چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
آیین بزرگداشت پیرشاعر لرستان برگزار می‌شود

لرستان -به همت انجمن موسیقی لرستان و با همکاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان آیین بزرگداشت «رمضان پرورده» پیرشاعر لرستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، آیین بزرگداشت «رمضان پرورده» شاعر، نویسنده و پیشکسوت فرهنگی لرستان به همت انجمن موسیقی لرستان و با همکاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی لرستان برگزار می‌شود.

این آیین به منظور پاسداشت مقام و منزلت مفاخر و مشاهیر و با هدف تجلیل از سال‌ها تلاش و زحمات بی‌شائبه هنرمندان صاحب اثر از جمله پیشکسوتانی همچون رمضان پرورده، برگزار می‌شود.

رمضان پرورده شاعری است که علاوه بر سرودن شعرهای حماسی، ملی و بومی هم در حوزه اشعار مذهبی و سوگ‌سرایی و نوحه تبحر خاصی دارد و هم در قالب طنز هنرمند تمام‌عیاری است، شخصیتی تحصیل‌کرده و آشنا به اصول و قواعد شعر دارد که شعرش برخاسته از مهر و انسانیت و عشق به مردم است.

اشعار پرورده به‌عنوان شاعری گران‌مایه و اندیشمندی توانا در تار و پود فرهنگ قوم سرافراز لر ریشه دارد و به خوبی از دغدغه‌های جامعه در برابر تکنولوژی و مظاهر نوین زندگی سخن می‌گوید.

برای مثال برخی ترانه‌های او با دل‌نگرانی از روزگاری می گوید که دیگر کسی به طاق پیل، پل شکسته، پل شاپوری نیندیشد؛ دیگر زنان گلونی را به سر نکنند و آداب و رسوم زیبای بومی محلی همگی  به آرامی چنان در مقابل هجوم خزنده تکنولوژی پا پس بکشند که همه‌چیز از یاد نسل جوان امروزی برود و این دغدغه از وجود یک هنرمند را صحه می‌گذاریم و به خود می‌بالیم که هنرمندان لرستان جملگی زیر یک پرچم برای حفظ وطن هنرنمایی می‌کنند.

تاکنون ۳ کتاب خون و عطش، گلال تش (در زمینه اشعار عاشورایی) و ترانه‌های افلاک از وی منتشر شده‌اند و در زمینه موسیقی بعد از انقلاب خوانندگان بزرگ این دیار از جمله حشمت‌الله رجب‌زاده، حشمت فتحی، فرج علی‌پور، بهمن اسکینی، داریوش نظری، فضل‌الله صفاری، علی دلفانی، حسین فرجی، مجید احمدی، سیف‌الدین، آشتیانی، بردیا مهرآرا، محمد باجولوند، ضرغام طهماسبی، حجت‌الله احمدوندی و ... از اشعار  پرورده  بهره برده‌اند.

علاوه بر این مداحان زیادی در استان لرستان از جمله داریوش رحیمی، دولت‌مراد کرم‌اللهی، حسین سهرابی علیرضا قهرمانی، بهمن مدبر، سید ایرج موسوی، اردشیر دولتشاهی، علی جهان‌آرا، بهمن اسکینی، سیف‌الدین آشتیانی، احمد آقاجانی، مجتبی بهاروند، ذبیح رحیمی عبدالحسین کرمپور، رضا موسیوند، بهزاد نصرتی، سید فرضی موسوی، قربانعلی کوه‌نشین، حسین میر کلانتر اهل دره‌شهر، ضرغام طهماسبی، سیروس شیرنژاد، جعفر شیرزاد، کامران رهسپار، محمد پورحمزه، بهرنگ ارجمند و ابراهیم امیدی از اشعار مذهبی ایشان بهره‌مند شده‌اند تا آنجا که با فرا رسیدن ایام سوگواری ائمه اطهار ویژه ماه‌های محرم و صفر مردم استان لرستان نوحه‌های استاد پرورده را زمزمه می‌کنند و ذکر هیئت‌های عزاداری است.

پرورده در سال ۱۳۳۲ در محله درب دلاکان خرم‌آباد چشم به جهان گشود، دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در همین شهر سپری و پس از انجام خدمت سربازی برای ادامه تحصیل در رشته حقوق و علوم سیاسی وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس شد.

ترانه‌سرایی را در دوران نوجوانی در مکتب دایی خود (شکراله الماسی) که یکی از ترانه‌سرایان و خوانندگان مشهور موسیقی اصیل لری بود، آغاز کرد.

او سال‌هاست مشغول ترانه‌سرایی لری است. برای آلبوم‌های خاک وطن، در سوگ آفتاب، - گزیده پنجمین و ششمین جشنواره موسیقی فجر-  سوز سوار، رنگ وارنگ، داغ شقایق، کبوتر، شعله عشق، آرزو، برف پیری، غافله گل، نسیم سحر یافته، سوز سیل، چوپی، چش تر، بهار مالگه، همدنگ، همراز، قالیباف، شو عید، قدیم صیاد و گلونی ترانه سروده است که بالغ ‌بر ۴۰ کاست و سی دی او از صداوسیمای مرکز استان پخش شده است. در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۶ در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در شهر سنندج شعر  رمضان پرورده به عنوان بهترین شعر لری بخش موسیقی در سطح کشور با عنوان «دس براری» انتخاب و  معرفی شد.

 پرورده مقالات فراوانی در بستر مطبوعات استان لرستان به چاپ رسانده است.

آیین بزرگداشت استاد پرورده ۱۸ تیر ماه در محل تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها