جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
آیین معرفی و رونمایی کتاب «لباس شخصی‌ها» برگزار شد

رونمایی کتاب «لباس شخصی‌ها» از انتشارات ۲۷ بعثت، با حضور جواد کلاته عربی، قاسم صادقی، محمد قاسمی‌پور و میثم رشیدی مهرآبادی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رونمایی کتاب «لباس شخصی‌ها» از انتشارات ۲۷ بعثت، با حضور جواد کلاته عربی؛ نویسنده کتاب، قاسم صادقی؛ راوی کتاب، محمد قاسمی‌پور کارشناس‌منتقد و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
جواد کلاته عربی؛ نویسنده کتاب لباس شخصی‌ها درباره نحوه آشنایی‌اش با این سوژه گفت: اوایل سال ۹۳ بود که مسئول ادبیات نشر۲۷ بعثت شدم و به مسئول نشر پیشنهاد پنج کتاب خاطرات شفاهی را دادم. یکی از این پیشنهادها درباره حاج قاسم صادقی بود. اینکه خاطرات چنین شخصیتی به رشته تحریر دربیاید برایم جذابیت داشت. مدتی بعد متوجه شدم برخی از عزیزان قبلا مصاحبه‌ای با حاج قاسم داشته‌اند و به‌خاطر مشغله کاری فرصت نگارش کتابشان را نداشتند.
 
وی افزود: مدتی بعد بحث این مطرح شد که فردی با استفاده از مصاحبه‌های موجود کتاب ایشان را بنویسد. من استقبال کردم و کار را براساس آن مصاحبه‌ها آغاز کردم. بعد از مدتی احساس کردم نیاز است تا خودم مجدد مصاحبه‌هایی را با ایشان انجام دهم. چون جزئیاتی مدنظرم بود که در آن مصاحبه‌ها موجود نبود. حاج قاسم هم لطف کردند و پای مصاحبه‌های من نشستند. سعی کردم خاطراتی که برای نگارش کتاب استفاده می‌کنم خاطراتی باشد که خود حاج قاسم آن ها را لمس کرده باشد. دو سالی طول کشید و درباره بخش هایی که ایشان مسئول فدائیان اسلام بودند به سفر رفتم. همینطور کار را ادامه دادم و اواخر پارسال کتاب تمام شد.
 
حاج قاسم صادقی درباره کتاب خاطراتش افزود: من در ابتدا به آقای کلاته گفتم اگر در این کتاب تمام خاطرات باهم باشد یک بسته کاملی است. اما این مسئله مطرح بود که اگر همه خاطرات را عنوان کنیم، مطالب زیاد شده و مخاطبش کم می‌شود. برای همین ما اکتفا کنیم به اوایل فعالیت‌هایتان و پیوستنتان به گروه فداییان اسلام. من از این کتاب راضی هستم اما خواننده کتاب هم شرط است که بتواند این موضوع را درک کند.

محمد قاسمی‌پور گفت: بسیار خرسندم که کتاب برادر ارجمندم بالاخره به چاپ رسید و خاطرات پایمردی‌های امثال این مردان واقعی منتشر شد. از خودگذشتگی‌هایی که این عزیزان انجام داده‌اند این انتظار را ایجاد می‌کند که خاطراتشان به صورت مکتوب به رشته تحریر دربیاید.
 
وی افزود: ژانر خاطرات در حوزه دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت است. برای من چاپ و نشر کارهای اصیل و ماندگار مهم و برای نظام و مملکت نیز یک مسئله استراتژیک و بسیار می‌باشد . کتاب لباس شخصی‌ها پرده‌ای را از یک دوره معاصر و از یک قاب تماشایی که با سرعت از کنارش رد شدیم کنار می‌زند. ادبیات و هنر دو مسئله جدی هستند که باید به این نوع حوزه‌ها به صورت جدی بپردازند. در این زمینه کار انجام شده اما آن‌طور که در قواره این موضوع باشد صورت نگرفته است. من این فعالیت‌ها را یک فعالیت فرهنگی مهم می‌دانم. چه برای افراد دهه‌های شصت که در گذشته آن ماجراها را زندگی کرده‌اند، چه برای فرزندان آنها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که آن خاطرات را می‌خوانند.
 
وی ادامه داد: ما افراد زیادی را داریم که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش‌های بسیار مهمی را ایفا کرده اند. اگر در این نمایشگاه دوری بزنیم و کتاب‌های مختلفی که دراین زمینه تولید شده را مشاهده کنیم، با آثار بسیار زیادی رو به رو می‌شویم. به جرئت می‌توانم بگویم که این کارها از لحاظ شناساندن جغرافیای زیستی و بومی بسیار نادر هستند. این ریشه در صداقت خلوص راوی و دقت و ملاحظه محقق دارد. با رعایت این موارد می‌توانیم روزگار از دست رفته را بازآفرینی کنیم.
 
وی افزود: در روایت حاج قاسم صادقی ما زادگاه را خوب می‌شناسیم، محله را درک می‌کنیم، نقاط مختلف محله مثل مدرسه، مسجد و کوچه به سادگی لمس می‌شود. این وقتی به راحتی برای مخاطب قابل درک می‌شود، ان وقت است که اثر گذار شود می‌تواند.
 
محمد قاسمی‌پور ادامه داد: آن‌طور که در متن مشخص است و حسی که به خواننده منتقل می‌کند، باعث می‌شود که مخاطب صداقت را کاملا حس کند که نویسنده و راوی دارند سعی می‌کنند آن گذشته از دست رفته را مجدد بازیابی کنند. در این کتاب صفحه‌ای نیست که ایشان یاد همرزمانش را رها کرده باشد. گویا حیات و زیستش آمیخته با این افراد است که از امتیازات خوب این کتاب است.
 
محمد قاسمی پور در پایان افزود: جغرافیای زیسته این افراد بسیار مهم است. ما تا جغرافیای این افراد را نشناسیم نمی‌توانیم شخصیتش را به خوبی درک کنیم که پرداختن به این نکته در این کتاب به خوبی انجام شده و از نقاط قوت این اثر است.
 
جواد کلاته درباره جهادهای حاج قاسم صادقی که همچنان نیز ادامه دارد افزود: در ابتدا قرار بود ما کتاب مفصل‌تری درباره خاطرات ایشان بنویسیم. چون از هر حیث که به زندگی این شخص پرداخته می‌شود ، شاهد این هستیم که خاطرات و فعالیت‌های خاص و مؤثری دارند که حیف است به آنها پرداخته نشود. یک مسئله‌ای که در مشورت با اساتید و بزرگان به آن رسیدم این بود که این نوع کتاب‌ها را از ضرب آهنگ خوبی که می‌تواند داشته باشد نیندازیم. کتاب یک بسته‌ای است که باید به پایان‌بندی آن به شدت توجه کرد . برخی کتاب‌ها وجود دارند که اصرار دارند تمام خاطرات را بیان کنند. در شروع خوب پیش می‌روند اما از اواسط کتاب و در انتها حرفی برای گفتن ندارد و مخاطب از این روند خسته می‌شود.
 
قاسمی‌پور در پایان افزود: اسم کتاب لباس شخصی‌هاست، ما این روزها در فضای سیاسی اجتماعی جامعه، این عنوان را بسیار می‌شنویم و توسط مردم هم قضاوت و داوری می‌شود. در بخشی از این کتاب این عنوان کاملا بروز می‌کند. لباس شخصی‌هایی که با کتانی و پیراهن خودشان اعلام آمادگی برای دفاع می‌کنند. افرادی که اعزام می‌شوند اما لباس‌های شخصی خودشان را برتن دارند. لباس رزم بر تن ندارند و مسئولیتی در این نظام و مملکت در آن زمان نداشته‌اند اما هر جا که نیاز به کمکی باشد حاضر می‌شوند و نقش آفرینی می‌کنند.
آن نسلی که پای کار تمام خوب و بدهای اجتماعمان هستند را باید از این طریق به جامعه بشناسانیم. افرادی که بدون هیاهو تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند و در مقابلش هیچ توقعی ندارد. این گونه می‌شود تاریخ ساز شد. اسم از این جهت برای خواننده فهیم اهمیت دارد و لذت هنگام خواندن می‌برد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها