شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
زیباترین عید و زیباترین جشن

«زیباترین عید» و «زیباترین جشن» نوشته سیدمحمد مهاجرانی با تصویرگری وجیهه گلمزاری و مژگان طائی‌نیا داستانی ایرانی با محوریت عید غدیر خم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این دو کتاب به قلم سیدمحمد مهاجرانی و به تصویرگری وجیهه گلمزاری و مژگان طائی‌نیا از سوی انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. در هر دو کتاب واقعه مهم و بزرگ برای شیعیان، یعنی عید غدیر خم با زبانی دلنشین و ساده و روان بیان شده است.
 
«زیباترین عید» ماجرای بچه‌هایی است که در آخرین حج پیامبر در غدیر خم حضور داشتند و قرار است مو به مو اعلام جانشینی حضرت علی(ع) را برای ما تعریف کنند و اگر کتاب را بچرخانی و از آخر شروع کنی به ماجرای بچه‌های امروزی می‌رسی که با تکاپو و ذوق سعی می‌کنند یک جشن حسابی و پرهیجان برای این ‌روز بگیرند.
 
انتشارات کتاب جمکران، دو کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید» را در یک جلد منتشر کرده است،؛ به نحوی که دو کتاب را با چرخاندن کتاب می‌توان خواند. با این ایده، مخاطب هم روایت کودکان حاضر در واقعه غدیر را می‌خواند و هم با فعالیت بچه‌های امروزی برای برپایی جشن‌های غدیر آشنا می‌شود. دو صفحه میانی کتاب نیز تلفیق حضور امروزی و دیروزی مردم در واقعه غدیر است.
 
حضرت محمد(ص) در سال دهم هجری و در آخرین سال عمر پربرکت‌شان، به دستور خداوند با همراهی تعداد زیادی از اصحاب و نزدیکان‌شان برای انجام مناسک حج از مدینه به سوی مکه حرکت کردند. بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد که همه حجاج از مکه خارج شوند و برای انجام برنامه مهمی، در مکانی بین مکه و مدینه به نام غدیر خم جمع شوند.
 
هوا بسیار گرم بود و مردم از یکدیگر می‌پرسیدند که چه امر مهمی باعث شده تا رسول خدا(ص) دستور توقف مسلمانان را در این بیابان گرم بدهند. هنگامی که کاروان حاجیان به غدیر خم رسیدند، فرمان توقف از سوی پیامبر(ص) صادر شد. مرکب‌ها از حرکت ایستادند و مردم پیاده شدند. به دستور پیامبر(ص) به وسیله تعدادی سنگ و روانداز شتران منبری به بلندی قامت پیامبر(ص) آماده کردند.

آن روز پس از نماز جماعت ظهر، پیامبر(ص) بر فراز منبر ایستادند. حضرت علی(ع) نیز به دستور پیامبر بر بالای منبر، یک پله پایین‌تر در طرف راست آن حضرت ایستادند؛ سپس پیامبر خطبه مهمی را شروع نمودند که به خطبه «غدیر» معروف شد.

ایشان پس از حمد و ثنای الهی، به بندگی خود در مقابل خداوند شهادت دادند. سپس فرمودند: امروز باید فرمان مهمی درباره علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را از طرف خداوند به شما برسانم و اگر این پیام را نرسانم، رسالت خویش را انجام نداده‌ام و من از عذاب خداوند می‌ترسم.

بعد حضرت علی(ع) را بلند کردند. سپس فرمودند: هرکس که صاحب اختیار و مولای او، من بوده‌ام، پس از من این علی، صاحب اختیار و مولای او خواهد بود. خدایا هرکس علی را دوست دارد، او را دوست بدار و هرکس با علی دشمنی می‌کند، با او دشمن باش. هرکس علی را یاری کند، او را یاری کن و هرکس علی را خوار کند، او را خوار کن.

پس از پایان خطبه، مردم با حضرت علی(ع) بیعت کردند و آیه ۳ سوره مائده بر پیامبر نازل شد. «امروز کافران از (شکست) دین شما ناامید شده‌اند. بنابراین از آنان نترسید و از من بترسید. امروز (با ولایت، امامت، حکومت و فرمانروایی علی‌بن‌ابی‌طالب بر امت) دین‌تان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم.»
 
برشی از متن کتاب:
توقف!
امروز پنج‌شنبه، هجدهم ذی‌الحجه است.
نزدیک ظهر است و همگی به نزدیکی سرزمین «جُحفه» رسیده‌ایم. سرزمینی معروف بین مکه و مدینه.
کمی جلوتر می‌رویم و به «غدیر خُم» می‌رسیم که در شرق جُحفه است.
غدیر یعنی گودالی که آب در آن جمع می‌شود.
این‌جا چند غدیر است و یکی از این غدیرها، «غدیر خُم» نام دارد.
در نزدیک غدیر خُم، سه راهی است و کاروان‌های مصر و شام و مدینه از هم جدا می‌شوند.
همه در حال حرکتیم که ناگهان خبری به گوش همه می‌رسد: «پیامبر خدا می‌فرماید: همین‌جا توقف می‌کنیم.»
 
انتشارات کتاب جمکران دو کتاب «زیباترین عید» و «زیباترین جشن» نوشته سیدمحمد مهاجرانی و به تصویرگری وجیهه گلمزاری و مژگان طائی‌نیا را در ۴۸ صفحه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها