی اکبر(ع) مرد پنجم حضرت علی اصغر(ع)مرد ششم حضرت عباس(ع) مرد هفتم حضرت قاسم بن الحسن(ع) مرد هشتم امام حسین(ع) مرد نهم امام سجاد(ع) و بزرگ بانوی کربلا حضرت زینب (س) در این بین اشعاری در وصف آب و نهر فرات و عصر عاشورا و شام غریبان توسط دختران کتابخانه خوانده شد.
 
همچنین در این نشست شعرخوانی حسین حجی زاده شاعر شهرستان غزلی از سروده های خود را برای حاضرین خواند تا با شاعر شهرستان بیشتر آشنا شوند.
 
در این محفل عاشورایی محمدمهدی پیل سرپرست اداره ارشاد شهرستان جغتای، فوائد شریفان معاون عمرانی فرمانداری شهرستان، حسین حجی زاده دبیر انجمن ادبی شهرستان، رمضانعلی فهیمی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان و مسئول موسسات قرآنی شهرستان، مصطفوی فرمانده حوزه مقاومت بسیج سلمان فارسی، کیوانی مهر رابط بانوان بخش هلالی  و خداشاهی  فرمانده حوزه مقاومت بسیج حضرت الزهرا (س) بخش هلالی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها